Tulot 500€/kk miten selviän?
Tilanteeni on seuraavanlainen:
Olen töissä siivoojana. Työnantaja ei pysty tarjoamaan kuin kolme vuoroa viikossa (koska olen kesätyöntekijä), yhden vuoron pituus on noin 5 tuntia. Näin ollen kuukausipalkka jää todella pieneksi, n. 600 € , tästä vielä verot pois. Vuokrani on 330 € opiskelija-asunnossa ja puhelinlasku 22€/kk. En ole oikeutettu asumislisään, koska olen kirjoilla yliopistolla. Jäin kuitenkin sairaslomalle tammikuussa ja nyt maksan pois poliklinikkalaskuja ja laskuja lääkärikäynneistä. Tammikuussa piti katkaista myös opintotuki, koska pisteitä opinnoista ei kertynyt sairasloman takia. Koska olen katkaissut opintotuen, en ole oikeutettu opintolainaan.
En voi hakea toimeentulotukea asp -tilin takia. Sinne olen saanut säästettyä noin 1000 euroa enkä millään haluaisi lakkauttaa tiliä nyt, kovan säästämisen takia :/
Yritän aloittaa jälleen opinnot syyskuussa mutta siihen asti olisi selvittävä jotenkin. Olen nyt syönyt lähinnä kaurapuuroa ja sosekeittoa (kauppatorilta saa halpoja jämäpusseja juureksia eurolla). Olen myynyt huonekaluja ja vaatteita torissa. Olen miettinyt leipäjonoa mutta sieltä saa vain jauhoja ja sitä leipää. Keliakian takia en saa sieltä mitään sopivaa syötävää. Valtiolta ei saa enää edes keliakiatukea. Olisiko mammoilla vinkkejä selviämiseen?
Kommentit (24)
Mikset etsi lisää töitä? Jos olet töissä vain kolmena päivänä viikossa, voisit löytää lisää siivoustöitä muilta työnantajilta vielä neljälle päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Erikoiset vanhemmat/mummo sulla, kun eivät tuossa tilanteessa auta enempää. Omani maksaisivat kesän ajan vuokrani tms.
Itse maksan opiskelevien lasten matkat kotiin. Kotiin saa ja pitää voida aina tulla, oli rahatilanne mikä tahansa.
Ei nyt auta aloittajaa, kun kerrotte mitä itse annatte lapsillenne tai miten vanhempanne maksavat vuokranne. Kaikki ovat erilaisia, lisäksi on perheitä - uskomatonta kyllä - joissa ei niillä vanhemmillakaan ole heittää 300€ lapselleen. Totta on, vaikka juuri sinulla meneekin paremmin.
Ap, toivon että keksit luovia ratkaisuja, mikäli et halua koskea säästöösi.
Muistathan kuitenkin, että mikäli koko kesä on kovaa stressaamista, voit olla kovin väsynyt jo alkusyksystä, kun pitäisi olla energinen opintojen alkaessa.
Hyviä ehdotuksia tuli jo: pienemmät kirkot, fb:n kirppisryhmät (isoimmissa kaupungeissa näissä myös ruokalahjoituksia, etenkin kesällä kun ihmiset matkustavat ja antavat näin pois päiväyksiään lähestyviä tuotteita)
Kun käyt vanhemmillasi ja isoäidilläsi, ehkä voit kokkailla siellä teille kaikille, mitä kaapista löytyy ja voitte syödä yhdessä ja voit ottaa loput mukaasi?
Ikävä tilanne, mutta muista että oma jsksaminen on nyt tärkeämpää kuin tuo tuhat euroa.
Ilmeisesti ASP tilin voi avat uudestaan myöhemmin, vaikka nyt joutuisitkin sen purkamaan. Kysy pankista.