"Tarvitseeko" 8-vuotias älypuhelinta kahden päivän mökkireissuun, meillä täysi sota päällä
Tilanne on se, että 8-vuotiaan puhelin on korjaamolla. Isosisko 11v on kuitenkin niin puhelimessaan kiinni, ettei ilman sitä halua lähteä. Hänellä on jo sen verran omia juttuja puhelimessa joita ei halua näyttää siskolleen joten puhelimen "jakaminen" ei onnistu. 8v suostuisi lähtemään, jos siskokaan ei ota puhelinta mukaan mutta tätä kun ehdotin niin painui huoneeseensa mököttämään. Ilmapiiri on nyt sellainen että ilmaa voisi veitsellä leikata ja lähtö olisi puolen päivän aikaan. Mitä tehdä? Käskeäkö vaan molemmat ilman puhelimiaan mukaan ja kestää murjotus?
Kommentit (134)
Tämä ei voi olla totta. 8-vuotias päättää lähdetäänkö mökille. 😐
Vierailija kirjoitti:
Jos luvassa on todella pitkä automatka, niin todellakin velvoittaisin sen isosiskon lainaamaan puhelinta hetkeksi pikkusiskolleen. Se, minua huolestuttaisi, että mitä niin salaista siellä puhelimessa on, että ei voisi youtubea käyttää.
Voi se isosisko muuten vaan haluta yksityisyyttä, vaikka ei mitään sopimattomuuksia tekisikään. Hänhän on jo lähes teini. Tai sitten pelkää, että pikkusisko omii puhelimen tai rikkoo sen.
Miksi muuten nuoremman puhelin on huollossa? Ei kai vaan itse aiheutetusta syystä? Siinä tapauksessa isosiskon vastarinta on hyvin loogista.
Oletko ap koskaan opetellut, miten tutkitaan selaustiedot puhelimesta? Saattaisi olla tarpeellista teidän perheessä?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei voi olla totta. 8-vuotias päättää lähdetäänkö mökille. 😐
Noin viiden vuoden kuluttua pääsemme lukemaan lisää mukavia ketjuja aiheesta...
Mä en pakottaisi 11 v lainaamaan mitään, jos ei halua. Eihän 8 v ole nytkään puhelinta, niin miksi tilanne olisi eri mökillä kuin kotona? Vai onko kotona kaverit jne. Eikä syy ole puhelin. Onko mökillä muuten tekemistä?
Tilannehan on täysin absurdi mutta sovittelisin vaikka niin että isosisko saa puhelimen mukaan sellaisilla ehdoilla että ei käytä sitä automatkan aikana ja mökilläkin lyhyitä aikoja, esim viesteihin voi vastailla jne mutta ei pelaamista tai jos haluaa pelata niin antaa myös siskonsa pelata valvotusti jotain sovittua peliä. Ymmärrän että nuoremmasta mökkimatka on entistäkin tylsempi jos isosisko vaan pelaa puhelimella ja itsellä ei ole sitä vaihtoehtoa vaikka on ilmeisesti jo tottunut puhelimenkäyttäjä hänkin.
Mulla on tuon ikäiset lapset joten ymmärrän Ap:ta, ei ole mukavaa kun yksi kiukuttelee koko viikonlopun.
Tekisin niin että isosiskon puhelimesta saisi matkalla molemmat katsoa jonkun leffan ja mökille saisivat valita kirjastosta kirjat ja kummallakaan ei olisi puhelinta siellä. Lisäksi jokin kiva lautapeli koko perheelle.
Vaikka se 8- vuotias kiukuttelee nyt olen melko varma Että kiukku menee ohi kun tekemistä löytyy.
Sanoisin että tänään mennään mökille. Kerrankin käytämme vähemmän puhelimia. Isompi voi vastata puheluihin jne mutta puhelin on hänelläkin parkissa esim autossa laukussa ja mökillä tietyllä hyllyllä. Ja sitten keskittyisin oikeasti viettämään aikaa niiden lasten kanssa.
Meillä ainakin on huomattu että lapset (9-12v) pelaavat normaalisti liikaa. Mutta mökillä ym paikoissa jos on paljon erilaista puuhaa niin puhelimet on helppo unohtaa.
Jos mökillä lapset suostuvat tekemään jossakin kohden yhdessä vanhemman puhelimella jotain niin saavat esim katsoa yhdessä hetken youtubesta tai vastaavaa.
Noin yleisellä tasolla yhteistyöllä ja hyvällä käytöksellä etuja. Kiristyksellä, kitinällä ym menetyksiä. Ohjaa lasten käytöstä toivottuun suuntaan.
Minä otin 8-vuotiaalta kännykän koko viikonlopuksi pois huonon käytöksen takia. Ensin se oli maailmanloppu, muttei muista koko laitetta enää kun on niin paljon muuta tekemistä. Lapsi käyttäytyy taas normaalisti, kun taas liika pelailu saa ärtyneeksi ja marisevaksi.
