Olen kahden pienen lapsen yh, voiko mulle jäädä näin vähän rahaa kuussa?
Hoidan 2v lasta ja 8kk vauvaa kotona. Olen jäänyt hiljattain yh:ksi ja vanhenpainraha loppuu kohta. Olen saanut kelalta päätöksen uusista tuista, kotihoidontuki, asumistuki, lapsilisä. Nämä yhteensä - vuokra = 390€, josta pitäisi maksaa vielä sähkö, vakuutus ja puhelin. Eli rahaa jää rapiat 300€.
Onko mulla mahdollisuus saada toimeentulotukea?
Ja joo tiedän, että opiskelijat ja eläkeläiset kitkuttelee samoilla summilla, mutta minusta kahden lapsen elättämiseen tuo summa on liian vähän, vai? Lasten toista vanhempaa ei elättäminen kiinnosta...
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Saatko lapsilisän yh korotuksen? On n 50e/ lapsi
Saan
Eli sulle jää käteen 600 kuukaudessa, kun hoidat ne elariasiat loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Eli sulle jää käteen 600 kuukaudessa, kun hoidat ne elariasiat loppuun.
Okei no nämä huojentaa..
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, yritän vastata kaikkiin esille tulleisiin kysymyksiin samassa.
Okei eli elarit saa tarvittaessa kelalta, kiitos tätä en tiennyt. Vielä ovat nämä kaikki sossuhommat kesken, koitan vaan pitää talouden jotenkin kasassa. Tuntuu että tuo 300€ ei vaan riitä kolmelle.
Menen töihin sitten kun nuorempi on 1,5v. Haluan hoitaa pientä kotona, on kai mullakin siihen oikeus? Vaikka olenkin teidän mielestä vaan paska yh.
Lapsilisät olen hakenut ja laskenut tuloihini mukaan. Joku tuolla sanoi etten muka olisi?
Asunto on kallis, mutta niin on kaikki helsingissä. Kolmiot ovat 1000€ ylöspäin, paitsi kaupungin asunnot, joihin jonotan koko ajan.
Olikohan jotain vielä...
Monissa kahden huoltajan perheissäkin joudutaan laskemaan, onko toisella vanhemmalla varaa jäädä kotihoidontuelle vai pitääkö molempien käydä töissä. Sulla on toki oikeus hoitaa lapsiasi kotona ihan kuten muillakin, mutta se usein tarkoittaa, että on laitettava suu säkkiä myöten ja elettävä sillä rahalla, minkä saa.
Kelan minimi elari on 151e lapsi, hoida Ap se kuntoon niin saat teille
300e kuussa rahaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, yritän vastata kaikkiin esille tulleisiin kysymyksiin samassa.
Okei eli elarit saa tarvittaessa kelalta, kiitos tätä en tiennyt. Vielä ovat nämä kaikki sossuhommat kesken, koitan vaan pitää talouden jotenkin kasassa. Tuntuu että tuo 300€ ei vaan riitä kolmelle.
Menen töihin sitten kun nuorempi on 1,5v. Haluan hoitaa pientä kotona, on kai mullakin siihen oikeus? Vaikka olenkin teidän mielestä vaan paska yh.
Lapsilisät olen hakenut ja laskenut tuloihini mukaan. Joku tuolla sanoi etten muka olisi?
Asunto on kallis, mutta niin on kaikki helsingissä. Kolmiot ovat 1000€ ylöspäin, paitsi kaupungin asunnot, joihin jonotan koko ajan.
Olikohan jotain vielä...Monissa kahden huoltajan perheissäkin joudutaan laskemaan, onko toisella vanhemmalla varaa jäädä kotihoidontuelle vai pitääkö molempien käydä töissä. Sulla on toki oikeus hoitaa lapsiasi kotona ihan kuten muillakin, mutta se usein tarkoittaa, että on laitettava suu säkkiä myöten ja elettävä sillä rahalla, minkä saa.
No mutta sen toisen työssäkäyvän palkka on tod näk paljon suurempi kuin kelan maksamat minimi elarit! Haloo...
Vierailija kirjoitti:
Älkää hankkiko lapsia jos ei oo varaa elättää niitä!!!!!! Vitun idiootit, yhteiskunnan ei todellakaan tulis maksaa mitään "käyttörahoja" vain pakolliset, että pysytte hengissä.
Valitettavasti kaikki ei huolehdi velvollisuuksistaan, mutta se ei ole mitenkään yh-vanhemman syytä. Elättäisitkö omalla palkallasi kaksi lasta? Ilman mitään tukia? Monet yksinasuvatkin saavat asumistukea. Ja ap sanoi että rahaa jää just sen verran millä selvii, mitään ylimääräsi "hupirahoja" ei makseta.
Kyllä mä mielummin antaisin yhlle kuin vaikka lusmuille joilla ei ole aikomustakaan tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
"Kela voi maksaa elatustukea erotilanteessa, jossa lapsi ei saa elatusta elatusvelvolliselta tai jos elatusapu on pienempi kuin elatustuki. Elatustukea voidaan maksaa myös, jos elatusvelvollista vanhempaa ei ole. Tällöin lapsi on esimerkiksi adoptoitu ilman kumppania tai lapsi on syntynyt avioliiton ulkopuolella tai lapsella ei ole vahvistettua isää."
Kela.fiMiksei ihmiset ota asioista selvää?
On niin kova kiire saada provo avaruuteen, ettei kaikki tule mieleen. 🙈 Sorry.
300€ kuussa on iso raha! Meillä mies opiskelee ja minä olen töissä. Työtunteja en vain saa riittävästi. Meillä on yksi lapsi, 4v. Vuokran, sähkön, puhelinkulujen ja vakuutuksen jälkeen meille jää rahaa 200€ (puolet tästä on lapsilisää). Siitä noin 85€ menee minun junalippuihini. Joskus pyöräilen 25km töihin, mutta usein en vain jaksa lähteä aamulla viideltä matkaan.
Vaatteita ei ostella kuin pari kertaa vuodessa kirpputoreilta ja lapsi voi harrastaa vain ilmaisia kerhoja yms. Onneksi on metsät, leikkipuistot ja kirjasto! Viikon ruoat ostamme aina noin 20 eurolla. Leipäjonossa käymme pari kertaa kuukaudessa.
Saatko lapsilisän yh korotuksen? On n 50e/ lapsi