Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenvalvoja vs. lastensuojelu? Kenen puoleen käännyn?

Vierailija
14.06.2017 |

Tarina lyhyesti: ero tuli muutama vuosi sitten. Exän kanssa kaikki sujui suht ok, kunnes aloin seurustelemaan (vakavasti), sen jälkeen on elämä ollut yhtä helvettiä. Ennen ei tarvittu virallista sopimusta lapsen tapaamisista ja elareista, kaikki sujui hyvin. Nyt exä vaatii lisää rahaa (lapsi 5v), ja on alkanut uhkailla että hakee yksinhuoltajuutta, koska kuulemma minun kanssa on vaikea sopia asioista ja minua on vaikea saada kiinni (ajoittaisten työmatkojen takia välillä muutamien tuntien viive viesteihin/puheluihin vastaamisessa).

Asiat meni siihen pisteeseen että mentiin lastenvalvojan luo. Siellä exä sekosi täysin. Lateli aivan hirveitä asioita, täysin päättömiä juttuja. Meni henkilökohtaisuuksiin, alkoi mm. "syyttämään" minua siitä että olen suunnittelemassa lisää lapsia (eipä ole itselläni olleet tällaiset suunnitelmat tiedossa). Käytöksensä oli todella uhkaavaa, ja jopa agressiivista. Alan olla huolestunut että äijällä alkaa iso pyörä heittää, mitä jos hän käyttäytyy yhtä sekopäisesti myös lapsen kanssa. Otin jälkeenpäin lastenvalvojaan yhteyttä, mutta hän ei ottanut mitään kantaa asiaan.
Nyt mietin että pitääkö ottaa yhteyttä lastensuojeluun? Se kuulostaa aika rajulta. Minulle ei oikein ole selvinnyt että mikä on lastenvalvojan rooli, ja mikä lastensuojelun.
Exän kämpässä on todella p*skaista, ja lapsi aina likaisissa ja liian pienissä vaatteissa kun hän pukee. En tiedä onko nämä nyt lastensuojelulle kertomisen arvoisia asioita, mutta huolestuttaa että jos exä on noin seko että lastenvalvojan edessä karjuu vainoharhojaan, niin ehkä elämänhallinta alkaa lipsua.

Pelkään kuollakseni ottaa yhteyttä lastensuojeluun, totuus on että pelkään exää. Vaihtoa ei aina tehdä päiväkodin kautta, ja niillä kerroilla on alkanut hirvittää tyypin kohtaaminen. Saati sitten jos saisi tietää että olen tehnyt lastensuojeluilmon! (Arvaisi kyllä että minä, koska minä olen ainoa joka sen sotkun näkee kun vien lapsen.)

Voisiko joku vähän valaista mitä tapahtuu jos tekee lastensuojeluimoituksen? Ja millä perusteilla se kannattaa tehdä, ihan pelkkä sotkuinen koti tuskin riittää. Ja lastenvalvoja oli niin munaton eukko että tuskin siltä mitään todisteita exän käytöksestä tulee.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasulle ilmoitus jos oot lapsesta huolissasi. Ei lastenvalvoja muuta kun käsittele lasta koskevia sopimuksia.

Vierailija
2/10 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne lastenvalvojan luo ole muuten mikään pakko mennä yhtäaikaa riitelemään. Ihan voi yksin ilman riitelyä käydä kertomassa oman näkemyksen ja vaadittavat tiedot.

Yksinhuoltajuuden hakemisella voi uhkailla kuka vaan. Sillä ei ole mitään merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti pelkäät lapsesi olevan vaarassa isänsä luona ollessaan? Siinä tapauksessa otat toki yhteyttä lastensuojeluun. Lapsella on kuitenkin oikeus molempiin vanhempiin ja näitä suhteita tulee tukea. Siinä ajatellaan nimen omaan lapsen parasta.

Vierailija
4/10 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli minulle uutta tietoa, että voin yksin käydä tapaamassa lastenvalvojaa. Lastenvalvoja kieltäytyi tapaamasta pelkästään minua, kun aluksi kyselin neuvoa mitä tehdä. Ja jatkossakin kieltäytyi tapaamasta meitä yksitellen, sanoi että asian käsittelyä jatketaan vain yhdessä.   AP

Vierailija
5/10 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelit lastensuojelun tekevän? Mihin pyrit ilmoituksellasi?

Vierailija
6/10 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajattelit lastensuojelun tekevän? Mihin pyrit ilmoituksellasi?

Rehellisesti sanoen: en tiedä. En edes tiedä onko mitään aihetta olla yhteydessä lastensuojeluun. Olen vaan huolestunut, mutta toisaalta tuntuu tyhmältä tehdä ilmoitus ilman kunnollisia perusteita. Kämpän sotkuisuus ja mustasukkaisen exän raivokohtaukset eivät ehkä riitä huolestumisen aiheiksi? Juuri tästä syystä olisin halunnut jutella lasenvalvojan kanssa ja saada häneltä neuvoja, että kannattaako edes olla yhteydessä lastensuojeluun, sinne soittamiselle kun on korkea kynnys jo siksikin että pelkään exän reaktiota.

Kunhan täällä puran ahdistustani. 

Mitkä ovat niitä "oikeita" perusteita tehdä lastensuojeluilmoitus? Miten sottaista kodissa pitää olla ja miten retuperällä vaatehuollon tulee olla että lapsi siitä kärsii? AP

Vierailija
7/10 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin sotkuisuus jos ei ole oikeasti vaarallista lapselle (neuloja lattioilla, tuhoeläimiä jne.), niin minusta aika.. noh, perusteeton ilmoitus. Jokainen elää kodissaan tyylillään, vaikka itsekään en sotkussa eläisi, toisille se on ok. Harva lapsi siitä oikeasti kärsii, ellei tosiaan ole vaaraa lapselle. Liian pienet vaatteet, noh.. Monet isät eivät ole vaatteista niin moksiskaan kuin me äidit. Isien pukemat viritelmät on joskus hauskaakin katsottavaa. Hankitteko lapselle vaatteita niin, että molemmissa kodeissa on omansa?

Vaikuttaako exän katkeruus ja viha sinua kohtaan lapseen miten? Olisiko mahdollista että ohjaat isää niissä lapsen vaatteissa, huomautat jos ovat aina likaisia ja liian pieniä.

Lastenvalvojalla voi käydä AINA ilman toista osapuolta, silloin vain papereita ei saada heti valmiiksi vaan odotetaan molempien myöntymys ja allekirjoitus. Ehkä isä on nyt elatusmaksuista ja muista sen verran käärmeissään sinulle, mutta jos oikeasti pelkäät lapsen puolesta niin ethän edes luovuttaisi lasta hänelle. Koita sinä käyttäytyä kuin aikuinen, exä luultavasti rauhoittuu aikanaan.

Vierailija
8/10 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenvalvojalla voi käydä AINA ilman toista osapuolta, silloin vain papereita ei saada heti valmiiksi vaan odotetaan molempien myöntymys ja allekirjoitus. Ehkä isä on nyt elatusmaksuista ja muista sen verran käärmeissään sinulle, mutta jos oikeasti pelkäät lapsen puolesta niin ethän edes luovuttaisi lasta hänelle. Koita sinä käyttäytyä kuin aikuinen, exä luultavasti rauhoittuu aikanaan.

Voikohan tässä olla eroa eri kuntien välillä? Kun täällä pk-seudulla lastenvalvoja teki hyvin selväksi että "vanhemmat asioivat lastenvalvojan luona aina yhdessä". Tuo on suora lainaus hänen sähköpostistaan. 

Mitä tulee exän opastamiseen lapsen vaatetuksen suhteen, sitä on yritetty. Aikaisemmin asiat tuntuivat toimivat, nyt viime aikoina on tapahtunut muutosta huonompaan. Kotinsa on kyllä aina ollut hirveä läävä. En tosiaan usko että sotku lasta haittaa, enemmänkin mietin että voiko olla että hyökkäävä käytös ja lyhyt pinna vaikuttavat siihen miten hän lasta kohtelee. Vaikea sanoa. En oikeasti tiedä mitä ajatella. Ja seuraavaksi on sitten edessä huoltajuustaistelu, kuulemma hän vie asian oikeuteen. AP

Vierailija
9/10 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voikohan tässä olla eroa eri kuntien välillä? Kun täällä pk-seudulla lastenvalvoja teki hyvin selväksi että "vanhemmat asioivat lastenvalvojan luona aina yhdessä". Tuo on suora lainaus hänen sähköpostistaan. 

Mitä tulee exän opastamiseen lapsen vaatetuksen suhteen, sitä on yritetty. Aikaisemmin asiat tuntuivat toimivat, nyt viime aikoina on tapahtunut muutosta huonompaan. Kotinsa on kyllä aina ollut hirveä läävä. En tosiaan usko että sotku lasta haittaa, enemmänkin mietin että voiko olla että hyökkäävä käytös ja lyhyt pinna vaikuttavat siihen miten hän lasta kohtelee. Vaikea sanoa. En oikeasti tiedä mitä ajatella. Ja seuraavaksi on sitten edessä huoltajuustaistelu, kuulemma hän vie asian oikeuteen. AP

Nämä asiat olisi kannattanut sopia heti eron jälkeen ihan virallisesti. Huoltajuudesta voi toki riidellä oikeudessa, mutta ilmaista se ei ole, eikä yksinhuoltajuutta myönnetä kevein perustein.

Vierailija
10/10 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitinkö nyt oikein että sinä maksat lapsen isälle elatusmaksut? Teillä yhteishuoltajuus nyt ja lapsi on kuinka usein sinulla/isällään?

Isä voi varata ajan lastenvalvojalle ja ilmoittaa tyytymättömyytensä elarin summaan, sitten sinä voit varata ajan ja ilmoittaa oman summasi (tai toisinpäin). Jos ette pääse sopuun niin oikeusteitse voi isä vaatia sitten mitä vaatii.

Huoltajuudesta jos ette keskenään voi sopia niin isä voi hakea yksinhuoltajuutta oikeusteitse, mutta halpaa se ei tosiaan ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän