"Etkö sä vois hoitaa, kun olet päivät kotona?"
Pikkasenko alkaa ottaa päähän tuo oletus. Olen kotiäiti ja aina pitäisi ottaa jonkun naapurin pakettia vastaan tai lasta hoitoon, koska "olen kotona päivät!" "eihän sulla mitään muutakaan ole!".
Sanon yleensä, ettei sovi. Sen kerran menin ja suostuin naapurin pyyntöön: "voitko hakea nuhapetterin tarhasta, kun mä meen töistä suoraan kouluun ja mies on golffaamassa, kun eihän sulla muutakaan ole?" Noita on tullut sen jälkeen viikottain, aina noilla samoilla viitesanoilla: kun sä olet kuitenkin kotona, eihän sulla muutakaan ole.
Kerran pyysin vastapalvelua, kun oltiin norossa, oli lähdössä kauppaan ja kysäsin, että voisko tuoda meille muutaman jutun. Annoin rahankin. Hän kiltisti toi kaiken sovitun ja piti loppurahat itsellään ja sitten auko päätään: "ei se kävely sulle olisi huonoa tehnyt, näytät hirveeltä!" Sen jälkeen opin sanomaan kiitos ei, kuhunkin avunpyyntöön mitä sieltä on tullut.
Nyt täällä sitten napotan, kun mies oli tilannut jotain tietokonejuttuja. Kyllä rakkaani kyllä mä otan sen paketin vastaan, kunhan kysyttäis etukäteen ja sanottais päivä ja suurinpiirtein kellonaika, milloin hänen rakkaat osat nyt saapuvatkaan.
Hän ihmetteli mun harmistusta, että miten voi olla noin hankalaa? Vähän sama kun mä suunnittelisin hänelle illaksi vaikkapa naapurin tietokoneen asennusta. Eihän sua nyt voi se harmittaa, kun mä vaan kerron, että mene naapuriin kello 19.00 ja hoida se asia. Eihän sulla muutakaan illalla ole ja olet tulossa töistä kotiin anyway.
Lähti vähän juttu lapasesta ja mulla on tylsää ja vois lähteä lapset uimaankin, mutta... eihän mulla ole mitään menoja, kun olen päivät kotona.
Pah!
Kommentit (11)
Mulla vähän sama. Olen sairaseläkkeellä ja noita "kun eihän sulla muutakaan ole" vetoomuksia olen kuullut usein. Vastaan aina johonkin lapsenvahtikeikkaan, että on mulla muuta, aion olla kännissä (vaikken olekaan).
Naapuriavun pyytämiseen tympääntymisen ymmärrän, postipaketti sillon tällön ihan ok, jos on sellainen aika, että varmuudella kotona, tyyliin klo 8-10 aamulla. Ja voihan noihin sanoa että käy, jos ollaan kotona, mutta en voi luvata. Lastenhoito taas no, no, elleivät ole lapsesi leikkikavereita ja tulisivat kylään muutenkin. Se, että äiti/isä käy sinä aikana jossain ei muuta leikkitreffejä maksulliseksi hoidoksi.
Oman perheen tavaroiden vastaanotto taas, hmm...miksi ei, jos olet kuitenkin ihan oikeasti kotona. Tuskin se mies noita juttuja tilaa silleen, että joka ikinen päivä pitää päivystää?
En törmännyt ikinä tällaiseen, olin kotona yhteensä n. 4 vuotta.
Mun olisi työttömänä ollessani pitänyt vahtia siskon vesirokkoon sairastunutta mukulaa, itselläni ei ole ollut vesirokkoa mutta "sen voisi ihan hyvin sairastaa kun on vapaalla" :/
Vierailija kirjoitti:
Naapuriavun pyytämiseen tympääntymisen ymmärrän, postipaketti sillon tällön ihan ok, jos on sellainen aika, että varmuudella kotona, tyyliin klo 8-10 aamulla. Ja voihan noihin sanoa että käy, jos ollaan kotona, mutta en voi luvata. Lastenhoito taas no, no, elleivät ole lapsesi leikkikavereita ja tulisivat kylään muutenkin. Se, että äiti/isä käy sinä aikana jossain ei muuta leikkitreffejä maksulliseksi hoidoksi.
