uskovaiset ei tule nuoren prometheus-juhlaan?
Onko yleistäkin, että uskovaiset ihmiset eivät tule nuoren (uuden puolison lähisukua) prometheus-juhlaan?
Onko ne tosiaan noin ahdasmielistä porukkaa?
Kommentit (29)
Meilläkään miehen uskovainen sisko ei tullut lapsemme nimiäisjuhliin. En ymmärrä, mitä kamalaa oletti siellä tapahtuvan.
Ja tällainen ihminen saarnaa rakkauden sanomasta!
No sitten ei liene velvollisuutta mennä ei uskovaisellakaan toisten rippijuhliin sille puolelle sukua :)
Järjetöntä taas. Uskovaiset ja ei-uskovaiset ja joku lasten leiri. Milloin ihmiset tajuavat, että tuollainen erottelu on aivan järjetöntä.
En ymmärrä mikä ongelma uskovaiselle olisi osallistua uskonnottomaan juhlaan. Varmaan juhlivat esim syntymäpäiviä ja vappua, vaikka näissä juhlissa ei ole uskonnollista sisältöä. Meidän suvussa kaikki osallistuu toistensa juhliin vaikka osa on uskiksia ja osa ateisteja.
Ei ole kyse siitä uskovaisuudesta vaan jos ei ole oikeat juhlat vaan väkisin keksityt niin voin skipata kun ei kiinnosta.
Kukas sille protulapselle sitten raamatun toisi, ellei kristitty kummi?
Voihan syy olla sekin, että olette tuore pariskunta ja lapsi on sinun. Eivät ehkä vielä koe olevansa samaa perhettä? Minkä ovat sanoneet syyksi?
Olette aikuisia ihmisiä, setvikää tuollaiset pikkuasiat keskenänne, älkää kyräilkö.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Voihan syy olla sekin, että olette tuore pariskunta ja lapsi on sinun. Eivät ehkä vielä koe olevansa samaa perhettä? Minkä ovat sanoneet syyksi?
Olette aikuisia ihmisiä, setvikää tuollaiset pikkuasiat keskenänne, älkää kyräilkö.
Miten samaksi perheeksi ja läheiseksi sitten tullaan, jos ei kyläilemällä kun toiset pyytävät?
Hiton pikkusieluista kyräilyä muutenkin yleensä tuo kuka-on-sukua-kenelle-ja-en-ainakaan-aio-olla-ton-kanssa-kun-ei-ole-lähisukua. Harvoin ihmisellä on liikaa läheisiä, kannattaisi olla vähän avoimempi oman elämänsä suhteen. Ei kai sitä yhteenkuuluvuutta määrää sukulaisuussuhde paperilla, vaan nimenomaan yhteinen elämä ja kokemukset.
ja tässä nyt on varmaa että se on juuri tuo uskovaisuus syynä juhliin tulemattomuuteen?
Olen uskossa ja tulisin juhliin. En ymmärrä, miten se loukkaisi uskoani tai vakaumustani. Parhaimmassa tapauksessa juhlissa pääsisi keskustelemaan syvällisesti. Voisin todistaa Jumalan rakkaudesta meitä jokaista ihmistä kohtaan. Jumala on Rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Miten samaksi perheeksi ja läheiseksi sitten tullaan, jos ei kyläilemällä kun toiset pyytävät?
Hiton pikkusieluista kyräilyä muutenkin yleensä tuo kuka-on-sukua-kenelle-ja-en-ainakaan-aio-olla-ton-kanssa-kun-ei-ole-lähisukua. Harvoin ihmisellä on liikaa läheisiä, kannattaisi olla vähän avoimempi oman elämänsä suhteen. Ei kai sitä yhteenkuuluvuutta määrää sukulaisuussuhde paperilla, vaan nimenomaan yhteinen elämä ja kokemukset.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Miksi ap kysyy palstalta eikä niiltä uskovaisilta miehen lähisukulaisilta? Uskovaisiakin on niin moneen lähtöön, että hänen kysymykseensä on täällä mahdoton vastata.
Ja olen vielä sitäkin mieltä, että yhteyttä voidaan pitää ja olla läheisiä silloinkin, kun toisen maailmankatsomus estää vaikka johonkin tiettyyn tilaisuuteen osallistumisen.
8
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Siis tää juhlat skippaava uskis on se tulokas ja uskiksen puoliso nuoren lähisukua. Puolisonsakaan ei ilmeisesti ole tulossa juhlaan yksin... En kyllä tajua miksei.
Uskiksen seuraavat kirkkojuhlat lienee hautajaiset ja tällä menolla "meidän" puoli sukua ei todellakaan ole osallistumassa. Ei nämä prometheukset ole jääneet ainoiksi loukkauksiksi väärin eläviä kohtaan :) Aikuiset kestäköön, mutta lapsia ei tarvitsisi loukata.
Meillä kyllä anoppi tuli nimiäisiin, mutta antoi ymmärtää, että paheksui syvästi. Puhui kovalla äänellä yhdelle vieraalle siitä, miten turhia tämmöiset juhlat on, että miksi pitää kopioida ristiäisiä. Juhlissa ei ollut mitään samaa ristiäisten kanssa lapsen nimen julkistamista lukuunottamatta.
Anna toisen tehdä päätöksensä itse, vaikka se sinusta olisikin väärä. Älä tee omia päätöksiä kostaaksesi toisen käytöksen, vaan koska se on mielestäsi oikea tapa toimia. Toimimalla itse ystävällisesti toisen käytöksestä huolimatta, katkaistaan ikävän toiminnan kierre. Kunnioita toista, vaikka et ymmärtäisi hänen motiiviansa. Pettynyt tai surullinen saa toki olla ja sen voi sanoa ääneenkin, jos siihen tarjoutuu tilaisuus.
Aika lapsellista, jos syy tosiaan on tuo juhlan uskonnottomuus. Ei kai sitten juhli vappuakaan tai synttäreitä.
Eiväthän ateistitkaan mene rippikirkkoon kuuntelemaan, kuinka maapallo luotiin 6000 vuotta sitten ja miten Galileitä ja Darwinia kidutetaan helvetissä.
Kyllä minä ainakin menisin jos kutsu postilaatikkooni tulisi :OO
t. uskis
Kyllä tulisin vaikka juhlaa hassuna pidänkin. Prometheusleirejä on alettu pitää vuodesta 1989 elämänkatsomusoppilaiden aloitteesta. Haluttiin ehkä kateellisina rippilasten juhlista oma leiri ja oma juhla. Ei haluttu jäädä ilman suvun huomiota ja lahjoja.
Kyllä minä juhlaan tulen, mutta en tuo lahjaa. Ei jokaisen kesäleirin päätteeksi anneta 50 euroa kouraan ja siitähän prometheus-leirissä on kyse, viikon tai kahden hauskanpidosta. Vähän sama kuin perhe pitäisi Ilosaari-rockin päätteeksi juhlat lapselleen ja keräisi rahaa pääsylippuun jälkikäteen.
olen ihan tavallinen tapakristitty. ei juhlien aiheella ole väliä, kun saa herkkuja syödä mahan täyteen.
t. tapakristitty