uskovaiset ei tule nuoren prometheus-juhlaan?
Onko yleistäkin, että uskovaiset ihmiset eivät tule nuoren (uuden puolison lähisukua) prometheus-juhlaan?
Onko ne tosiaan noin ahdasmielistä porukkaa?
Kommentit (29)
Aikoinaan sain kutsun siskoni lesken naisystävän lapsen rippijuhlaan. En tuntenut naisystävää, en tytärtään, silti kutsuttiin ja kutsussa oli tilinumero, johon sai laittaa rahaa Jennin kielikurssirahastoa varten. En mennyt juhliin.
No mä aattelen asian myös siltä kantilta, että mitä siinä juhlitaan kun pääsee prometheus-leiriltä? Samoin mä suhtaudun vähän oudoksuen nimiäisiin. Siis kun kirkollisista juhlista on haluttu vääntää maalliset vastineet joiden merkitys on, ööh, mikä? Mä ymmärrän myös muidenkin, kuin vain Luterilaisen uskonnon juhlat, koska ne on niiden uskontojen kannalta merkittäviä "siirtymäriittejä", joista seuraa myös uskontoon liittyviä "oikeuksia". Luterilaisessa uskonnossa rippikoulua seuraa konfirmaatio, jonka myötä saa oikeuden toimia kummina ja iän täyttyessä kirkkohäihin. Eli sillä riparilla ja konfirmaatiolla on joku kongreettinen vaikutus, mitä juhlitaan(Siis sen uskonnon kannalta). Eihän ristiäisissäkään juhlita sitä, että lapsi saa nimen, vaan että lapsi saa kasteen. Se nimi kun on voitu ilmoittaa väestöekisteriin jo aiemmin...
Ja Vappu yms. on ny vähän eri asia. Harvemmin vappua juhlitaan viemällä jollwkin lahjoja, vain koska on Vappu. Se vaan on yleinen biletyspäivä ilman, että siinä juhlistetaan yhtään ketään henkilöä. Ja harvemmalla juhlijalla on siinä mitään aatteellista syytä takana...
Ymmärrän ihan hyvin jos ei mene. Miksi pitäisi juhlia oman vakaumuksensa "vastaista" asiaa? Rippijuhlankin tarkoitus on alun perin ollut muu kuin lahjat ja syöminen. Itse en edes ei-uskovana veisi protuleirin käyneelle mitään lahjaa, se on naurettavaa. Viettekö myös ratsastusleirin käyneelle teinille lahjan?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse siitä uskovaisuudesta vaan jos ei ole oikeat juhlat vaan väkisin keksityt niin voin skipata kun ei kiinnosta.
Eli sinä siis määrittelet toisten puolesta sen, mikä on kullekin oikea juhla ja mikä ei? Toki ei yllätä milläänmuotoa. Tuohan on hihhulien ikiaikainen tapa puuttua toisten asioihin.
Minusta rippijuhlat on vähintään yhtä väkisinväännetyt kuin kyseiset prometheuspippalot ja olisivat jo ajat sitten unohdettu ja kuopattu, ellei kyseiseen juhliin olisi ympätty lahjojen saanti. Jokaikinen käy riparin vain saadakseen rippilahjoja. Tämä on kylmä fakta.
Vierailija kirjoitti:
No mä aattelen asian myös siltä kantilta, että mitä siinä juhlitaan kun pääsee prometheus-leiriltä? Samoin mä suhtaudun vähän oudoksuen nimiäisiin. Siis kun kirkollisista juhlista on haluttu vääntää maalliset vastineet joiden merkitys on, ööh, mikä? Mä ymmärrän myös muidenkin, kuin vain Luterilaisen uskonnon juhlat, koska ne on niiden uskontojen kannalta merkittäviä "siirtymäriittejä", joista seuraa myös uskontoon liittyviä "oikeuksia". Luterilaisessa uskonnossa rippikoulua seuraa konfirmaatio, jonka myötä saa oikeuden toimia kummina ja iän täyttyessä kirkkohäihin. Eli sillä riparilla ja konfirmaatiolla on joku kongreettinen vaikutus, mitä juhlitaan(Siis sen uskonnon kannalta). Eihän ristiäisissäkään juhlita sitä, että lapsi saa nimen, vaan että lapsi saa kasteen. Se nimi kun on voitu ilmoittaa väestöekisteriin jo aiemmin...
Ja Vappu yms. on ny vähän eri asia. Harvemmin vappua juhlitaan viemällä jollwkin lahjoja, vain koska on Vappu. Se vaan on yleinen biletyspäivä ilman, että siinä juhlistetaan yhtään ketään henkilöä. Ja harvemmalla juhlijalla on siinä mitään aatteellista syytä takana...
'
Ei tsiisos mitä paskaa. Kerro mulle yksikin suomalainen ei aivopesty lapsi, jolle ripari on jotain muutakin kuin pippalo jossa saa lahjoja (mieluummin rahasellaisia). Ei ne nuoret mitään naima/kummioikeutta juhli, vaan lusiis pakkopippalot, koska siitä lusikisesta saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Vappu yms. on ny vähän eri asia. Harvemmin vappua juhlitaan viemällä jollwkin lahjoja, vain koska on Vappu. Se vaan on yleinen biletyspäivä ilman, että siinä juhlistetaan yhtään ketään henkilöä. Ja harvemmalla juhlijalla on siinä mitään aatteellista syytä takana...'
Ei tsiisos mitä paskaa. Kerro mulle yksikin suomalainen ei aivopesty lapsi, jolle ripari on jotain muutakin kuin pippalo jossa saa lahjoja (mieluummin rahasellaisia). Ei ne nuoret mitään naima/kummioikeutta juhli, vaan lusiis pakkopippalot, koska siitä lusikisesta saa rahaa.
Boldatut piti olla lusii ja lusimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan sain kutsun siskoni lesken naisystävän lapsen rippijuhlaan. En tuntenut naisystävää, en tytärtään, silti kutsuttiin ja kutsussa oli tilinumero, johon sai laittaa rahaa Jennin kielikurssirahastoa varten. En mennyt juhliin.
Ehkä olisit voinut mennä ja antaa rippilahjaksi vaikka Lutherin "ISON katekismuksen" tai jonkin muun kirjan tyyppiä 'Syventävä johdatus kristilliseen elämään'. 🙂
Ei ole mullekaan oikein auennut mikä se sellainen oikein "juhla" on jonkin "prometheus"-leirin jälkeen.
Ei sitä kai rippileirinkään jälkeen mitään juhlaa ainakaan yleensä järjestetä jollei ole konfirmaatiota.
Ja joku tuolla jo viittasikin siihen että ristäiset eivät varsinaisesti ole nimiäiset vaan seurakunnan jäseneksi ottaminen jossa tosin vahvistetaan myös, kenties jo ennen syntymää annettu, nimi.
Mä nyt en ymmärrä, miksi niiden edes pitäis tulla niihin juhliin? Kyseessä on uuden puolison lähisukulainen eli kenties lapsi. Lahjojako tässä toivotaan, kun kutsutaan lapselle tuntemattomia, korkeintaan hyvänpäiväntuttuja, ihmisiä juhliin? Eikö riitä, että kutsutaan ne lapsen sukulaiset? Monilla on jo useita häitä ja rippijuhlia tälle kesälle, joten jokaisiin kissanristiäisiin ei ole varaa eikä aikaa mennä. Varsinkin jos niiden tarkoitusperänä on lähinnä kerätä nuorelle lahjuksia. En ainakaan itse lähtis jonkun sukulaisen uusioperheen lapsipuolen prometheusjuhliin, en edes rippijuhliin. Juhlikoon lapsen suku niitä, tuskin mua siellä kaivataan.