Oman perheen tavaroiden vastaanotto taas, hmm...miksi ei, jos olet kuitenkin ihan oikeasti kotona. Tuskin se mies noita juttuja tilaa silleen, että joka ikinen päivä pitää päivystää?
No tottakai oman perheen paketit vastaanotetaan ihan mielellään, jos niistä on kerrottu etukäteen! Että koska suunnilleen olisi tulossa! Mutta kun ei. Oletetaan vaan, että on aina kotona, niin ei tarvitse asiasta edes sopia. t. eka vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Mun olisi työttömänä ollessani pitänyt vahtia siskon vesirokkoon sairastunutta mukulaa, itselläni ei ole ollut vesirokkoa mutta "sen voisi ihan hyvin sairastaa kun on vapaalla" :/
No just...
Mutta ota nyt ihmeessä vesirokkorokote, se on aikuisena useimmiten hirmu rankka tauti.
Meillä kanssa eräät sukulaiset olettaa, että ollaan käytettävissä milloin vain ja vain istua nököttäisimme kotona, milloin haluavat mitäkin palvelusta.
Nyt heiltä satelee mitä meidän perhe saa ja voi tehdä kesälomalla. Jos heille ei sovi, emme saisi tehdä mitään, kun taas vain istua ja katsella heidän menemisiään.
Vähän niinkö heidän luvallaan voisimme meidän perheen kanssa lähteä lomalla mökkiä vuokraamaan. Ihme porukkaa.
Joo ja vuosien aikaan olemme ottaneet heidän lapset yökylään, että pääsevät kahdestaan ulos.. ei oikein toimi toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai oman perheen paketit vastaanotetaan ihan mielellään, jos niistä on kerrottu etukäteen! Että koska suunnilleen olisi tulossa! Mutta kun ei. Oletetaan vaan, että on aina kotona, niin ei tarvitse asiasta edes sopia. t. eka vastaaja
Juurikin näin.
Itsestäänselvyytenä oleminen ärsyttää.
AP ja kiitos vastauksista. Oudon lohduttavaa, että tässäkin asiassa on kiva huomata, etten ole yksin asiani kanssa. :D
Vierailija kirjoitti:
Jännä et ne leikkitreffit tuppaa olemaan usein hyvin yksipuolisia ja sellaisia "nyt x tartteis päästä leikkimään klo 17-20."
Eli sillä lasten ystävyyssuhteella ei ole mitään merkitystä, vaan sillä et voi käyttää muita aina hyväkseen.
Kyllä osaa nekin, jotka oikeesti on siellä kotona, imeä muista kaikki mehut. Yks hyvä esimerkki äiti, joka on vauvan kans kotona, tunkee isompaa lasta koko ajan hoitoon vaikka tämä isompi on myös päivähoidossa pitkiä aikoja. Että hän kerkeää harrastaa ja opiskella. Huhhuh. Joo ei meillä muilla olekaan mitään elämää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa eräät sukulaiset olettaa, että ollaan käytettävissä milloin vain ja vain istua nököttäisimme kotona, milloin haluavat mitäkin palvelusta.
Nyt heiltä satelee mitä meidän perhe saa ja voi tehdä kesälomalla. Jos heille ei sovi, emme saisi tehdä mitään, kun taas vain istua ja katsella heidän menemisiään.
Vähän niinkö heidän luvallaan voisimme meidän perheen kanssa lähteä lomalla mökkiä vuokraamaan. Ihme porukkaa.
Joo ja vuosien aikaan olemme ottaneet heidän lapset yökylään, että pääsevät kahdestaan ulos.. ei oikein toimi toisinpäin.
Vai rokote?
Jesh. Kuulostaa tutulta. Mun mies oli kanssa tilannut nettikaupasta jotain tietsikkatarvikkeita meille kotiosoitteeseen kuriirin tuomana. Ei sitten vaivautunut kertomaan. Harmistui ja hermostui, kun kuriiri oli tullut tuomaan lähetystä, enkä ollut ollutkaan kotona ottamassa sitä vastaan. No olisinhan tietysti ollut, jos olisin tiennyt ja jos olisi pyydetty! Ja mainittu edes suunnilleen päivä jolloin on tulossa. Mutta ei, kun piti vain olettaa, että "on se akka kuitenkin kotona". Enkä edes ole, vaan joka päivä jossain menossa. No, sellaista sattuu, mutta prkl kun mulle omasta mokastaan hermostui.