Tulot 500€/kk miten selviän?
Tilanteeni on seuraavanlainen:
Olen töissä siivoojana. Työnantaja ei pysty tarjoamaan kuin kolme vuoroa viikossa (koska olen kesätyöntekijä), yhden vuoron pituus on noin 5 tuntia. Näin ollen kuukausipalkka jää todella pieneksi, n. 600 € , tästä vielä verot pois. Vuokrani on 330 € opiskelija-asunnossa ja puhelinlasku 22€/kk. En ole oikeutettu asumislisään, koska olen kirjoilla yliopistolla. Jäin kuitenkin sairaslomalle tammikuussa ja nyt maksan pois poliklinikkalaskuja ja laskuja lääkärikäynneistä. Tammikuussa piti katkaista myös opintotuki, koska pisteitä opinnoista ei kertynyt sairasloman takia. Koska olen katkaissut opintotuen, en ole oikeutettu opintolainaan.
En voi hakea toimeentulotukea asp -tilin takia. Sinne olen saanut säästettyä noin 1000 euroa enkä millään haluaisi lakkauttaa tiliä nyt, kovan säästämisen takia :/
Yritän aloittaa jälleen opinnot syyskuussa mutta siihen asti olisi selvittävä jotenkin. Olen nyt syönyt lähinnä kaurapuuroa ja sosekeittoa (kauppatorilta saa halpoja jämäpusseja juureksia eurolla). Olen myynyt huonekaluja ja vaatteita torissa. Olen miettinyt leipäjonoa mutta sieltä saa vain jauhoja ja sitä leipää. Keliakian takia en saa sieltä mitään sopivaa syötävää. Valtiolta ei saa enää edes keliakiatukea. Olisiko mammoilla vinkkejä selviämiseen?
Kommentit (24)
Kuulostaa aika pahalta... eikös lääkärin myöntämä sairasloma ole ihan oikeutettu syy opintojen venymiseen? Ei kai silloin opintotukea pidä lakkauttaa?
Sinuna en rehellisesti sanottuna näe nyt muuta vaihtoehtoa kuin asp-tilin lopettamisen. Saatko rahat sieltä ulos kokonaan ilman sanktioita? Luulisi että pankissa ymmärtäisivät tilanteesi. Mitä ihmettä varten säästät asuntoon jos kuolet nälkään ennen kuin osto edes on ajankohtainen?! Asiat nyt vaan tärkeysjärjestykseen, se 1000€ on loppujen lopuksi sen verran pieni summa asunnon ostamisessa, että siitä on enemmän hyötyä sulle nyt tästä elämäntilanteesta selviämiseen!
Käytät sen tonnin pois ja sitten Kelaan juttelemaan.
Mekin jouduimme käyttämään poikamme säästöt ennen kuin saimme euroakaan sossusta.
Asutko Helsingissä. Seuraavista paikoista voisit saada ruoka-apuja. Hope yhdistys, helluntaiseurakunta Malmilla, pelastusarmeija, Sinne pitää varata aika, mutta sieltä saa kerralla enemmän ja kaikenlaista ruokaa, joka käy myös sinulle. Myös kirkon diakoni voi auttaa pienellä maksusitomuksella.Tässä muutama esimerkki ja kyllä leipäjonosta saa paljon muutakin kuin leipää tai jauhoja. Ja viime kädessä kyllä lopettaisin tuon asp tilin, sitten myöhemmin alat säästämään uudelleen. Hienoa kuitenkin, että töitä edes vähän ja pääset takaisin opiskelun pariin.
Missä perheen apu? Oletko puhunut vanhempiesi kanssa asiasta?
Buahha saat saman verran tai vähemmän kuin minä kotona istumalla
Mun mielestä rahoja, jotka on laitettu aspille, ei saa pois? Näin ainakin on annettu ymmärtää, ja varoteltiin laittamasta kaikkia rahoja sinne sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Käytät sen tonnin pois ja sitten Kelaan juttelemaan.
Mekin jouduimme käyttämään poikamme säästöt ennen kuin saimme euroakaan sossusta.
Tuon voi tehdä toisinkin päin eli ensin Kelaan ja sitten käytät säästöt, jos/kun niin vaativat. Kun saat asiat vireille, et joudu tilanteeseen, jossa rahat on jo loppu ja olet vasta menossa Kelaan.
Tämä ei ole suuri apu, mutta voitko vaihtaa puhelinliittymän halvempaan? Itse maksan n. 12 € kuussa, sisältää datan mutta ei puheluita / tekstareita (en juuri soittele tai tekstaile, ja ne vähäiset eivät maksa paljoa).
Lääkäri- ja lääkemaksuihin voit saada harkinnanvaraista sossusta, ota siis rohkeasti yhteyttä sinne ja kelaan, he kyllä kertovat onko mahdollista saada ja mitä tukia.
Vierailija kirjoitti:
Buahha saat saman verran tai vähemmän kuin minä kotona istumalla
Ei mitään buahha vaan erittäin kunnioitettavaa että joku yrittää tulla työnteolla toimeen. Toisin kuin kotona istujat.
Aloittajalle: olisiko mahdollista saada toista työtä, vaikka jotain hanttihommaa silloin tällöin palkkapussia lihottamaan?
Voisin varmasti vaihtaa puhelinliittymän. Tällähetkellä siis elisan liittymä opiskelija-alennuksella. Normihintaisena tuo on 29 €/kk. En oikeastaan soittele pahemmin, mutta nettiä tarvitsen päivittäin. Voisin tietysti ostaa preapade -liittymän pakollisia puheluita varten ja käyttää nettiä kirjastossa. Lääkäri soittaa 2 vkon välein seurantaverikokeiden tuloksista enkä tiedä olisiko tämänhetkinen numero järkeä lakkauttaa kokonaan.. Täytyy uusi numero ilmoittaa joka paikkaan
AP
Puhelinnumeroa ei tarvitse vaihtaa vaikka liittymää vaihtaakin.
ASP tilin voi purkaa helposti. En ole varma saako sellaisen avattua toiseen kertaan, mutta jos vaihtoehtona nälkäkuolema niin eipä tarvitse paljoa miettiä. Sen jälkeen Kelakin voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisin varmasti vaihtaa puhelinliittymän. Tällähetkellä siis elisan liittymä opiskelija-alennuksella. Normihintaisena tuo on 29 €/kk. En oikeastaan soittele pahemmin, mutta nettiä tarvitsen päivittäin. Voisin tietysti ostaa preapade -liittymän pakollisia puheluita varten ja käyttää nettiä kirjastossa. Lääkäri soittaa 2 vkon välein seurantaverikokeiden tuloksista enkä tiedä olisiko tämänhetkinen numero järkeä lakkauttaa kokonaan.. Täytyy uusi numero ilmoittaa joka paikkaan
AP
Ei iso säästö, mutta minulla on DNA:n liittymä, jossa 3G rajaton netti 9,90e kuussa ja puhelut ja viestit käytön mukaan, puhelinlasku aina alle 15e. Eikä siis ole pakko vaihtaa numeroa, vaikka vaihtaisit operaattoria.
Perhe on auttanut. Olin juuri vanhempien luona ja sain vaivanpalkkaa kun kuurasin päivän aikana koko talon. Tosin palkasta meni puolet bussimatkoihin. Kotoa olen tuonut myös puolukoita ja mustikoita pakastimen täyteen. Mummu lupasi vähän rahaa jos käyn pesemässä hänen mattonsa.
Ajattelin että jos vain suinkin selviän syyskuuhun ja opintojen alkuun. Eivät ne tulot silloinkaan päätä huimaa, asumistuki on noin 300 ja opintoraha 250. Mutta saisin ainakin opintolainaa.
Aspi tilin lakkauttaminen tuntuu todella pahalta. Se on ollut ainoa unelma ja asia mikä on valanut toivoa tulevaisuuteen niinä pimeimpinä hetkinä, kun olen maannut sairaalassa. Se ajatus omasta turvapaikasta ja kasvimaasta. Ymmärrän kyllä että en ehkä selviä ilman aspi tilin purkua :/
AP
Miksi et pyydä apua/lainaa vanhemmilta, sukulaisilta tai ystäviltä? Oletko täysin yksin?
Ei kannata lakkauttaa tiliä, varsinkin jos siitä tulee sinulle noin huono mieli. Hae ruoka-apua mistä saat, ilmoittele siivouspalvelusta tai lastenhoitoavusta paikallisissa someissa tai etsi kokonaan uusi duuni kesäksi, kerää niitä parjattuja pulloja, käy ilmaistilaisuuksissa joissa on jotain tarjottavaa, dyykkaa.
Erikoiset vanhemmat/mummo sulla, kun eivät tuossa tilanteessa auta enempää. Omani maksaisivat kesän ajan vuokrani tms.
Missä asut? Voitko muuttaa kesäksi vanhemmille ja alivuokrata asuntosi?
Minä ehdotan, että käytät asp-säästösi elämiseen ja käyt Kelassa juttelemassa, mitä tukea voisit saada. Ymmärrän, että olet tehnyt töitä säästöjen eteen. Vaikka tonni on iso summa, se on asunnon ostoa varten pieni. Toivottavasti pääset valmistumisen jälkeen töihin, niin saat saman summan säästöön yhden vuoden lomarahoista.
Sinulla on nyt ollut niin monenlaista opiskelujen ja sairastamisen kanssa, niin ehdottomasti tarvitset apua tilanteen ratkaisemiseen. Kyllä ne Kelassa tietävät, miten sinun kannattaa jatkaa. Jaksamista :)