Olen kahden pienen lapsen yh, voiko mulle jäädä näin vähän rahaa kuussa?
Hoidan 2v lasta ja 8kk vauvaa kotona. Olen jäänyt hiljattain yh:ksi ja vanhenpainraha loppuu kohta. Olen saanut kelalta päätöksen uusista tuista, kotihoidontuki, asumistuki, lapsilisä. Nämä yhteensä - vuokra = 390€, josta pitäisi maksaa vielä sähkö, vakuutus ja puhelin. Eli rahaa jää rapiat 300€.
Onko mulla mahdollisuus saada toimeentulotukea?
Ja joo tiedän, että opiskelijat ja eläkeläiset kitkuttelee samoilla summilla, mutta minusta kahden lapsen elättämiseen tuo summa on liian vähän, vai? Lasten toista vanhempaa ei elättäminen kiinnosta...
Kommentit (30)
Elarit tuohon päälle, niin ihan mukavastihan teillä on rahaa. Huoh
Vierailija kirjoitti:
Vaikka toista vanhempaa ei kiinnosta elättäminen, kai saat silti häneltä elatusmaksun?
En saa, ei ilmeisesti ole aikomustakaan maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka toista vanhempaa ei kiinnosta elättäminen, kai saat silti häneltä elatusmaksun?
Aha, taisitkin olla provo.
"Kela voi maksaa elatustukea erotilanteessa, jossa lapsi ei saa elatusta elatusvelvolliselta tai jos elatusapu on pienempi kuin elatustuki. Elatustukea voidaan maksaa myös, jos elatusvelvollista vanhempaa ei ole. Tällöin lapsi on esimerkiksi adoptoitu ilman kumppania tai lapsi on syntynyt avioliiton ulkopuolella tai lapsella ei ole vahvistettua isää."
Kela.fi
Miksei ihmiset ota asioista selvää?
Elarit kelalta ja kela perii sitten isältä. Maistuuko työ?
Elarit hakuun, Kela maksaa sitten kun mies jättää maksamatta, mutta haettuna ne pitää olla. Silti tuosta jää vajetta eli todennäköisesti saat myös toimeentulotukea, edellyttäen että asuntosi ei ole ihan överikallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elatusvelvollinen jättää elatusmaksut maksamatta, ota yhteys lastenvalvojaan. Sulla on mahdollisuus saada lapsellesi elatustukea Kelasta ja Kela sitten perii vaikka ulosoton kautta elatusvelvolliselta.
Jos lasten isä ei maksa elareita, niin silloin haet ne kelasta ja he perivät isältä. Ensiksi kuitenkin lastenvalvojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä vaan maksaa, joko hyvällä tai sit ulosoton kautta. Sillä aikaa saat Kelasta elatustukea ja Kela perii saatavat takaisin isältä.
Jep, sellaisia ne badboyt ovat. Mukavaa ajella "laina-autolla" niin kauan kun on tankissa bensaa. Sen jälkeen etsimään uutta. Ihan tiedoksi vaan, että nuoruus on harkinnan aikaa.
http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri
Hoida nuo elarit kuntoon , mieluiten nyt heti. Sitten haet TT.
Toimeentulotukea saa, kun elatusavusta on sopimus. Siis paperi samalla tavalla kuin asumistukeen ja muihin tukiin tulee korotukset, kun lapset ovat sinun luonasi kirjoilla. Elatusapu ei ole vapaaehtoinen, lasten kulut kuuluvat molemmille vanhemmille. Kummallekin varallisuuden sallimalla tavalla. LAskuri löytyy netistä. Mikäli elatusapua ei kuulu ts. toinen vanhemmista kieltäytyy maksamasta, on siihen omat toimenpiteet.
Sulla taitaa olla kyllä överikallis kämppä kun noin vähän jää.
Itselläni myös 200e liian kallis asunto(kelan normien mukaan), mutta vuokran jälkeen jää n. 900e. Toki minun tuloissa on mukana elarit vajaa 300e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ensinmäinen asia joka tulisi hoitaa kuntoon tai syyllistyt lapsen emotinaaliseen kaltoinkohteluun. Millainen vanhempi ei ota riittävän kattavasti selvää lastensa oikeuksista? No, nyt olet aihe vapalla, joten kuuntele ja sisäistä kaikki tieto mikä nyt on saatavilla.
3 lasta kotona, yks käy koulussa 4 h päivä ja saan kaikkineen 450 kk plus ll 500. Lapsilisät sulta unohtu.
Liian kallis asunto, 2 lasta ja sinun pienet tulot: saat täyden asumistuen eli n. 600e ja sulla menee tuon lisäksi käytännössä koko kotihoidontuki hoitoliseen vielä vuokran maksuun? Eli mitä se on jotain 500e?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lssten nimissä asiasta vaatimus oikeuteen sitten. Oikeusavustaja auttaa.Et sä voi jättää asiaa sillensä.
Ap tässä, yritän vastata kaikkiin esille tulleisiin kysymyksiin samassa.
Okei eli elarit saa tarvittaessa kelalta, kiitos tätä en tiennyt. Vielä ovat nämä kaikki sossuhommat kesken, koitan vaan pitää talouden jotenkin kasassa. Tuntuu että tuo 300€ ei vaan riitä kolmelle.
Menen töihin sitten kun nuorempi on 1,5v. Haluan hoitaa pientä kotona, on kai mullakin siihen oikeus? Vaikka olenkin teidän mielestä vaan paska yh.
Lapsilisät olen hakenut ja laskenut tuloihini mukaan. Joku tuolla sanoi etten muka olisi?
Asunto on kallis, mutta niin on kaikki helsingissä. Kolmiot ovat 1000€ ylöspäin, paitsi kaupungin asunnot, joihin jonotan koko ajan.
Olikohan jotain vielä...