Äiti pahoitti mielensä kun ei siskoni kanssa muistettu hänen 50-vuotispäiväänsä
Ei olisi halunnutkaan mitään megabileitä, mutta oli surullinen kun unohdettiin koko asia.
Kaduttaa ja vituttaa, mutta lapsiperheen elämä on niin hektistä, ettei kaikkea voi muistaa.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Nyt äkkiä äidille bileet pystyyn suurin anteekispyynnöin ja laita heti kalenteriin äidin 55-vuotispäivät sekä 60-vuotispäivät.
Miksi 55-vuotispäivät?
Onko myös viidellä jaollisuus olennaista ja tärkeää?
Minä laitan aina vuoden alussa seinäkalenteriin punaisella syntymäpäivät ja alleviivaan nimipäivät.
Kun vaan muistaa vilkaista kalenteria niin muistaa laittaa kortit menemään. Aika ikävää kyllä ettette
edes kortilla muistaneet!
Ei meidänkään lapset varmaan olisi muistanut minun 50-vuotispäivääni, jos en olisi siitä mitään maininnut. Minä kerroin hyvissä ajoin minä päivänä juhlia vietetään perhepiirissä kesämökillä, laittakaahan päivä kalenteriinne. Ihana marttyyriäiti teillä, ensin ei puhu merkkipäivästään mitään ja sitten kiukuttelee, kun lapset ei muista.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidänkään lapset varmaan olisi muistanut minun 50-vuotispäivääni, jos en olisi siitä mitään maininnut. Minä kerroin hyvissä ajoin minä päivänä juhlia vietetään perhepiirissä kesämökillä, laittakaahan päivä kalenteriinne. Ihana marttyyriäiti teillä, ensin ei puhu merkkipäivästään mitään ja sitten kiukuttelee, kun lapset ei muista.
Karua jos join pitää huoehtia kaikki valmiiksi. Kyllä meillä lapset osaa jo ne muistettavat snyttärit eikä oo kuin 10 ja 12.
Ei tulisi mieleenkään että aikuiselle ihmiselle tuollaineniin pitää erikseen muistutella.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan aina vuoden alussa seinäkalenteriin punaisella syntymäpäivät ja alleviivaan nimipäivät.
Kun vaan muistaa vilkaista kalenteria niin muistaa laittaa kortit menemään. Aika ikävää kyllä ettette
edes kortilla muistaneet!
Sama täällä! Heti merkkaan uuteen kalenteriin.
Äitisi on aikuinen ja käsittelee pettymyksen omalla tavallaan. Jos koet tehneesi väärin ja ajattelet, ettei unohdus edusta sellaista suhdetta kuin toivot, pyydä anteeksi ja tarjoa hänelle illallinen. That's it, ja siitä sitten eteenpäin.
E kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt äkkiä äidille bileet pystyyn suurin anteekispyynnöin ja laita heti kalenteriin äidin 55-vuotispäivät sekä 60-vuotispäivät.
Miksi 55-vuotispäivät?
Onko myös viidellä jaollisuus olennaista ja tärkeää?
Hellooou Kuu, Maa kutsuu! Missä ihmeessä olet asunut kun et tuota tiedä???
Totta kai on tärkeää. Etkö ole koskaan huomannut että aikuiset juhlivat nimenomaan esim. 70 ja 75-vuotispäiviään, eivät 78-vuotispäivään. Varsinkin 65-vuotisjuhlat ovat yleensä isot, ja kerron sulle syynkin, kun et muuten tajua: moni siirtyy silloin eläkkeelle.
Että semmoista tapahtuu täällä todellisessa maailmassa.
....syntymäpäivä äidin unhoon ei jäädä saa.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli aika paha unohdus, ihan syystä loukkaantui. Eikä varmaan auta asiaa, että suurimmalla osalla saman ikäisistä tutuista on kerrottavana vaikka minkälaisia juttuja perheen järjestämistä yllätyksistä, juhlista ja matkoista. 50 vuotta on monelle iso merkkipaalu elämässä, noteerataan myös monilla työpaikoilla.
Kannattaa miettiä, miten asian voisi hyvittää. Ainakin kannattaa aloittaa pyytämällä ihan oikeasti anteeksi (ei tuolla tavoin ärsyyntyneenä ja puolustellen, kun elämä on "niiiiin kiireistä lasten kanssa").
Meillä vanhemmat järjestivät itse juhlansa ja kutsuivat itse vieraansa. Tuollainen lymyily ja jälkeenpäin katkeroituminen on lähinnä vastenmielistä.
Minä ja mieheni taas emme järjestäneet 50 v. juhlia suvulle ollenkaan, kävimme perheen kesken syömässä.
Joo, mutta tässä tapauksessa äiti oli sanonut, ettei halua mitään isoja juhlia. Eli asiasta oli ilmeisesti jopa puhuttu jossain vaiheessa etukäteen. Sitten molemmat tyttäret jättävät kokonaan huomioimatta - minusta se on iso moka!
