"Tarvitseeko" 8-vuotias älypuhelinta kahden päivän mökkireissuun, meillä täysi sota päällä
Tilanne on se, että 8-vuotiaan puhelin on korjaamolla. Isosisko 11v on kuitenkin niin puhelimessaan kiinni, ettei ilman sitä halua lähteä. Hänellä on jo sen verran omia juttuja puhelimessa joita ei halua näyttää siskolleen joten puhelimen "jakaminen" ei onnistu. 8v suostuisi lähtemään, jos siskokaan ei ota puhelinta mukaan mutta tätä kun ehdotin niin painui huoneeseensa mököttämään. Ilmapiiri on nyt sellainen että ilmaa voisi veitsellä leikata ja lähtö olisi puolen päivän aikaan. Mitä tehdä? Käskeäkö vaan molemmat ilman puhelimiaan mukaan ja kestää murjotus?
Kommentit (134)
Siis meneekö ne lapset sinne mökille kahdestaan? Mä lainaisin omaa kännykkääni tarvittaessa (=esim. pitkällä automatkalla) sille 8-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Siis meneekö ne lapset sinne mökille kahdestaan? Mä lainaisin omaa kännykkääni tarvittaessa (=esim. pitkällä automatkalla) sille 8-vuotiaalle.
Siis jos olisinitse myös mukana.
No voi herran jestas, yritäppäs nyt selvitä, nuo eivät ole edes vielä teini-ikäisiä. Sinä olet aikuinen ja he ovat lapsia. Meillä ei ainakaan 8-vuotias päätä lähteekö mukaan vai ei. Onko teillä auktoriteettiongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Ei, siis koko porukka ollaan menossa. Minulla ja miehellä näppäinpuhelimet ja niistä ei kuulemma ole iloa, on vaan joku nolo matopeli. Sitä mietimme että pitäisikö napata Gigantista mukaan joku halpa älyluuri niin olisi rauha maassa.
ap
Se joka ei pärjää viikonloppua ilman kännykkää (oli lapsi tai aikuinen), on addiktoitunut älypuhelimeensa. Ihan tiedoksi vaan.
Minä tekisin tuossa tilanteessa niin, että antaisin lapselle autoon oman puhelimeni. Perillä ihan koko perhe laittaisi puhelimet pois ja panostaisin kaikkeen kivaan yhdessä tekemiseen.
"8- vuotias suostuisi lähtemään jos sisko ei ota puhelinta mukaan"
No jos tosiaan 8- vuotiaalta tarvitaan suostumus perheen(?) mökkireissuun niin teille taisi tulla kotiviikonloppu.
Miten tuosta on saatu ongelma? Ihmettelen minäkin.
No jos 11v ei pärjää paria päivää ilman puhelinta niin tekee teille kaikille todella hyvää olla reissu ilman puhelimia. Tehkää yhdessä asioita. Pelatkaa matkalla "minkä värinen auto" peliä, ottakaa mukaan värityskirjaa, kynää, paperia. Mökillä tietenkin ulkoilua, lautapelejä, saunomista ja sään salliessa uimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, siis koko porukka ollaan menossa. Minulla ja miehellä näppäinpuhelimet ja niistä ei kuulemma ole iloa, on vaan joku nolo matopeli. Sitä mietimme että pitäisikö napata Gigantista mukaan joku halpa älyluuri niin olisi rauha maassa.
ap
No et todellakaan nappaa Gigantista mitään. Jos puhelin on huollossa, se on huollossa. Ja ilman sitä pitää pärjätä. Järki käteen jooko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Siis ehdottomasti nappaatte uuden älyluurin mukaan lapselle, mitä siitä mökkeilystä muuten tulee? Lapset saattaisivat ulkoilla, leikkiä tai tehdä muuta nykylapsille aivan epäluonnollista ;)
Emme voi auttaa. On sinun tiedettävä mitä teet. On sinun lapsesi jonka tunnet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hih, no johan ratkaisun keksit!
Jos luvassa on todella pitkä automatka, niin todellakin velvoittaisin sen isosiskon lainaamaan puhelinta hetkeksi pikkusiskolleen. Se, minua huolestuttaisi, että mitä niin salaista siellä puhelimessa on, että ei voisi youtubea käyttää.
Ai nappaat Gigantista uuden luurin, avaat uuden liittymän, maksat turhaan kaikesta muutaman päivän takia jne (vai eivätkö pelaa nettipelejä?). Tietysti opetat lapsillesi sen, että kiukuttelemalla voittaa ja saa kaiken mitä haluaa! Lykkyä tykö siihen, kun molemmat ovat teinejä. Huh huh!
Elämmekö eri todellisuuksissa? Meidän 11 ja 9-vuotiaat eivät edes omista älypuhelinta. Reissuille lähdetään usein ilman mitään puhelinta.
Vastaus on siis: vanhemmat päättävät. Mä sanoisin että lapsi lhtee mukaan ilman älypuhelinta ja 11-vuotiaallekin tekisi hyvää pitää tauko puhelimesta, jos on siinä niin kiinni kuin kuvailit.
Oletko itse koskaan katsonut mitä se 11-vuotias tekee siellä netissä? Whatsupissa? You tubessa? Saattaa olla äidillekin yllätys mitä sieltä löytyy, jos lapsi noin suojelee taustaansa. Jos 8-vuotias pikkusisar pelaisi sillä hetken, niin eihän se tarkoita että saa samalla mennä lukemaan kaikki whatsap viestit. Nyt on kyllä jollain vanhemmalla pasmat sekaisin. Annat lasten tyrannisoida, ja kuvailet tilannetta "täysi sota päällä". Eihän tuossa tarvitse muuta kuin komentaa lapset autoon ja sanoa niille napakasti että nyt ollaan hiljaa! Nuo tytöt tulevat kusettamaan sua vielä täysin 6-0, kun ovat vähän isompia, sulla ei ole mitään otetta niihin.
Puhelinta ei mikään ja kirjat autoon.
Mikseivät lue kirjoja, sarjakuvalehtiä, pelaa pasianssia, laivanupotusta, sanapeliä...
Kivaa mökkireissua!
Mökille lähtö tai ei, eihän sillä 8-vuotiaalla muutenkaan olisi puhelinta, jos puhelin on kerran korjattavana?