Sähkötupakki?
Huomenta av-kansa. Täältä löytyy varmasti ihmisiä, joilla on kokemusta sähkötupakasta? Haluaisin eroon "oikeasta" röökistä, koska en halua syöpää enkä ryppyjä yms yms. Joku väitti onnistuneensa sähkötupakilla.
En kaipaa mitään sankaritarinoita niistä, jotka ovat vaan ottaneet itseään niskasta kiinni ja lopettaneet pössyttelyn tuosta noin vaan, olen yrittänyt kyllä, mutta kun itsekuria ei ole. Tupakointi on mulle ehkä enemmänkin tapa, kuin varsinainen riippuvuus, se vaan kuuluu tiettyihin tilanteisiin. Ja tuollahan se tapa tavallaan säilyisi.
Kaipaisin kokemuksia. Ja neuvoja, että mitä kannattaisi ottaa huomioon, ja mistä hommata ne välineet.
Jakakaa viisauttanne, kiltit.
Kommentit (13)
Voit tutustua laitteisiin ja nesteisiin kivijalkaliikkeessä ihan samalla tavalla kuin ostaessa mitä hyvänsä uutta tuotetta. Kannattaa hankkia joku edullinen aloituspakkaus, niin näet ilman isoa investointia, onko e-savuke sun juttusi. Keskustelualueilta löytyy myös neuvojia. Tuotteita on valtava määrä ja asian parissa paljon hifistelyä. Itse en olisi osannut tarttua mihinkään ilman, että kaveri antoi kokeilla omaa e-savukettaan ja pari neuvoa, millä pääsee alkuun. Liikkeissä voi usein myös testata makuja. Omaan tupakointiin verraten valitaan käytettävän nesteen nikotiinipitoisuus. En ole itse mikään tekniikan ihmelapsi, mutta skippaamalla vaikeat osuudet nautin makoisista höyryistä :) Niihin voi perehtyä myöhemmin, jos tarvis. Mene kauppaan tai kysy jonkun liikkeen chatista neuvoa.
Kiitos kaunis vastaajille. Itse ajattelin ehkä ihan sellaista nikotiinivapaata settiä, mutta täytyy nyt katsoa. Täytyy jatkaa selvittelyä aiheesta.
<3
AP
Nyt on juuri kuun vaihteessa laki muuttumassa ja netistä ei voi enää sen jälkeen ostaa valmiita nikotiininesteitä ja laitteita. Suomessa alkaa tosiaan olla hyvin kivijalkaliikkeitä, joten niistä saa parhaiten apua. Liikkeissä myydään myös nikotiininesteitä (max. 20 mg) tupakan makuisena ja mauttomana. Niitä voi käyttää sellaisenaan sopivalla vahvuudella (tupakan lopettajalle nykylaitteilla sopiva määrä lienee jotain 8-12mg, mutta kannattaa ottaa muutamaa eri vahvuutta). Jos tupakan makuista tai mautonta ei halua, niin voit ostaa erikseen 20 mg mautonta nikotiinia, pohjanestettä (pg/vg) ja aromia ja sekoittaa nesteen itse käyttämällä apuna netin laskureita.
Ehdit kyllä tilata netistäkin jos kivijalkaa ei ole lähellä, monissa kaupoissa on alennukset, mutta tuon lakitilanteen vuoksi varastot alkavat olla tyhjiä. Suosittelen sub ohm-aloituspakkauksia, esim. Kangertech Topbox mini on hyvä ja helppo, mutta sopii myös kokeneille käyttäjille, Joyetechin Ego AiO on edullinen ja toimiva pikkusähkötupakka aloittelijalle. Aloituspakkauksen ja nesteiden lisäksi kannattaa ostaa vaihtoatopäitä (jotka imevät ja höyrystävät nesteen) ja joihinkin tarvitsee irtonaisen akun, niitä on hyvä ottaa pari.