Jos järjestää isot juhlat, tietysti sankari yleensä itse tekee järjestelyt ja kutsuu vieraat. Jos taas on ilmaistu, että isoja juhlia ei ole tulossa, ei mielestäni voi olettaa, ettei tarvitse edes onnitella. Mielestäni tyttärien olisi pitänyt aivan vähintään soittaa ja onnitella, mieluummin vielä viedä äiti vaikka syömään. Kyse on ihan peruskäytöstavoista. Sanoit, että äidin käytös on mielestäsi vastenmielistä. Minusta taas olisi aika kumma, jos äiti olisi itse syntymäpäivänään soittanut lapsilleen ja pyytänyt onnittelemaan. Koska niinhän hänen olisi ilmeisesti mielestäsi pitänyt tehdä, jottei "lymyile".
Ton isompia synttäreitä ei olekaan. Vähän kuin hän olisi unohtanut tulla lapsenne ristiäisiin "kun oli niin hektistä". Nyt jotain hemmottelulahjakorttia ja syömään viemistä kehiin. Saattekin hävetä, oikeesti.
En juhlinut viiskymppisiä mutta kyllä kaikki 4 lasta muisti onnitella ja kahviteltiin yhdessä. Olisin varmaan järkyttynyt, ellei lapset olis muistanut.
Järkkäätte ne bileet. Vanhanaikaisen kaavan kautta: Ruokaa, kahvia, herkkuja. Lapset rakastaa herkkujuhlia ja mummin synttäreitä, piirtävät kortit jos ovat niin isoja, että kynä pysyy jo nyrkissä.
Ei haittaa jos bileet tulevat myöhässä. On myös käynyt, että oma tytär on ollut kauhuissaan kun on unohtanut ja sitten saa kutsun synttäreilleni. Kokemuksesta ymmärrän hyvin pienten lasten kanssa touhuamisesta koituvat muistikatkot.
Itse hoidan juhlani siten, että järkkään ja kutsun kaikki lapseni perheineen silloin kun itselleni sopii ja jaksan. Työssäkäyvänä en jokaista merkkipäivääni jaksa juhlia kovin vakavasti, mutta useimmiten kyllä.
Todella moukkamaista ja ylimielistä käytöstä olla onnittelematta äitiään hänen tärkeänä merkkipäivänään!
Vaikka äiti ei sen enempää viettäisikään syntymäpäiviään, hyviin tapoihin kuuluu onnitella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karua jos join pitää huoehtia kaikki valmiiksi. Kyllä meillä lapset osaa jo ne muistettavat snyttärit eikä oo kuin 10 ja 12.
Ei tulisi mieleenkään että aikuiselle ihmiselle tuollaineniin pitää erikseen muistutella.
En huolehtinut kaikkea valmiiksi, vaan ilmoitin päivän milloin juhlitaan. Näin toimien lapset osasivat varata juhlapäivän vain minua varten.
Meillä lapset ei unohda mitään synttäreitä. Tulee joka syntymä päivä onnittelut. Tytär laittoi isänsä synttäri onnittelut kirjeessä, oli markan voitto,
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se oli törkeää. Ihminen täyttää sen 50 vain kerran. Eikä se kortin tai pienen lahjan tai edes soiton järjestäminen mitenkään voi olla noin ylivoimaista.
En ole koskaan täyttäny montaa kertaa samaa lukua. Vanhenis tietty hitaammin ,tai luulis niin
Meillä lasten oli hankala unohtaa, järjestin kotona juhlat vähän yli 150 tutulle.
Vierailija kirjoitti:
E kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 55-vuotispäivät?
Onko myös viidellä jaollisuus olennaista ja tärkeää?Hellooou Kuu, Maa kutsuu! Missä ihmeessä olet asunut kun et tuota tiedä???
Totta kai on tärkeää. Etkö ole koskaan huomannut että aikuiset juhlivat nimenomaan esim. 70 ja 75-vuotispäiviään, eivät 78-vuotispäivään. Varsinkin 65-vuotisjuhlat ovat yleensä isot, ja kerron sulle syynkin, kun et muuten tajua: moni siirtyy silloin eläkkeelle.
Että semmoista tapahtuu täällä todellisessa maailmassa.
Täällä kuussa on sitten erilailla. Meidän suvussa on kokoonnuttu syntymäpäiville noin ylipäänsä, viimeksi juurikin 78-vuotispäiville kahvittelemaan. Olen ollut mm. 50- ja 60-vuotisjuhlissa, mutta noita erityisiä 65-juhlia en muista kohdalle osuneen. Tapoja ja ihmisiä erilaisia, ilmeisesti.
Kyllä se oli törkeää. Ihminen täyttää sen 50 vain kerran. Eikä se kortin tai pienen lahjan tai edes soiton järjestäminen mitenkään voi olla noin ylivoimaista.