Pienen lapsen yh, jos kuolisit kotona, kuinka pian joku tulisi ovelle?
4-vuotias kuoli (ilmeisesti janoon ja nälkään?) kädet kiedottuina kuolleen äidin ympärillä. Pari viikkoa meni, ennen kuin kukaan huomasi.
Mietin tätä monesti, kun lapseni oli pienempi. Koti on tunnetusti vaarallinen paikka, voi vaikka liukastua ja lyödä pään, saada sairaskohtauksen, tukehtua, saada sähköiskun...Pidän aika huonosti säännöllistä yhteyttä kehenkään, ja lapsi saattoi olla päiväkodistakin pitkiä aikoja pois, olinhan työtön. Lapsi ei pienempänä saanut tietenkään myöskään oven lukkoa auki itse. Olisi mennyt varmaan liian kauan.
Kuinka kauan arviolta menisi sinulta?
Kommentit (10)
Asutaan kahdestaan ja olen miettinyt tätä kyllä monesti. Varmasti jo päivässä joku huolestuisi ja tulisikin, mutta koskaan ei voi tietää. 3-vuotias osaa onneksi avata puhelimestani näppäinlukon ja soittaa isälleen ja parille muulle läheiselle.
Mulla on tämä, joten toivottavasti aika pian. Ehkä olisin itsekin vielä elossa, jos vamma sellaista laatua.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fisplay.friend
Lapsen isä varmaan kolmen pvän kuluessa. Ekana iltana jos yrittäis mulle soittaa kysyäkseen lapsen kuulumisia ja puhuakseen tän kanssa enkä vastaisi puh niin ei varmaan ajattelisi kummempaa. Jos en seuraavanakaan päivänä vastais, niin ärsyyntyis että vtun eukko. Kolmantena päivänä tulisi ovelle.
Vastaan kyllä aina hänelle, ellen ole jossain missä en voi puhua.
Paitsi pkodista kyllö soitettas varmaan samana päivänä minulle ja/tai exälle jos lapsi ei olisi tullut hoitoon enkä ole ilmottanut mitään. Silloin lapsen isä tuli heti. T.4
Minulla oli selkeä turvasuunnitelma: soitin vanhemmilleni tiettyyn aikaan (suht nyöhään illalla + jossain vaiheessa oäivää) ja jos soittoa ei olusi kuulunut enkä olisi vastannut puhelimeen, olisivat vanhempani tulleet katsomaan. Tuo iltasoitto oli erityisen tärkeä, koska kävin pissittämässä koiran lasten mentyä nukkumaan.
Alle vuorokaudessa olisi siis joku tullut katsomaan.
Nykyisin nuo pienokaiset ovat jo teinejä.
En ole yh, mutta silti miettinyt tätä monesti. Ikinä ei voi tietää, mikä häkämyrkytys tms. voi tulla. Töistä toki oltaisiin jo saman päivänä huolissaan, mutta nyt äitiyslomille jäätyäni ei varmasti kukaan kaipailisi moniin päiviin. Mieskin vuorotöissä ja pitkiä vapaajaksoja. Minusta on outoa, että esim. päiväkodista ei oteta yhteyttä, vaikka lapsi olisi ilmoittamatta useamman päivän pois. Näin ainakin meidän päiväkodissa.
4-vuotiaani osaa avata ulko-oven muttei rapunovea. Naapurit ovat liikkuvaista sorttia joten jos vaan muksu menisi rappuun niin apua kyllä tulisi pian. Puhelinta hän ei osaa käyttää mutta ymmärtää ohjeita mikäli pystyisin kertomaan ne.
Sillon kun olin yh siskoni asui ihan naapurissa. Juteltiin vähintään puhelimessa joka päivä kuten yleensä myös lapsen isän. Molemmilla oli avain meille eli ei ehkä heti mutta viimeistään seuraavana päivänä jos en puhelimeen vastaa.
En ole enää yh ja lapsikin sen ikäinen että on oma puhelin mutta yhä nuo samat ihmiset tulisi tarkistamaan onko kaikki kunnossa jos ei mitään kuuluisi pariin päivään.
Lasten isällä on tämän takia meille avain ja saa sitä käyttää. Eli ei varmaan menisi niin kauaa, että omat lapseni kuolisivat nälkään/janoon ja mun 5 vuotias on onneksi reipas ja oma-aloitteinen sekä siskostaan huolehtiva. Osaa ottaa vettä ja ruokaa kaapista, mihin ylettyy. Selviäisivät varmaan pari päivää. Ja naapurien luulisi ihmettelevän lasten hätää jos aikuisen ääntä ei kuulu. Toivonmukaan ainakin..
Jos ovi olisi lukossa, menisi varmasti viikkoja. Äitini on ainoa joka meillä käy säännöllisesti. Hän marssii suoraan sisään jos ovi on auki, mitä se useinkin on.