Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanikoiria ajautunut lopetettaviksi

Vierailija
11.06.2017 |

Ihminen voi tietämättään saada ravinnolla lemmikkinsä erittäin huonoon kuntoon. Ylen haastattelemat eläinlääkärit kertovat törmänneensä tapauksiin, joissa vegaaniruokavalio on saattanut koiran huonoon kuntoon tai jopa lopetettaviksi.

Koiralle syötetään vegaaniruokaa, kun omistaja haluaa lähteä lemmikkinsä kautta toteuttamaan omaa aatteellista tai eettistä ajatteluaan. Koiran elimistö tarvitsee kuitenkin eläinpitoisia proteiineja ja rasvoja.

- Kun omistaja on vegaani, hän saattaa luulla, että koirakin voi olla vegaani, kun ei tunneta koirien fysiologiaa. Koira on huomattavasti selkeämmin lihansyöjä kuin ihminen, Joensuun kaupungin eläinlääkäri Jari Aho toteaa Ylelle.

Myös koirien ruokkiminen raakaravinnolla on yleistynyt koirien kärsimien allergioiden vuoksi. Raakaravinto koostuu pääasiassa lihasta ja kalasta, ja se vaatii omistajalta tietoutta ja perehtyneisyyttä. Vaikka moni koira voi hyvin raakaruokinnalla, sekin voi aiheuttaa koiralle haittaa.

- Raakaruoka saattaa aiheuttaa joillekin koirille muun muassa ruuansulatuskanavan vaivoja. Raakaruokintaan liittyvät lois- ja bakteeririskit kannattaa tiedostaa, eläinlääkäri Maria Schildt toteaa Ylelle.

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Yle-Vegaanikoiria-ajautunut-lopetett…

https://yle.fi/uutiset/3-8928232

Vegaanit, jos ette halua tarjota koirallenne lihaa, antakaa koira pois.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin tätä ensin provoksi :(

Miten joku voi oikeasti koiralle syöttää pelkkää vegaanista ruokaa?!?

Vierailija
2/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu muija aikanaan laihdutti oman Leonberginkoiransa (uros) omien laihuusihanteidensa mukaisesti alle kahdenkymmenen kilon ja sitten ihmetteli koiran huonoa vointia ja agressiivisuutta pitkin kyliä... Koiraa siitä ei tullut enää tekemälläkään, vaan se oli onnekseen lopetettava...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja millä idiooteilla koiria sitten onkin! Eläinrääkkäystä ja hoidon laiminlyöntiä !

Vierailija
4/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun lehmille syötettäisiin pelkkää lihaa.

Vierailija
5/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut vegaani ja siirryn lasten lähdettyä maailmalle uudelleen vegaaniksi. Mutta ikinä en ole ollut niin hölmö että kuvittelisin että koira tai kissa selviää vegeravinnolla. Että ei kannata ruveta yleistämään.

Vierailija
6/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vegaani enkä voisi edes kuvitella syöttäväni koiralleni pelkkää kasvisruokaa. :(

Vierailija
7/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta touhua....

Vierailija
8/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, miksi joku vegaani edes haluaisi pitää koiraa? Eläimen käyttämistähän se sekin on. Jos kaikkea eläimen hyödyntämistä haluaa välttää (kunnon vegaani ei käytä nahkaisia kenkiä, silkkipaitoja tai mehiläisvahakynttilöitä), niin pitää välttää myös kotiin vangitus eläimen tuottamaa viihdykettä ja seuraa.

Vierailija
9/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella olemassa sellaisia fanaatikkoja, jotka ovat mielestään valinneet Ainoan Oikean Tien (vrt. uskonkiihkoilijoihin), ja järjen ääni on vaiennut heidän päässään. 

Vierailija
10/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin välttämään eläinperäisiä tuotteita mahdollisimman paljon, mutta ei tulisi mieleenkään tarjota kissoille vegaanisapuskaa, huh, eläinrääkkäystä. Joskin monet syöttävät tietämättään todella vähälihaista ruokaa kissoilleen, kaupan raksuissa enemmän viljaa kuin lihaa.

Vierailija
11/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu muija aikanaan laihdutti oman Leonberginkoiransa (uros) omien laihuusihanteidensa mukaisesti alle kahdenkymmenen kilon ja sitten ihmetteli koiran huonoa vointia ja agressiivisuutta pitkin kyliä... Koiraa siitä ei tullut enää tekemälläkään, vaan se oli onnekseen lopetettava...

Ja sinä vain seurasit sivusta ?

Vierailija
12/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin vegaani ja totta kai haluan että lapseni, vauvani ja koirani ovat myös.

Vierailija
13/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan tyypillinen vegaani, kaikki vegaanit ovat samanlaisia ja tuputtavat omaa elämäänsä muille.

Fakta nyt kuitenkin on että nuorison suuansulatus ja vatsa ongelmat ja suolisto ongelmat yleistyvät samaan tahtiin kuin tämä vegaani innostus jota tuputetaan sitten kaikille ja kaikkialla. 

Vierailija
14/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut vegaani ja siirryn lasten lähdettyä maailmalle uudelleen vegaaniksi. Mutta ikinä en ole ollut niin hölmö että kuvittelisin että koira tai kissa selviää vegeravinnolla. Että ei kannata ruveta yleistämään.

No eihän aloituksessa yleistettykään. "Vegaanit, jos ette halua tarjota koirallenne lihaa, antakaa koira pois."

Ei tuo ole mitään yleistämistä.

Vierailija
15/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vegaanit samanlaisia? Joo-o...

Olen vegaani, kyllä, mutta myös järjellinen olento. Kissa ja koira löytyy kotoa, molemmat syövät lajityypilleen ominaista ruokaa ja elävät ihan normaalia elämää. Se mitä minä laitan suuhuni ei millään tavalla liity lemmikkeihini.

Älkää jumaliste yleistäkö.

Vierailija
16/16 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

saakeli kirjoitti:

Kaikki vegaanit samanlaisia? Joo-o...

Olen vegaani, kyllä, mutta myös järjellinen olento. Kissa ja koira löytyy kotoa, molemmat syövät lajityypilleen ominaista ruokaa ja elävät ihan normaalia elämää. Se mitä minä laitan suuhuni ei millään tavalla liity lemmikkeihini.

Älkää jumaliste yleistäkö.

En ole yleistänytkään, sanoin että ne vegaanit jotka eivät halua ruokkia koiraansa lihalla, saisivat antaa koiran pois. Tässäkin ketjussa on ollut fiksuja vegaaneja, jotka eivät yritä saada eläintään vegaaniksi.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi