Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotiaan säännöt ja vapaudet?

Tötterö
13.06.2017 |

Hei, olen itse saanut ns. vapaan 70-luvun kasvatuksen ja nyt harjoittelen esikoisen kanssa "rajat ja rakkautta" -tyylillä. Tämä on minulle tosi vaikeaa. Kun ei ole oikein mallia kotoa, on joskus tosi vaikea osata toimia. Vaatiiko liian vähän vai liikaa? Miten paljon edellyttää lapselta? Mitä te vaaditte 3-vuotiaalta? Millaisia sääntöjä ja vapauksia lapsi saa?

Meillä säännöt:
- Päivärytmi: aamiainen, ulkoilu, lounas, välipala, ulkoilu, päivällinen, iltapala, pesut
- Kiitos sanotaan ruoasta
- Kysytään "saisinko"
- Omat jäljet siivotaan (autettuna tarvittaessa)
- Syödään itse
- Käsipesut vessan ja ruoan jälkeen
- Toisilta ei viedä leluja käsistä
- ketään ei saa lyödä, töniä, potkia, satuttaa, sorsia, kohdella tylysti
- pyydetään anteeksi, kun satutetaan
- ruokaa tarvitsee vähintään hieman maistaa
- ruoalla ei leikitä
- mitään missä satuttaa itsensä tai toista ei saa tehdä

Vapaudet:
- kaikki mikä ei ole erikseen kielletty, on sallittu :-)

Paikoista /tilanteista toisiin siirtymisissä on kamalaa uhmaa. Tuntuu, että saa sanoa monta kertaa ja lopulta mennään puolipakolla. Koko ajan saa olla komentamassa.. Haluaisin, että lapseni oppisi kunnon rajat, mutta onko kaikilla tällaista, monta kertaa puolen tunnin sisään saa olla kieltämässä ja ohjaamassa??

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat säännöt on meilläkin 2,5 vuotiaan kanssa. Uhmaikä on ja vaihtelee ihan päivittäin miten sujuu. Välillä on hyvin nukutun yön jälkeen hyvä päivä ja kaikki sujuu yhteistyössä mutta välillä (kuten tänään) kaikki oli EI. Sitten pakottamalla jotkut asiat tehdään, kuten vaipan vaihdot jne. Yritän ottaa rennosti mutta en halua joustaa näissä tärkeimmissä aisoissa mitä ap:kun kuvaili.

Öö, mitä? 2,5-v ja vaipat. Nyt sanoisin, että rajat ja säännöt-lätinä ei ole teidän suurin ongelma perheessä.

Tiesitkö että suurimmalla osalla alle 3 vuotiaista on vielä vaipat?

Tämäkin on yksilöllistä. 2,5 vuotiaamme käy kyllä potolla ja kotona emme pidä vaippoja mutta ulkoiluun laitamme vaipat koska vahinkoja sattuu. Samoin yöllä tarvitsee vaipat. Ja on täysin normaali lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme