Kierrukka kokemuksia (Mirena), plussat miinusket
Huomenna neuvola aika ja kierrukan asennus. Olen 20v ja tämä ensimmäinen ehkäisymenetelmä minulle kondoomin ohella. Vähän jänskättää. Onko teillä millaisia kokemuksia esim Mirenasta? Minikierrukkaa ja Mirenaa olen vertaillut ja päädyin Mirenaan.
Vielä sellainen kysymys, että onko apteekeissa hintaeroja kyseisellä tuotteella? Haen sen nimittäin itse ennen kun menen asennukseen ja puhelimessa sanoivat hinnaksi noin 150e
Kommentit (22)
- Ensimmäiset puoli vuotta raskausoireita muistuttavia pieniä juttuja, kuten tiputteluvuotoa, nipistelyä, rintojen arkuutta
- Kierukka tuntuu tietyssä asennossa yhdynnän aikana epämukavalta
+ Oireiden loputtua loppuivat myös menkat
+ Ei tarvitse miettiä ehkäisyä viiteen vuoteen
+ Todella hyvä ehkäisyteho
Olen ollut tyytyväinen.
Eikö synnyttömälle laiteta se toinen kierukka? Minulla itselläni on Mirena, hankalien ja kivuliaitten kuukautisten takia, ehkäisy tulee siinä samalla. Vuotoja ei ole, eikä muitakaan oireita. Oikein tyytyväinen olen ollut, jo toinen menossa. Ensimmäinen oli reippaan seitsemän vuotta, kunnes alkoi tiputteluvuoto ja vaihdettiin uusi.
Kysy sisarrukseltasi.
Tai tee aiheesta vaikka piirrustus.
*nauraa vedet sillmmistä lennttäen*
7kk jatkuvaa vuotoa. Vuoto loppui ja tuli tuttuja oireita. 10kk Mirenan laitosta raskaustesti näytti plussaa.
Kierukkaa ei löytynyt ultrassa eikä näkynyt myöskään synnytyksessä. Oli ilmeisesti tullut pois tuon runsaan, jatkuvan vuodon aikana.
Mulla on kolmas Mirena menossa. Ihan loistava kapine, ei ole minkäänlaisia kuukautisia/tiputtelua.
Ennen heilahteli mielialat hormonien mukaan tosi voimakkaasti, mutta eipä enää!
Miinuksena joudun käyttämään liukkaria, kun ei tahdo omat mehut riittää. Tämä ei kuitenkaan muutoin mikään ongelma, ehkä ei niin paljon tee enää mieli, mutta seksiä on kuitenkin ihan yhtä usein kuin ennen kierukkaakin.
Laittopäivän joutuu olla pois töistä, ainakin mulla on melkoiset supistus/krampit koko sen päivän, pari päivää tiputtelua ja sit taas mennään viis vuotta huolettomasti.
Muistelen, et hinta on jotain tuollaista 150 ollut.
En kyllä vaihtaisi!!
Itselleni laitettiin mirena interferonihoidon aikana ja olen ollut tyytyväinen! Alussa oli jonkun aikaa supistuksia mutta nekin loppuivat aikanaan ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Menkat jäivät myös heti pois, suosittelen!
Toiselle sopii, toiselle ei. Eipä sitä voi tietää kuin kokeilemalla. Jokainen meistä on erilainen ja se, mikä sopii jollekulle voi olla tosi huono valinta toiselle. Itsellenikin on tarjottu hormonikierukkaa, mutta en ole ainakaan vielä siihen päätynyt, koska hiukan epäilyttää tuo paikallaan pysyminen.
Ehkäisyteho osaltaan perustunee siihen, että halut katoaa. Menkat loppui, mikä on luonnotonta. Kohottaa syöpäriskiä huomattavasti. Siinä huonot. Hyväpuoli oli, etten tullut raskaaksi tuona aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyteho osaltaan perustunee siihen, että halut katoaa. Menkat loppui, mikä on luonnotonta. Kohottaa syöpäriskiä huomattavasti. Siinä huonot. Hyväpuoli oli, etten tullut raskaaksi tuona aikana.
Puppua. Jos sulle kävi noin niin et voi silti yleistää että kaikilta halut katoaa, menkat loppuu ja kaikilla nousee syöpäriski. Täyttä Puppua!!
Ensinnäkin se on kierukka. Toisekseen mulla on ollut kyseinen ehkäisyväline käytössä 20 vuotta (toki vaihdettu välillä), eikä mitään muuta kuin hyvää sanottavaa. Kuukautiskrampit katosivat, laihduin, ihon kunto parani, eikä se vaikuttanut mitenkään seksielämäänkään. Mutta ei se kaikille sovi, kaverini yritti pariin kertaan laitattaa kierukkaa, mutta se tuli pois molemmilla kerroilla samana iltana.
Minusta Mirena on hyvä ehkäisin, ja hienoa, että se on suomalainen keksintö!
Syöpäriskistä vielä faktaa. Kaikki hormonaaliset ehkäisyt lisäävät rintasyöpäriskiä. Myös hiusvärin käyttö lisää rintasyöpäriskiä melkein yhtä paljon kuin hormonivalmisteet. Elämässä on riskinsä ja kotiinsa on moni kuollu ;)
+ Ehkäisyteho
- Jatkuva vuoto, juuri kun luulin sen loppuneen se alkoi taas..
- Hiustenlähtö
- Mielialahäiriöt
- Lihominen
- Kesti 6kk että kuukautiskierto tasaantui kierukan poiston jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Syöpäriskistä vielä faktaa. Kaikki hormonaaliset ehkäisyt lisäävät rintasyöpäriskiä. Myös hiusvärin käyttö lisää rintasyöpäriskiä melkein yhtä paljon kuin hormonivalmisteet. Elämässä on riskinsä ja kotiinsa on moni kuollu ;)
Ja hormonaalinen ehkäisy myös suojaa munasarja syövältä. Alkoholi lisää rintasyöpäriskiä ym.sairauksia. Ylipaino lisää rintasyöpäriskiä. Ja entäpäs stressi ja jatkuva murehtiminen. Rintasyöpä epäily hormooneista on myös tutkimus jossa on todettu että rintasyöpä löytynee näiltä hormoninkäyttäjiltä aiemmin ja herkemmin koska naiset tutkituttavat ja tutkivat rintansa tarkemmin. Kun taas on paljon naisia jotka ovat sairastuneet rintasyöpään, mutta heiltä puuttuvat nämä kaikki tunnetut riskitekijät.
Itse olen sitä mieltä että jos hormonihoito ei ole oikea niin ihminen oireilee ja kroppa kertoo jos hormoni on väärä ja jos hoito on oikea niin kroppa kertoo senkin. Ihmisen vain pitäisi osata kuunnella enemmän ja paremmin omaa kehoaan. Lääketiede ei kovinkaan paljon tiedä.
Kokeilematta ei voi tietää, sanoi lääkäri. Päätin kokeilla, kun kuparikierukka oli tullut itsestään pois. Plussat: runsaat vuodot ja kovat kuukautiskivut jäivät saman tien pois. Kolme vuotta käyttöä, kertaakaan en ole tarvinnut mitään kuukautissuojia tai särkylääkkeitä. Ei muitakaan kipuja asennuksessa tai muuten. Miinukset: jokunen finni, alkuun kova makeannälkä, hiki haisee voimakkaammin (jouduin vaihtamaan ns. deodoranttikiven oikeaan dödöön, mutta sillä pärjää). Jokusen kilon olen lihonut, mutta se ei välttämättä johdu kierukasta...
Vei kk-kivut ja lähes lopetti kuukautiset. Asennus helppoa, jos laittajana on ammattilainen. Helppo, ei tarvi muistaa mitään. Huomaamaton.
Miinuksena alun tiputteluvuoto, ärtyneisyys, päänsärky ja rintojen aristus. Kestivät kukin 2vk-2kk. Sen jälkeen ei oireita.
Suosittelen, mulle sopi mirena hyvin, kunhan nuo alkuoireet meni ohi. Nyt menossa jo toinen kierukka ja tästä ei enää tullut noita alkuoireita lähes ollenkaan. Vain parin viikon tiputteluvuoto vaihdon yhteydessä.
Kolmas Mirena menossa ja...
+ todella runsaiden kuukautisten vaihtuminen normikuukautisiksi --> vuosikausia jatkunut anemia katosi
- tiputteluvuotoa silloin tällöin useamman viikon ajan
+ ei fyysisesti tunnu missään, ei aiheuta mitään muita oireita kun tuon tiputtelun
Vierailija kirjoitti:
Näinpä, mulla mirena laitettiin kuukatiskipujen takia. Ja ne kivut kyllä lisäs selkeesti mun itsemurhariskiä, joten pieni lisäriski syöpään ei siinä kohtaa tuntunut missään. Olin työkyvytön noiden kipujen takia 3-4 päivää kuukaudesta, en voinut kuin maata sikiöasennossa ja toivoa että selviäisin seuraavat päivät hengissä. Mieluummin siis se syöpäriskin pieni nousu ja ennekaikkea elämänlaadun huima nousu.
Mulla on yritetty usemapaakin mirenaa mutta puolenvuoden sisällä kaikki tulleet pois paikaltaan. Vähensi kyllä vuotoja ihan hienosti ja oli huomaamaton/tuntumaton siihen asti kun sitten lähti liikkeelle.
Jonkin verran nousi paino, mutta jos mirena olis pysynyt paikallaan niin uskon että se olis painokin tasaantunut ajan kanssa.