10 vuotias yksin illalla
Ihan uteliaisuudesta haluaisin kuulla muiden mielipiteitä siitä, onko ok että 10 vuotias lapsi on joinain iltoina (0-3 krt/vko) yksin kotona noin 22.30-23 saakka, vanhemman iltavuoron vuoksi? Kyseessä terve ja normaali lapsi, joka osaa ruuan lämmittämiset, iltapuuhat suihkuineen, läksyt ym. tehdä ilman että aikuinen vahtii vieressä. Ruuat siis valmiina jääkaapissa. Soittomahdollisuus koko illan. Avaimen jäädessä kotiin vara-avain lyhyen matkan päässä saatavilla. Hätätilanteessa naapurin ovikelloa voi mennä soittamaan ja hätäkeskukseen soitot ym nyt toki jo osaa ja ymmärtää.
Kommentit (15)
riippuu aivan täysin lapsesta, kyllä varmaan useimmat lapset pärjää.
joillakin lapsilla se yksin kotona oleminen tarkoittaa valitettavasti sitä että sitä ruokaa ei lämmitä vaan syö muroja ja pelaa tietokonetta koko illan.
mutta onhan töihin mentävä
Lapsi on siis tottunut itse tähän ja hyvin pärjännyt. Syö sovitusti ne ruuat, jotka olen jättänyt valmiiksi jääkaappiin. Pelailee kyllä jos ei kavereita tai muuta tekemistä ole, mutta siihen olen antanut ihan siunauksenkin että iltavuoroina voi käyttää aikaansa siihen. Läksyt, suihkut ja muut on aina hoitanut hyvin. Välillä tylsistynyt, mutta ei ahdistu tai pelkää. Lähinnä sitä ahdistusta on muilla ihmisillä ollut, jotkut kauhistelevat sitä miten voi lapsi yksin olla iltamyöhään asti. Siksi mietin, onko tässä nyt jotenkin epänormaalisti menty?
ap
Ei ole mitäänepänormaalia.Normaali tuon ikäinen lapsi pärjää ihan hyvin,viettää vaan sen ajan varmasti "omaa laatuaikaa",kun ei kukaan mäkätä.Hyvä noin.
Olet hyvä äiti. Jatka samaan malliin.
On ok. Paitsi jos lapsi itse sanoo esim. pelkäävänsä olla yksin (pieni pitkästyminen ei ole paha).
Aloituksen mukaan lapsesi näyttää pärjäävän oikein hyvin eli mun mielestä voi olla yksin kotona.:)
Varmaan pelaa. Mun poika tutustunut moneen poikaan pelien kautta. Jotkut aloittaa pelaamisen heti, kun vanhemmat lähtee töihin ja lopettavat vasta vanhempien tultua. Tosin ovat jo taas illalla pelaamassa. Varmaan sanoneet vanhemmille etteivät päivällä pelaa.
Itse olen tällä hetkellä työtön, joten valvon poikani pelaamista. Mutta tosiaan jotkut lapset näyttävät viettävän pelien parissa koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Ihan on ok jos lapsi itse ei tästä ahdistu, mikä on enemmän luonteenlaatu- kuin ikäkysymys. Tunsin aikoinaan yhden 15-vuotiaankin joka ei kestänyt olla yksin kotona tai missään muuallakaan. Itse olin yksin iltoja kotona noin yhdeksänvuotiaasta lähtien, eikä siinä mitään ongelmaa ollut.
Komppaan tätä.
AP:lta kuitenkin kysyisin, eikö tuon ikäisen lapsen tulisi mennä nukkumaan, siis kouluaikana, aiemmin kuin vasta klo 23.00 jälkeen? Miten hän jaksaa nousta aamulla ylös, jos valvoo noin myöhään?
Entä tilanne jossa kotiin jää 11 v. ja 9 v. sisarukset siksi aikaa kun vanhemmat käyvät illalla ravintolassa syömässä? Voiko jättää kotiin?
Itse en kyllä jättäisi 10v illalla yksin. Klo 23 telkkarista voi tulla vaikka mitä sontaa mitä yksin katsoo. Niin ja monelta menee sitten nukkumaan? Minkä ikäisenä jäi ekan kerran yksin iltavuoroksi?
Kaikki riippuu varmasti paljon lapsesta. Tytöllä oli yksi kaveri, jonka yh-äiti teki ilta/yövuoroja. Tää tyttö sitten oli arkenakin tosi myöhään ulkona. Tytöt oli 11v. Hirvitti tosi paljon tämän kaverin puolesta. Joskus oli avaimet hukassa ja puhelimesta akku loppu. Saattoi sitten tulla meillekkin yllättäen tosi myöhään yökylään.
Nyt kesälomalla lapsi saa rauhassa valvoa siihen asti kun tulen, syödään vielä usein yhdessä jotain pientä ennenkuin menee nukkumaan. Kouluaikoina sovittu, että klo 21 laitteet kiinni (radiota voi pitää ja pitääkin päällä) ja lukee sängyssään kirjaa tms. Siihen mennessä siis iltatoimet pitää olla tehtynä, soitellaan ja viesteillään aina pitkin iltaa ja varmistelen, luotan siihen että lapsi on ainakin pääpiirteittäin rehellinen (vastaa kyllä suoraan ettei ole pessyt hampaitaan vielä jne.) Harrastuspäivinä on väsyneempi ja saattanut jo nukahtaa kun tulen, silloin sovittu että herätän vielä ja näkee mun saapuneen kotiin.
Koulupäivinä tosiaan valvoo kuitenkin usein sinne 22.30 asti kun suunnilleen tulen, mutta on jo sängyssään ja käy nukkumaan siitä heti. Näitä iltavuoroja ei kuitenkaan ole kuin se muutama viikkoon ja nekään ei aina osu kaikki arkipäiville.
Ulkona lapsi ei ole kotiintuloajan jälkeen, se koulupäivinä klo 19.30 tai 20, nyt kesälomalla 21. Näihin aikoihin kotiintuloajat on kavereillakin. Kotiovea ei avaa kenellekään, kavereiden kesken sopivat muutenkin puhelimitse menot, joten kukaan tuttu ei ilmoittamatta tule ovelle. Vara-avaimet tosiaan on nopeasti saatavilla ja puhelimen latauksesta huolehtii hyvin. Tv:tä lapsi ei oikein katsele mutta netflixiä kyllä, vielä toistaiseksi luulee ettei edes pysty katsomaan sieltä aikuisten ohjelmia koska olen asettanut tilin jotenkin niin että näkee vain lapsille sopivat ja mun sähköpostiin tulee muka ilmoitus jos siitä yritetään katsoa jotain muuta 😂
Youtubeen ja nettiin muutenkin olisi hyvä jos saisi asetettua jonkun aikarajan, mutta onkohan sellainen mahdollista?
Ap
Joku kysyi minkä ikäisenä jäänyt yksin iltavuoroon, niin ekan ja tokan luokan kesälomasta lähtien. Silloin iltavuoroni loppuivat aiemmin, olin kotona n 21.30
Ap
On niitä erolapsia joiden kanssa vanhempi ei jaksa, vaan uuden heilan löytyessä muuttaa yhteen ja jättää lapsen asumaan yksin. Lapsi häiriköi koko taloa, mutta kukaan ei tee sossuilmoitusta, kun ovat samantasoisia ihmisiä itsekin kun lapsen vanhempi.
Ihan on ok jos lapsi itse ei tästä ahdistu, mikä on enemmän luonteenlaatu- kuin ikäkysymys. Tunsin aikoinaan yhden 15-vuotiaankin joka ei kestänyt olla yksin kotona tai missään muuallakaan. Itse olin yksin iltoja kotona noin yhdeksänvuotiaasta lähtien, eikä siinä mitään ongelmaa ollut.