Anoppi kutsuu itseään koko ajan mummoksi, vaikka meillä ei ole lapsia.
Taas tätä anoppivalitusta, mutta koittakaa kestää. Onko kellään vastaavia kokemuksia? En ymmärrä, miksi anoppi kutsuu itseään koko ajan termillä mummo, vaikka olemme lapseton pariskunta. Hän jotenkin tuntuu kuvittelevan, että meillä olisi lapsia tai jotain? Mikään erityisen mummoikäinen ei ole vielä, vaan vasta 60 ja työelämässä hyvissä voimissaan. Aluksi ihmettelin, sitten asia nauratti mutta nyt enää vain ärsyttää.
Kommentit (7)
Kuulostaa... mielenkiintoiselta.
Puhuuko siis että "Mummo tulee käymään teillä" vai kirjoittaako onnittelukortin "t. Mummo" vai miten se tulee ilmi? Itse kun en itsestäni puhu kolmannessa persoonassa koskaan niin vaikea ajatella että puhuisi itsestään yhtään minään.
Minä kutsun itseäni aina välillä mummoksi, vaikka lapseni ovat alaikäisiä. En aio saada lisää lapsia. Vaihdevuodet. Olen sanonut lapsille, että he ovat seuraavaksi lisääntymis-ikään tulevia, en minä, enää. Kerroin, että joku ikäiseni on jo mummo, koska on saanut lapsensa nuorempana kuin minä ja lapset myöskin saaneet lapsia. Lapseni taas sanoo, että hän tahtoo tehdä minusta vielä oikeastikin mummon, mutta toteamme siihen, että siihen menee kyllä aikaa;)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa... mielenkiintoiselta.
Puhuuko siis että "Mummo tulee käymään teillä" vai kirjoittaako onnittelukortin "t. Mummo" vai miten se tulee ilmi? Itse kun en itsestäni puhu kolmannessa persoonassa koskaan niin vaikea ajatella että puhuisi itsestään yhtään minään.
Juuri noin, että soittaa ja sanoo, että "mummo tulee käymään teillä", puhuu siis itsestään kolmannessa persoonassa. Tai pojalleen, että "tules lapsi nyt syömään, kun mummo on laittanut hyvät ruoat pöytään". Wtf? Hänhän on mieheni äiti eikä mummo. Tai kirjoittaa joululahja-pakettikorttiin, että "hyvää joulua, terveisin Mummo". Asian ymmärtäisi, jos hän olisi olemukseltaan selvästi tosi mummomaisen näköinen ja touhuisi jossain mummokerhoissa jne, mutta ei, näyttää enemmän bisnesnaiselta. Ja siis puhuu siihen tyyliin, että viittaa sillä mummo-termillä rooliinsa eikä siihen että olisi jo mummoutunut akka.
Onko kysyjän mies siis ainokainen vai onko anopilla muita lapsia, joille on mummo. Äidistäni tuli kaikille ikäänkuin mummo sillä hetkelä kun eka lapsenlapsi syntyi.
Minä puhuttelen itseäni kissamummoksi, kun kissani sai pentuja :) Lapsenlapsia ei ole. Koskahan joku näpyttelee tästäkin aloituksen, että ärsyttää, ärsyttää :D
Vierailija kirjoitti:
Minä puhuttelen itseäni kissamummoksi, kun kissani sai pentuja :) Lapsenlapsia ei ole. Koskahan joku näpyttelee tästäkin aloituksen, että ärsyttää, ärsyttää :D
No mutta kutsutko itseäsi omille lapsillesikin sitten jo mummona, jos olet (vain) kissamummo. Olet siis mummo kissasi pennuille (äiti kissallesi?). Muuttiko tämä sinusta kokonaisvaltaisesi mummon myös perheroolisi näkökulmasta? Tai jos poikasi hankkisi kissan, niin tulisiko sinusta silloinkin (kissa)mummo? Koska poikasi olisi sinun lapsi, ja kissa poikasi lapsi, niin sinä kai olisit sitten sen kissan mummo?
Mummo nyt vaan on nimitys vanhoille naisille (ei liity lapsenlapsiin välttämättä mitenkään).