Vierailija kirjoitti:
No jos 11v ei pärjää paria päivää ilman puhelinta niin tekee teille kaikille todella hyvää olla reissu ilman puhelimia. Tehkää yhdessä asioita. Pelatkaa matkalla "minkä värinen auto" peliä, ottakaa mukaan värityskirjaa, kynää, paperia. Mökillä tietenkin ulkoilua, lautapelejä, saunomista ja sään salliessa uimista.
8 ja 11-vuotias pelaamassa "minkä värinen auto on" :D
Voin vain kuvitella kuinka ne haukottelevat.
En ymmärrä, miksi isomman pitäisi käesiä jos toisen puhelin on huollossa. Onko riippyvuus näin vahvaa nykylapsilla?
Onpas täällä urpoa sakkia. Teidän mielestä 11v. pitäisi kärsiä siitä että 8v. on rikkonut oman puhelimensa. Aivan hölmöä. Puhelin on jokaisen henk.kohtainen eikä sitä pidä edes lainailla toisille. Esim. en minä halua että jos olen oman puhelinnumeroni antanut jollekkin niin hän lainailee puhelintaan ties kelle ja numeroi ja yhteystietoni on sen toisen käytettävissä. Samoin kun jos lähetän viestiä jollekkin niin hän puhelinta lainaamalla mahdollistaa sen että kuka tahansa voi viestini lukea. Jos pentu kerran on lelunsa rikkonut niin sitten pentu kärsii ihan itse siitä. Sitäpaitsi 8 aj 11 vuotiaat eivät edes tarvitse älypuhelimia.
Molemmat jättävät puhelimen kotiin niin voivat leikkiä yhdessä. Muutoin käy niin että poika on yksin kun tyttö plaraa puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
No voi herran jestas, yritäppäs nyt selvitä, nuo eivät ole edes vielä teini-ikäisiä. Sinä olet aikuinen ja he ovat lapsia. Meillä ei ainakaan 8-vuotias päätä lähteekö mukaan vai ei. Onko teillä auktoriteettiongelmia?
Teinejä ollaan nykyään 6-10-vuotiaina. Teini-iässä rakennetaan jo uraa ja oikeaa someimagoa.
Voi hellanlettas:D onnea vaan kasvatukseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meneekö ne lapset sinne mökille kahdestaan? Mä lainaisin omaa kännykkääni tarvittaessa (=esim. pitkällä automatkalla) sille 8-vuotiaalle.
Ei, siis koko porukka ollaan menossa. Minulla ja miehellä näppäinpuhelimet ja niistä ei kuulemma ole iloa, on vaan joku nolo matopeli. Sitä mietimme että pitäisikö napata Gigantista mukaan joku halpa älyluuri niin olisi rauha maassa.
ap
Siis ehdottomasti nappaatte uuden älyluurin mukaan lapselle, mitä siitä mökkeilystä muuten tulee? Lapset saattaisivat ulkoilla, leikkiä tai tehdä muuta nykylapsille aivan epäluonnollista ;)
Kannatan tätä! Kuka voi olla niin julma, että vie lapsen mökille ilman puhelinta? :O Vanhempien tehtävä on tukea lasta! Giganttiin ja sieltä uusi luuri pojalle. Ja murkkuikäiselle tietenkin aikanaan kaljat ja röökit mukaan.
Mitenhän olen pärjännyt mökkimatkat ja monen tunnin automatkat keski-euroopassa ilman älypuhelimia. Mökilläkin ollessa sai ehkä pari tekstaria kaverilta nokian 3310. Tiedän että nykyään aika on eri ja puhelin on super koukuttava viihdyke lapsille ja aikuisille. Mutta välillä olisi hyvä opetella sietämään tylsyyttä ja panostaa muihin ajanviettotapoihin kuten lukeminen, keskustelu, kalastaminen, uiminen.
Viettäkää älypuhelin vapaa viikonloppu ja opetelkaa, ettei aina tarvitse olla joka sekuntti viihdettä ja toimintaa verkkokalvoilla.
N25
Huh, huh onnea vaan ap:n perheelle tulevaisuudessa, kun lapset määräävät perheessä ja vanhemmat vaan vikisevät.
En kyllä käsitä minäkään miten tästä on saatu ongelma. Lapsi on 8-vuotias! :D
Siskolla ei ole mitään velvollisuutta jättää puhelintaan mihinkään tai lainata sitä kellekään siksi että pikkusisaren puhelin on huollossa. Kyllä ton ikäsellä on jo niitä omia juttuja jota ei pienemmät sisarukset saa nähdä. Kaikilla on oikeus yksityisyyteen!
Tehkää nyt herranjumala sille tokaluokkalaiselle selväksi että nyt kävi näin, no can do, auto lähtee parin tunnin päästä. Käykää ostamassa sille vaikka värityskirja kaupasta matkalla.
Ps. Kyllä isommankin lapsen tekis kyllä hyvää olla puhelimesta erossa välillä kun kerran molemmat lapset ovat jo noin addiktoituneita luureihinsa.
Pitäisihän sen kakaran pärjätä kotonakin nämä pari päivää ilman sitä huollossa olevaa puhelintaan, miksi mökki on eri asia?