Vanhempani aina sanoivat minulle, että kunnallisella puolella "leipä on kapea mutta pitkä"
Näin siis vanhempieni aikaan. Itse olen kunnallisella puolella töissä (sosiaali-ja terveysala) ja "leipä on kapea ja pätkä". Olen ollut 5 vuotta alalla, ja en ole saanut muuta kuin pätkiä toisen perään. Lakia kierretään ihan häikäilemättömästi ja ihmisiä ei vakinaisteta vaan yksi pätkä kun loppuu niin uusi jatkuu samassa työssä. Näin melkein joka sairaalassa, sosiaalitoimistossa jne. Näin se maailma on muuttunut. Ja kunnallinen puoli näyttää esimerkkiä, kuinka lakia voi kiertää.
Kommentit (11)
Oliko joku yllätys alaa valitessa? Voi voi, vaihda alaa jos ei kelpaa. Onhan sulla ollut kokoajan duunia joten mikä ongelma?
On tosiaan maailma muuttunut. Tosin pätkätyöt eivät ole Suomessa viime vuosina yleistyneet, vaikka usein niin väitetään käyneen. Määräaikaisten työsuhteiden osuus kaikista työsuhteista on nyt pienempi kuin 1990-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan maailma muuttunut. Tosin pätkätyöt eivät ole Suomessa viime vuosina yleistyneet, vaikka usein niin väitetään käyneen. Määräaikaisten työsuhteiden osuus kaikista työsuhteista on nyt pienempi kuin 1990-luvulla.
Mutta avoinna olevat työpaikat määräaikaisia tai osa-aikaisia:
'alkoholiongelmat varmasti lisääntyvät
Ei vakipaikan saaminen ole ollut koskaan itsestäänselvyys. Meitä suurten ikäpolvien työnhakijoitakin piisasi joka virkaa kohti paljon.
Mutta nykyään jos joku vakipaikka tulee auki, niim siihen yleensä on jo "pedattu joku". Eli työpaikassa pisimpään määrä- aikaisena ollut.
Minulla on ollut 14 vuotta vakituinen hoitajan paikka kaupungilla ja aion irtisanoutua siitä tai tehdä vain puolikasta työaikaa heti kun saan teinit maailmalle. Toivottavasti tilalle palkataan joku sitten. T. Uupunut yh
Kerro, miten sitä lakia rikotaan, jos saa sijaisuuden toisensa perään? Meillä pyrittiin aikaisemmin siihen, että sijaisten pätkät jatkuivat katkeamatta eli äitiyslomasijaisuuden jälkeen sai kesälomatuuraukset, sitten opintovapaasijaisuuden ja sen jälkeen joku osutti oman talvilomansa siten, että sijaiselle ei tullut katkoa. Ykisi sijainen riitautti tämän ja väitti, että koska hänellä oli ollut 3 vuoden ajan jatkuvasti määräyskirja, niin kyseessä oli käytännössä avoin virka. Siitä opittiin ja nyt on sijaisuuksien välissä 1-3 vko tauko, jotta ei voi kukaan väittää, että laki ei olisi voimassa. Sijainenhan siinä häviää eniten.
Sanonta on " valtion leipä jne..."
Valtiolla on vielä eläkevirkoja. IItse olen ollut erik.sairaanhoidossa sh:na n. 20 vuotta, ensimmäiset 8 vuotta ketjutettiin putkeen.
Mä olen ollut kunnalla töissä 28v. ajan. Jotkut 30v.+
Totta. Nykyisin se leipä on enää vain kapea.