Minä haluaisin myös vaihtaa sähkötupakkaan, mutta en osaa aloittaa. Saako kaupoista siis kysellä niistä, normi tupakan ostossahan eivät myyjät saa neuvoa. Hintakin mietityttää kun nyt noihin sätkiin menee aika vähän rahaa. En ole mikään ketjupolttaja.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin myös vaihtaa sähkötupakkaan, mutta en osaa aloittaa. Saako kaupoista siis kysellä niistä, normi tupakan ostossahan eivät myyjät saa neuvoa. Hintakin mietityttää kun nyt noihin sätkiin menee aika vähän rahaa. En ole mikään ketjupolttaja.
Ihan marketista ei kannata ostaa, siellä ei käsittääkseni ole muuta kuin valmiiksi täytettyjä nikotiinittomia kertakäyttötikkuja. Vaikka tuon lakimuutoksen vuoksi hinnat lisääntyvät (nesteiden kohdalla vissiin tuli valmistevero), niin sähkötupakka on vielä tupakointia edullisempaa jos sekoittaa nesteen itse.
10 ml pullo nesteen vahvuudesta riippumatta tulee ilmeisesti maksamaan lähemmäs 10 euroa. Jos ei sekoittele itse, niin tuon määrä saa keskiverto käyttäjä kulumaan parissa päivässä. Sekoittamalla itse esim. saa taas 30 ml 6 mg nestettä (20 mg nikotiini 9 ml, pohjaneste 15 ml, aromi 6 ml)
Myymälöitä löytyy monista kaupungeista, niistä saa kyllä apua ja saa kysyä ja katsella, toisin kuin tupakkaa ostaessa.
Suomessa on sähkötupakkakauppoja kannattaa googlata. Sieltä saa jatkossakin ostettua kaikki nesteensä, ainoastaan verkkomyynti loppuu kohta. Kaupoista siis saa kaiken aivan kuten ennenkin. :)
Suosittelen ehdottomasti sähkötupakkaa. En ole polttanut tavallista röökiä nyt 3 vuoteen. Sähkötupakka ei aiheuta mitään hajua, savua, ei samanlaista riippuvuutta esim. et ole aggressiivinen jos et heti pääse sauhuttelemaan, tai ainakaan minä en ole mutta normiröökin aikoina hypin seinille heti jos en päässyt kun halusin. Lisäksi sählötupakka ei ole vaikuttanut kuntooni yhtään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Niissä kivijalkaliikkeissä esim. Puff nimenomaan SAA kysyä ihan mitä tahansa, ne myyjät ainakin pk-seudulla on ollu ihan asiantuntijoita siellä ja tienneet kaikesta kaiken ja neuvoneet heti jos on ollut kysyttävää.. :)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on sähkötupakkakauppoja kannattaa googlata. Sieltä saa jatkossakin ostettua kaikki nesteensä, ainoastaan verkkomyynti loppuu kohta. Kaupoista siis saa kaiken aivan kuten ennenkin. :)
Suosittelen ehdottomasti sähkötupakkaa. En ole polttanut tavallista röökiä nyt 3 vuoteen. Sähkötupakka ei aiheuta mitään hajua, savua, ei samanlaista riippuvuutta esim. et ole aggressiivinen jos et heti pääse sauhuttelemaan, tai ainakaan minä en ole mutta normiröökin aikoina hypin seinille heti jos en päässyt kun halusin. Lisäksi sählötupakka ei ole vaikuttanut kuntooni yhtään mitenkään.
Satutko olemaan Helsingin suunnalta? Jos, niin osaatko suositella täältä jtn hyvä liikettä? Itse liikuskelen pääasiassa Vallila-Sörnäinen- Kallio- akselilla, toki tarvittaessa muuallakin.
t.AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satutko olemaan Helsingin suunnalta? Jos, niin osaatko suositella täältä jtn hyvä liikettä? Itse liikuskelen pääasiassa Vallila-Sörnäinen- Kallio- akselilla, toki tarvittaessa muuallakin.
t.AP
En ole edellinen kirjoittaja, mutta tuolla alueella on varmaan eniten kauppoja Suomessa.
