Sairaanhoitajan opinnot aikuisiällä
Kannattaako? Ikää nyt 41 v. En halua vuorotyöhön, kuinka paljon mahdollisuuksia on tehdä päivätyötä?
Kokemuksia? Itsellä työttömyyttä nyt 1,5 takana, toimistotyötä olen etsinyt.
Kommentit (19)
Paska palkka päivätyössä, muutenkin on palkka surkea. Päiväduuni pääosin poliklinikkaa, paperin pyörittelyä. Jos ei ole elämän suurin ammattihaave niin en suosittele.
Eikö just ole kiva, jos pääsee päiväduuniin, jossa saa tehtä paperihommia eikä joudu olemaan asiakkaiden kanssa tekemisissä?
Joku työterveys, kouluterveydenhuolto jne,. taitaa olla erikoistumisia, joissa työtehtävät ovat pääosin päivällä.
Itse harkitsen terveydenhoitajaksi kouluttauttumista ja ikää pari vuotta enemmän. Jäin juuri työttömäksi, oman alan paikkaa etsin nyt, mutta syksyllä haen kouluun jollei työpaikkaa saa siihen mennessä. Miksi olet ap 1.5 vuoden jälkeen edelleen miettimisvaiheessa kouluun menon suhteen?
Työterveys ja kouluterveys just niitä paikkoja minne vaikein päästä.
Vanhustenhuoltoon tarvitaan käsiä. Nopeasti työhön pääset ihan lähihoitajan koulutuksella.
Mitä kannattaisi opiskella? Nyt en töitä saa enää omalta alalta (merkonomi). Tradenomin tutkinto tuntuu turhalta kun on jo tämän verran ikää, nuoremmat menevät ohi. Sosiaaliala ei kiinnosta.
Joku poliklinikka voisi olla kiva jos olisi siistiä sisätyötä ja sitä paperinpyörittelyä. Parempi palkka siinä on kuin nyt työttömänä... olen saanut nyt 650 e kk käteen viimeiset 6 kk ja alkaa rahat loppumaan. Joku 1800 nettopalkka olisi luksusta.
Onko muilla kokemusta, siis aikuisiällä opiskelleista?
Vierailija kirjoitti:
Paska palkka päivätyössä, muutenkin on palkka surkea. Päiväduuni pääosin poliklinikkaa, paperin pyörittelyä. Jos ei ole elämän suurin ammattihaave niin en suosittele.
Palkkaan liittyen, mistä muusta kolmen vuoden koulusta saat käteen 1800 euroa? Siisti sisätyö, mahdollisuus tehdä päivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenhuoltoon tarvitaan käsiä. Nopeasti työhön pääset ihan lähihoitajan koulutuksella.
Eikö sh palkka ole parempi ja mahdollisuuksia enemmän? Olen lähihoitajaa miettinyt mutta olen käynyt lukion niin ajattelin sh:ta. Toisaalta lähihoitajan voisi tehdä oppisopimuksena ainakin osittain.
Alkaa olla sairaanhoitajiakin jo niin paljon, että työttömyyttä pukkaa. Ei välttämättä kannata hakeutua alalle jos tarkoitus on nimenomaan työllistyä. Koulutusmääriä on lisätty ihan tolkuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Argh taas lähihoitajakortti heitetty. Terveydenhoitajanntutkinnolla työsisältö on aivan eri kuin lähihoitajatutkinnolla. Uhraamalla pari vuotta enemmän opiskeluun pääsee tekemään työtä jota todennäköisemmin henkisesti ja fyysisesti jaksaa tehdä eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Itse harkitsen terveydenhoitajaksi kouluttauttumista ja ikää pari vuotta enemmän. Jäin juuri työttömäksi, oman alan paikkaa etsin nyt, mutta syksyllä haen kouluun jollei työpaikkaa saa siihen mennessä. Miksi olet ap 1.5 vuoden jälkeen edelleen miettimisvaiheessa kouluun menon suhteen?
Koska opinnot kestävät 3,5 vuotta.... olen "jo" 45 kun valmistun :( tuntuu pitkältä koulutukselta tämän ikäisenä. Työkkärin tukea saa 2 vuotta, eikä opintojen ohella voi tehdä kokopäivätyötä (näin koulusta sanottiin ettei onnistu opintojen loppuvaiheessa kun on opintonäytetyön teko ja viimeiset pitkät harjoittelut). Lapsi olisi silloin 7 vuotias, olen yh.
