Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pienipalkkaista duunari-työtä tekevät ovat sitä mieltä, että korkeasti koulutettujen ei pitäisi valittaa esim. saamastaan palkasta?

Vierailija
12.06.2017 |

Olen täällä törmännyt useinkin kommentteihin, missä esim. maisterit tai tohtorit valittelevat työttömyyttään tai verrattain huonoa palkkaansa. Yleensä näistä ketjuista löytyy aina joku vähemmän koulutettu joka tuo vastaukseksi esiin oman tilanteensa, sävyyn "ihan turha valittaa, itse olen sen ja sen alan amis joka tienaa paljon vähemmän kuin sinä mutta olen tyytyväinen".

Esimerkkinä tuo "Missä te muut työttömät käytätte oikeutenne tienata 300€/kk"-ketju. Heti ekana kommenttina joku sanoo: "Mulla on ravitsemusalalla monen vuoden työkokemus ja paljon pienempi palkka kuin sulla. Että siellä mutta teen töitä niin paljon kuin niitä on."

Kun hakeudut ravintola-alalle töihin tai pohdit ravintola-alalle kouluttautumista, lienet tietoinen sen odotetusta palkkatasosta. Valitsemalla tuon alan, on oletuksena että tuo palkkataso on sinulle lähtökohtaisesti ihan ok.
Kun taas korkeakouluttaudut, olet tietoinen odotetusta palkkatasostasi mikä on lähtökohtaisesti paljon korkeampi kuin esimerkiksi ravintolatyöntekijän. Sen vuoksi tuon palkkatason saavuttamattomuus on vaikea asia hyväksyä, olethan pistänyt paljon aikaa ja vaivaa saavuttaaksesi jotain mikä on ulottumattomissasi.

Miksi tätä on niin monen vaikea ymmärtää? Miksi ihmeessä valtiotieteen maisterin pitäisi tyytyä 10€ tuntipalkkaan, kun se on selkeää alipalkkaa verrattuna keskimääräiseen koulutuksen tarjoamaan odotteeseen? Erityisesti ottaen huomioon, että tuota 10€ tuntipalkkaa harvemmin saa siltä omalta alalta, vaan tuo tulotason huonous johtuu siitä, että maisteri joutuu ottamaan vastaan esim. edellämainitun ravitsemustyöntekijän paikan eli asettautumaan alalle ja palkkatasolle, mikä on tarkoitettu paljon alemmin kouluttautunutta henkilöä varten.

Samoin ihmettelen, miksi niin moni tarjoilija, siivooja tai muu vastaava valittelee palkkansa pienuutta. Noiden alojen palkkataso on huono, joten mikä tekee tästä valittavasta yksilöstä mukamas keskimääräistä palkkatasoa arvokkaamman työntekijän? Ja erityisesti, jos palkkataso harmittaa ja samoin se, että naapurin maisteri saa parempaa palkkaa kuin sinä, miksi et itse kouluttaudu korkeammin ja tähtää samaan?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin ko. keskustelun, enkä kyllä pitänyt sitä mainintaa alemmasta palkasta valittamisena, vaan lähinnä huomiona. Minähän kerroin palkan, jonka sain duunarityöstä. Ja olen saanut sen hinattua ylös tekemällä sitä duunarityötä. Eli ei kukaan mulle tullut heittämään mitään "tyydy maisteri palkkaas" -läppää varsinaisesti, eli asetelma ei nyt varsinaisesti ole tuo kuvaamasi.

Toki asiasta voidaan muuten keskustella.

Vierailija
2/2 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt vuosikaudet sitä tylsää, pienipalkkaista, perus-parin-tonnin-brutto -duunarityötä, joka ei tule kotiin mukaan eikä vielä yöunia. Kouluttauduin uudelleen toiselle alalle (yliopisto), ja nyt kun olen valmistumassa, näyttää siltä, että palaan takaisin niihin duunarihommiin, tällä kertaa ainakin vähän aikaa tyytyväisenä. Uudella alalla luvassa olisi kiven alla olevia pätkiä ja projekteja, pitkää päivää, palkattomia ylitöitä, kireitä deadlineja, stressiä ja paineita. Korvaus niistä muutaman satasen enemmän, nettona ei sitäkään. Ei kuulosta houkuttelevalta. Rahalla ei enää ole niin merkitystä, kun on velaton ja lapsi aikuistumassa, vapaa-ajan laatu ja stressittömyys ovat prioriteettilistalla korkeammalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla