Koira roikkuu toisen koiran niskassa
Moi. Eli meidän vuoden vanha koira roikkuu vanhemman 5-vuotiaan koiran niskassa aina, kun heittää palloa tai jotain muuta lelua. Ei nuorempaa kiinnosta yhtään se mikä lentää, vaan vanhemman koiran niska. Molemmat koirat ovan vinttikoiria, joten juoksee nopeesti. Vanhempaa koiraa ei hirveesti haittaa kun hänen niskassaan roikutaan, joskus jos vaikka nuorempi on tiellä niin alkaa haukkumaan.
Oon yrittänyt laittaa sitruunaa ja veteen sekoitettua pippuri- ja inkivääri jauhoa siihen niskaan, ja sit heittämää palloo, ja kun maistaa sen niin jatkaa siinä vieressä juoksemista tuijottaen niskaa, ja meinaten ittaa niskasta kiinni välil. Mitä tässä pitäisi tehdä? Aina komennan kun nään että tää tapahtuu, niin ei reagoi mitenkään kun on varmaan tottunut mun huutamiseen.
Kommentit (2)
Vinttikoiran omistajana olen sitä mieltä että tuossa tilanteessa laukeaa taka-ajoleikin seurauksena saalistusvietti. Tuohon on syytä puuttua määrätietoisesti. Missään tapauksessa tapaa ei saa vahvistaa. Joku kerta tilalla voi olla pieni koira ja pieneltä koiralta voi lähteä henki.
Ei ole oikein vanhempaa koiraakaan kohtaan että nuori koira roikkuu kimpussa. Okoon syy sitten saalistusvietti tai valta-aseman hakeminen. Aluksi laittaisin nuorelta koiralta joksikin aikaa heittoleikit pois tai vaihtoehtoisesti käyttäisin leikin aikana vinttikoirille suunniteltua kuonokoppaa. Kepeätaival myy vinttikoiravarusteita.
Vinttikoiranomistajan on aina ja kaikkialla pidettävä kristallinkirkkaana mielessään oman koiran vietti ja ymmärrettävä se että vinttikoira voi tapaa kiinni saamansa saaliin. Vietti on vietti. Eikä viettiä koirasta pois saa. Toivottavasti nuori koira rauhoittuu, ohimenevä vaihehan tuo todennäköisesti on.
Vinttikoiran omistajille on myös oma foorum:
Vuoden vanha on vielä pentu, ei tavoille oppinut. Ovatko narttuja vai uroksia?
Paremmat ohjeet saat kyllä http://www.koirat.com - palstalta kuin täältä.