Hyviä ovat ainakin Puff (Vilhonvuorenkatu 8) ja Topvape (Hämeentie 69). VapeRoomissa en ole käynyt, tuo liike vissiin osti Kurvissa olevan/olleen Stadin Höyryn varaston? Lisäksi Finnvape rautatieaseman kompassitasolla on tietty hyvä jos sinne päin on asiaa.
Kiitos, tuo Puff ainakin näyttä olevan ihan huudeilla, eli jospa suuntaan ensimmäisenä sinne. Jänskättää:)
AP
Tietääkö joku noista markettien sähkötupakeista mitään. Onko mahdollista saada nikotiinitonta mutta tupakan makuista. Minkä hintaisia ovat? Täällä ei ole kivijalkakauppaa ja liian kalliiksi tulis lähteä lähimpään sellaiseen. Vähentäisin tupakan polttoa, mutta tuo uusi laki sitten kieltää verkkomyynnin. Onko järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tuo Puff ainakin näyttä olevan ihan huudeilla, eli jospa suuntaan ensimmäisenä sinne. Jänskättää:)
AP
Älä turhaan jänskää, sano vain että et olet aloittelija asiassa, niin saat hyvät neuvot ja kokoavat sinulle sopivan setin.
---
Nro. 12, en tiedä yhtään mikä markettien tilanne on, mutta eiköhän isommissa kaupoissa ole saatavilla nikotiinitonta tupakamakuista. Ne saattavat esim. Cittareissa olla vain infopisteillä. Luultavasti siellä on sellaisia suunnilleen päiväksi riittäviä kertakäyttötikkuja valmiiksi nesteellä täytettyinä tai irtopatruunoilla, luultavasti näitä: https://www.paulsaar.com/traditional-tupakka-saastopakkaus-sisaltaa-aloituspakkauksen-ja-10-patruunapakkausta.html . Nuo Paul Saaret mitä marketeissa varmaan on, ovat aika heikkoa tekoa ja ylihintaisia, joten niiden perusteella ei sitten kannata tuomita tätä harrastusta. Ärrällä olen tainnut joskus nähdä jotain tämän tyyppisiä settejä. Myös Filmtowneissa on myyty nikotiinittomia e-shishoja hedelmien makuisina, en tiedä onko niitä yhä.
Netistä kyllä ehtisit tilata jonkun järkevämmän laitteen ja atopäitä jemmaan. Jos nikotiinia ei kaipaa, niin PG/VG pohjanestettä saa tilata jatkossa ja VG:tä (kasvisglyseroli) saa vaikka apteekista. Pelkkiä aromeja, myös tupakan makuisia, pitäisi saada jatkossa netistä, koska niitä voi käyttää muihinkin tarkoituksiin. Niistä voi helposti sekoittaa omat nesteensä. Tämä kuulostaa aloittajille aika sekavalta sähellykseltä, mutta ei tuo mitään vaikeaa ole. Suomalaiset kaupat myyvät vielä netissä näitä edellä mainittuja ja ne (Suomessa sijaitsevat) toimittavat ihan muutamassa päivässä.
Toivottavasti valikoimat paruntavat marketeissa kuun vaihteessa, muuten kaupunkien ulkopuolisilla sähkötupakoijilla tulee tukalat paikat.
Ei ole omakohtaista kokemusta, koska itse käytin sähkötupakkaa vain kaksi kertaa kun lopetin, silloin kun oli pahimmat vieroitusoireet. Muistaakseni Suomessa kuitenkin on nykyään se laki, ettei sähkötupakkaa saa ostaa ulkomailta, mutta Suomessa on kai nykyään nikotiinipitoista sähkötupakkaa. Kauppojen kassoilla oli ainakin pari vuotta sitten nikotiinittomia sähkötupakkeja.