Seuraava haku on syksyllä ja opinnot alkavat ensi tammikuussa. Katso onko sitä edes alkamassa siinä amk:ssa, jota olet ajatellut. Entä optikko, suuhygienisti, röntgenhoitaja, bioanalyytikko? Sh-paikkoja on jaossa eniten kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska opinnot kestävät 3,5 vuotta.... olen "jo" 45 kun valmistun :( tuntuu pitkältä koulutukselta tämän ikäisenä. Työkkärin tukea saa 2 vuotta, eikä opintojen ohella voi tehdä kokopäivätyötä (näin koulusta sanottiin ettei onnistu opintojen loppuvaiheessa kun on opintonäytetyön teko ja viimeiset pitkät harjoittelut). Lapsi olisi silloin 7 vuotias, olen yh.
Loppuvaiheessa voit tehdä jo keikkaa, kun opintopisteitä on tarpeeksi. On sitä vanhempiakin opiskelijoita nähty, itsekin olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenhuoltoon tarvitaan käsiä. Nopeasti työhön pääset ihan lähihoitajan koulutuksella.Argh taas lähihoitajakortti heitetty. Terveydenhoitajanntutkinnolla työsisältö on aivan eri kuin lähihoitajatutkinnolla. Uhraamalla pari vuotta enemmän opiskeluun pääsee tekemään työtä jota todennäköisemmin henkisesti ja fyysisesti jaksaa tehdä eläkeikään asti.
Tätä mietin itsekin... lh työ fyysisesti raskasta, nyt kun selasin työpaikkoja, sh voisi olla päivätyössäkin asumisyksiköissä hoitaen esimerkiksi lääkehoitoa, ja sitten lh tekevät kolmivuorotyötä. Ajattelin että sh olisi enemmän vaihtoehtoja tehdä erilaisia töitä kuin lähihoitajalla.
Sairaanhoitajan työ ei ole milloinkaan papereiden, vaan asiakkaiden "pyörittelyä". Sellaista toimipistettä ei ole, jossa ei kohdattaisi asiakkaita..myös fyysisesti. Poliklinikkatyö on myös hyvin kiireistä, sisältää lääkärin avustamista toimenpiteissä, pistosten antamista jne..ja ennen kaikkea potilaan ohjausta, siinä ohessa varataan tietokoneella seuraavat vastaanottoajat, tulostetaan ohjeita, kutsuja ym.
Näihin päivätöihin on lisäksi erittäin paljon tulijoita. Yli 90% sairaanhoitajista työskentelee jonkinlaisessa vuorotyössä, useimmat keskeytymättömässä 3-vuorossa jossa vuoroihin ei välttämättä voi vaikuttaa (toiveita ei voida aina huomioida).
Terveydenhoitajaksi jos pääset opiskelemaan (sisäänpääsyprosentti oli jotakin 10% luokkaa aikuispuolella), on päivätyö taattu.
Papereita eivät terveydenhoitajatkaan hoida, vaan neuvolan, kouluterveydenhuollon, kotihoidon ja työterveyshuollon asiakkaita.. ihan käsin kosketellen :)
Minä valmistuin sairaanhoitajaksi 38- vuotiaana ja olen oikealla alalla! Kannattaa opiskella sairaanhoitajaksi, työmahdollisuudet ovat monipuoliset etkä ole lainkaan liian vanha. Mun ryhmässä oli vanhempiakin. Ja jos olet ahkera ja puristat opiskelut kovalla vauhdilla niin valmistut nopeammin. Itse tein tutkinnon 3 vuodessa vaikka mulla on pienet lapset.
Haen sairaanhoitajaksi ja terkaksi, voi kai myöhemmin sitten jaktaa terveydenhoitajaksi jos ei heti pääse?
Sairaanhoitajaksi on aika helppoa päästä, olen kuullut että koulutuspaikkoja lisätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet opintojen puolivälistä asti osa-aikatöitä ja haet soviteltua päivärahaa? Oman alan töitä saat varmasti jo siinä vaiheessa. Palkka ei ole huikea, mutta kyllä sillä itsensä ja lapsensa elättää. Itsekin olen yh.
Ilman muuta opiskelemaan. Parikymmentä vuotta vielä työelämää jäljellä. Toisena vuonna pystyy jo tekemään hyvin keikkaa opintojen ohella alalla ns epäpätevyydellä. Sairaanhoitajalle löytyy kyllä päivätöitä riittävästi (päiväkirra, poliklinikka, kotihoito, hoivakodit ym).
Varmaan terveydenhoitajana työllistyy paremmin päivätyöhön.