"93-vuotias sotaveteraani talletti säästönsä - pankki epäili rahanpesusta" En ymmärrä??
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201706132200205811_u0.shtml
Siis mikä tässä oli ongelma? Mikä on uutisoimisen arvoista? Eikö ole itsestäänselvää, että pankissa asioidessa vaaditaan voimassaoleva henkilötodistus? Ja tottakai pankki voi ihmetellä ja haluaa varmistaa jos yhtäkkiä tuodaan tuollainen summa rahaa? Mä en nyt ymmärrä. Pitäisikö sotaveteraanin saada jotain erityiskohtelua kuin kaikkien muiden? Samat säännöt koskee kaikkia ja näistä on ymmärtääkseni joku lakikin.
Kommentit (31)
Minkälaisia tampioita siellä EU:ssa on päättämässä? Luulevatko ne oikeasti, että rahanpesijät tunnustavat kysyttäessä?!
Klikkijournalismia. Älkää avatko uutista niin pääsemme näistäkin idiotismeistä eroon
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä on toimittu ihan lainkirjaimen mukaan. Laki on kaikille sama.
Uskotko tosiaan itse tuohon väitteeseesi?
Nordea on järjetellyt noita rahanpesutilejä rahamiehille niin Suomessa kuin Ruotsissakin. Ruotsissa sentään sai asiasta sakot.
Kyllä, meitä tavallisia kansalaisia valvotaan ja meiltä tivataan, mistä rahat ovat peräisin. Miehelleni pankki lähetti jopa kyselyn siitä, tekeekö ja kuinka usein ostoksia ulkomailta. Oli muutaman kerran ostanut musa- ja autotarvikkeita Saksasta.
Laki ei todellakaan ole kaikille sama.
Mulle tuli selvityskirje kotiin, kun talletin automaatilla omalle tilille 1000€ (myin sohvat ja ruokaryhmän). Mun tili on lähes aina tyhjä ja noillakin maksoin samantien laskuja pois. Heitin sen kirjeen suoraan roskiin.
"Pankin täytyy tuntea asiakkaansa." Ei ne mua tunne yhtään sen paremmin, vaikka kerron heille myyneeni sen sohvan ja ruokaryhmän pois. Katsokaa niitä tilitietoja, siellä näkyy kyllä pankillekin, jos tilille tulee viikoittain tai kuukausittain hirveitä summia käteistalletuksia. Kertokaa mulle yksikin rikollinen rahanpesijä, joka ilmoittaa pankille kirjeitse tai tiskillä, että nämä rahat on rahanpesusta! Normaalit ihmiset tekee edelleenkin kauppaa käteisellä, vaikka se pankkeja miten vituttaisi.
Ja oikeasti, kuinka iso ongelma rahanpesu Suomessa oikein on, kun joka jannua heti epäillään jos käyt satasen tilille tallettamassa. Ei ennen tällaista ollut!
"- Väinö on kaikissa sielun ja ruumiin voimissa..... - Väinöllä on vain ongelmia jaloissa, mutta muisti ja hoksottimet pelaavat loistavasti"
"Hän löysi kotoaan suuren summan rahaa, jota oli vuosien aikana säästänyt."
Jooh, ei taida kuitenkaan ihan tuo muisti pelittää, kun ei muista että noinkin paljon rahaa on säästänyt...
Ei mun nurkista noin vaan yllättäen löydykään 15 000 euroa, ei edes 10 euroa. Kyllä mä vielä toistaiseksi muistan, jos olen johonkin rahaa säilönyt.
Ei niitä rahoja kannata viedä pankkiin siinäkään tapauksessa, että niitä löytyy kasa sängyn alta. Tämä oli tarinan opetus.
Toinen opetus oli siinä, että Suomen holhousyhteiskunta alkaa mennä aika järjettömäksi.
Olen pankissa töissä ja ihmettelen miten sai edes tallettaa tuollaisen summan rahaa ilman henkkareita. Toivottavasti ei tule ongelmia virkailijalle.
Ja tosiaan, ei niitä rahanpesupapereita pyydetä täyttämään omaa virkaintoisuuttaan, vaan siksi että esimiehet vaatii eikä ketään kiinnosta menettää työpaikkaansa siksi, ettei ole noudattanut ohjeita. Itse olen muistaakseni pyytänyt kerran yli 10 000 euron talletuksesta, pienemmistä en pyydä. Tosin tästä on jo aikaa ainakin pari vuotta kun olen viimeksi ollut kassalla, ohjeet on varmasti tarkentuneet siitä.
Olen kyllä samaa mieltä että ei noista kyselyistä mitään hyötyä ole. Jos tavallinen pulliainen laittaa kerran ison summan tilille, minusta asia saisi jäädä siihen. Jos talletukset ovat suuria ja toistuvia, vasta sitten kysely olisi aiheellinen. Mutta lain mukaan mennään ja tällä hetkellä toimimme sen mukaan.
Onko tälla tavoin ihmisiä nöyryyttämällä saatu koskaa yhtään rahanpesusta kiinni? Siis koskaan ja tullaanko koskaan samaan? Mikä se kuvio olisi että näin saataisiin joku rahanpesusta kiinni. Pankki kyselisi rahan alkuperää ja rahanpesusta epäilty myöntäisi vai? Naurettavaa. Sellainen joka tekee tarkoituksella noin huijaa aiheesta ylpeänä mutta sellainen jolla ei ole mitään tekemistä ko toiminnan kanssa vaivaantuu. En tiedä ehkä tällä on jotain marginaalista merkitystä ja kuriositeettia mutta oikeaa hyötyä tuskin on.
Jaa että mullekin pitäis myöntää pankkikortti ilman henkkareita?? Öööh