Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole saanut perehdytystä uuteen työhöni. Kollegat häipyvät yksitellen kesälomalle, jään toimettomana pyörittelemään peukaloitani toimistolle.

Vierailija
13.06.2017 |

Aloitin työt toukokuun alussa, eikä minulla siis ole tänä kesänä kesälomaa. Minua kierrätettiin talossa ensimmäisenä päivänä, mutta kaikki seuraavat päivät ovat olleet lähinnä sellaisia, että joku kiireessä tulee kertomaan, mitä pitää tehdä. Aina uusia asioita. En todellakaan pysty mitenkään toimimaan itsenäisesti, kun en tiedä, mitä täällä ylipäätään pitää tehdä. Vain harva asia toistuu päivästä tai viikosta toiseen. Joku sanoikin, että vasta kun on vuoden ollut talossa, alkaa hommat olla selvillä.

Kollegat yksi toisensa jälkeen lähtevät lomille, kaksi on enää paikalla. Hekin niin kiireisiä, etteivät ehdi vastata kysymyksiini tai kertoa, mitä täällä pitäisi tehdä. Meillä on osaston almanakka, jossa olisi jotain töitä, mutten ymmärrä niistä mitään (eikä kukaan ehdi kertoa). Esimerkiksi siellä lukee sen tyylisiä asioita kuin "Kesälistojen tsekkaus" tai "Ylimääräiset mapit varastoon". Eivät varmaan ole mitään ihmeellisiä ja vaikeita asioita, mutten voi niitä tehdä, kun en tiedä, mitkä ovat ylimääräisiä mappeja - tai missä niitä mappeja edes on ja mihin varastoon pitäisi viedä jotain. Tai mitä listoja pitäisi tsekata.

Ottaa aivoon. Noista kahdesta jäljellä olevasta toinen on lomalla jo ensi viikon ja toinen jää juhannuksesta. Takaisin toimistolle tullaan vasta elokuussa tietenkin.

Pomo lähti lomalle kaksi viikkoa sitten ja pyysi, että kollegat jatkavat perehdytystä, jotten jää aivan toimettomaksi. Mitä ihmettä minä nyt täällä teen koko kesän!?!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia puheeksi kollegojen kanssa. Puhuitko pomollesi tuosta ennen kuin hän jäi lomalle? Oot kuitenkin jo yli kuukauden ollut. Missä vaiheessa hoksasit, ettet ymmärrä työstä mitään?

Vierailija
2/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä ovi säppiin ja painu kotia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota asia puheeksi kollegojen kanssa. Puhuitko pomollesi tuosta ennen kuin hän jäi lomalle? Oot kuitenkin jo yli kuukauden ollut. Missä vaiheessa hoksasit, ettet ymmärrä työstä mitään?

Toki ymmärrän mitään ja opin koko ajan lisää, mutta työnkuva on niin monipuolinen, etten hallitse mitään selkeää kokonaisuutta vielä.

Vähän sama kuin uuden kielen opettelu. Pitää olla sanavarastoa, jotta voi hoitaa asioita vieraalla kielellä.

Ap

Vierailija
4/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt viimeistään kannattaisi avata suu ja kysyä tarkemmin. Kenkää tulee, jos oot kesän tekemättä mitään..

Vierailija
5/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten ole ongelmaa mutta jos työt jäävät hoitamatta ja pomo valittaa työkaverit syyttävät luultavasti sinua.

Vierailija
6/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa nyt suusi ennenkuin jäät kokonaan yksin.

Vierailija
7/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkua kiireesti.

Vierailija
8/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sä olet tehnyt siellä tähän saakka toukokuusta?

Istut ja pyörittelet sormia?

Vierailija
9/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota välittömästi yhteys esimieheen (edes sähköpostitse) ja kerro tilanteesta. Pahoittele häiriötä.

Vierailija
10/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua syytetään kun et ole parantanut koko firman liikevaihtoa vähintään +15% yksin ollessasi. Sait sentään vapaat kädet.

Vierailija
11/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sä olet tehnyt siellä tähän saakka toukokuusta?

Istut ja pyörittelet sormia?

Johan se sanottiin. Erinäisiä hommia, joilla ei tarpeeksi toistuvuutta. 

Vierailija
12/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet ollut työpaikalla toukokuun alusta?  Pomo lomalla? Mitä aiot tehdä? Tässä on kuitenkin ollut jo kuukausi aikaa hoitaa perehdytys ja pyytää perehdytystä?

Vierailija
13/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo luulee että sinun perehdytys on kunnossa. Et voi olla koko kesää tekemättä mitään. Kollegasi eivät selvästi ole mitään delegoinnin mestareita ja näköjään luulevat että joku muu on tehnyt homman. Nyt heti esimiehelle sähköposti, pahoittele että häiritset lomalle, mutta sano että pelkäät että hommat eivät riitä koko kesälle ja kohta ei ole enää ketään keltä kysyä lisää.

Aina parempi olla itse aktiivinen ja oma-aloitteinen. Näyttää erittäin huonolta jos olet ollut asiasta hiljaa ja ollut kesän tekemättä mitään.

Vierailija
14/14 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia sitten vähän sama tilanne. Minut oli palkattu opetusvirastoon projektikoordinaattoriksi tietyksi määräajaksi, joka kesti kesän yli. Tärkeimmät yhteyshenkilöni olivat opettajia ja opetusviraston työntekijöitä, ja kesän alkaessa ei tietenkään kukaan ollut tavoitettavissa. Virasto oli heinäkuun kiinni, ja siellä oli lisäkseni vain pari-kolme kanssani aivan eri hommia tekevää työntekijää, joten en voinut pyytää keneltäkään mitään muutakaan työtä.

Minä työskentelin kellokortilla ilman kesälomaa, joten jouduin joka aamu leimaamaan itseni sisään toimistolle kahdeksalta ja olemaan sisällä tyhjän panttina neljään saakka. Tuohon aikaan ei ollut vielä tabletteja tai älypuhelimia, joilla olisin voinut itseäni viihdyttää. Kirjoja tuli luettua kylläkin. Heinäkuussa oli kolmen viikon jakso, jolloin en saanut yhtään puhelua tai sähköpostia. Ei ollut mitään, oikeasti mitään työhön liittyvää, mitä olisin voinut tehdä tuona aikana. Olin totta kai iloinen siitä, että minulla on työpaikka ja että palkka juoksee - kyseessä oli ensimmäinen suurin piirtein koulutustani vastaava työ valmistumisen jälkeen - mutta oli kyllä kauheaa istua yksin toimistossa tekemättä mitään ja katsoa, kuinka ulkona aurinko paistaa.