Mikseivät isovanhemmat voi laittaa peruskoulusta valmistuneelle edes yhtä onnittelutekstiviestiä vaikka ovat loukkaantuneita meille vanhemmille?
Syyttömiähän lapset ovat ja minusta on ollut todella ikävää, etteivät ole lähettäneet lapsille normaaleja nimipäivä- ja syntymäpäiväonnittelutekstareita.
Isovanhemmat vetivät herneen nenäänsä kun saivat joululahjaksi konserttiliput seksuaalivähemmistön edustajan konserttiin, joka esittää saman tyylistä musiikkia kuin mistä he pitävät. Annoimme lippujen lisäksi molemmille myös kohtuullisen pienet henkilökohtaiset joululahjat.
Emme olisi antaneet lippuja jos olisimme tienneet mihin tämä johti. Isovanhemmat ovat blokanneet kaikki perheemme jäsenet lapsia myöten Facebookissa eivätkä tietenkään ole vastanneet puheluihin tai tekstiviesteihin. Ennen tuota räjähdystä pidin välejämme normaaleina ja läheisinä.
Nyt vanhin lapsi valmistui peruskoulusta eivätkä isovanhemmat noteeraa nuoren ihmisen elämän yhtä tärkeää etappia millään tavoin. Ei tekstiviestiä eikä tietenkään mitään kallliimpaa postikorttia. Lapsi on täysin syytön joululahjaskismaan.
Onko tällainen käytös normaalia ja miten meidän pitäisi tässä tilanteessa jatkaa kun toisella osapuolella ei vaikuta olevan mitään halua tulla edes puolitiehen vastaan? Tämä antaa lapsillekin oudon kuvan isovanhemmista. Kuinka normaalia on tehdä "bänät" asiansa kunnialla hoitavaan ja milteinpä raittiiseen perheeseen ja lapsiin? Emme ole ikinä hoidattaneet lapsia heillä koska he asuvat liian kaukana.
Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa? Minä en voinut sanoa teinille muuta kuin että emme voi mitään sille miten toiset ajattelevat ja toimivat. Tottakai ero korostuu kun mieheni vanhemmat antoivat onnittelukortin välissä vielä hieman rahaakin peruskoulunsa päättäneelle, joka ei saanut kesätöitä.
Kommentit (66)
Mitä mä just luin?!
Peruskoulu suoritetaan ei sieltä sentään valmistuta!
Ihme rahankeruujuhlia järjestellään??!
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta voi näköjään suuttua. Onkohan oikea vihanpidon syy todella tuo asia
Sen minäkin haluaisin tietää. Kai tässä pitää googlata onko Siltsu tehnyt jotain skandaaleja? Minun korviini ei ole mitään kantautunut mutta toisaalta en seuraa niin tarkkaan hänen elämäänsä muutenkaan. Muutenhan Siltsu on antanut itsestään sellaisen miellyttävän, vanhempi charmantti herrasmies-vaikutelman.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut, että sukulaiset olisivat onnitelleet nuorta peruskoulun päättämisestä, vaikka ovatkin ihan hyvissä väleissä. Minulla on kolme lasta "valmistunut" peruskoulusta, enkä muista heidän saaneen yhtään onnittelua muilta kuin koulussa paikalla olleilta opettajilta ja meiltä vanhemmilta.
Kukin suku taaplaa omalla tyylillään ja tavat vaihtelevat eri puolella Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut, että sukulaiset olisivat onnitelleet nuorta peruskoulun päättämisestä, vaikka ovatkin ihan hyvissä väleissä. Minulla on kolme lasta "valmistunut" peruskoulusta, enkä muista heidän saaneen yhtään onnittelua muilta kuin koulussa paikalla olleilta opettajilta ja meiltä vanhemmilta.
Kukin suku taaplaa omalla tyylillään ja tavat vaihtelevat eri puolella Suomea.
Ei ne isovanhemmat silti voi tietää jos ei heille kerrota. Täysin uusi juttu ainakin minulle.
Joissain kouluissa on alettu juhlia peruskoulun päättymistä kuin jotain suurempaakin saavutusta: järjestetään tanssiaiset tyyliin vanhojen tanssit, jaetaan ruusuja, hyvä kun vielä lyötäisiin jokin lakin tapainen hatunhärpäke. En ymmärrä.
Ripillepääsyäkin juhlitaan suurin menoin, vaikka ei tuokaan suoritus mitään erityistä vaadi, vai vaatiiko?
akaattikolo kirjoitti:
Mitä mä just luin?!
Peruskoulu suoritetaan ei sieltä sentään valmistuta!
Ihme rahankeruujuhlia järjestellään??!
Mitään rahaa ei ole kerjätty eikä kerätty. Jos joku onnitteluja on pikkurahan antanut teinille niin en pidä sitä rahankeruuna. Teini oli ihan onnellinen Facebookissa saamistaan peukutuksista ja kauempana asuvien sukulaisten onnitteluista.
Muutenkaan meillä ei ole ketään tarkoituksella ajateltu lypsylehmiksi lapsille. Ikinä emme ole odottaneet mitään mittavia taloudellisia hyötyjä.
Juhlatkin järjesti koulu ja jokainen sai laittaa haluamansa summan kassaan vapaaehtoispohjalla. En käsitä kuinka joku voi pitää kakkukahvien juomista todistusten jaon ja juhlaohjelman jälkeen jotenkin paheksuttavana asiana. Olemme mekin olleet järjestämässä ysien kakkukahvitusta viime vuonna eikä silloinkaan tullut mieleen, että se olisi jotenkin outoa tai paheksuttavaa koska se on koulun perinne.
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen on samanikäinen ja me tunnetaan sekä hänen luokkansa että paljon oppilaita viideltä rinnakkaisluokalta, naapurien samanikäisiä lapsia eri kouluista ja esikoisen edellisen koulun kaksi luokkaa ja kukaan meidän tuntemistamme nuorista ei viettänyt "peruskoulusta valmistujaisia". Olen itse yläkoulun aineenope ja tää on eka kerta, kun törmään tällaiseen käsitteeseen.
Ilmeisesti tavat ovat erilaisia eri puolella Suomea. Täällä Takahikiällä peruskoulun päättötodistuksen saaminen ykköset päällä on nuorille juhlava asia.
Asuvatko isovanhemmat samalla paikkakunnalla? Jos eivät, niin todennäköisesti he eivät vain tiedä, että teillä on tapana juhlia peruskoulusta "valmistumista" ja nnitella siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun veikkaus: isovanhemmillakin pitää niin kiirettä provojen väsäämisessä nettipalstoille, etteivät millään ehdi lähetellä onnittelusähkeitä peruskoulusta valmistuneille.
Oliko tuo vitsi? Lähetetäänkö enää nykyään sähkeitä muutenkaan? Ei yksi tekstiviesti olisi maksanut paljoa. Olisivat onnitelleet ja toivottaneet kaikkea hyvää jatkossa. Mitään sen henkilökohtaisempaa ei olisi tarvinut kommentoida.
Peruskoulun päättyminen ja juhliminen on ihan sivuseikka tässä aloituksessa. Isovanhempien lapsellisesta käytöksestähän tässä oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen on samanikäinen ja me tunnetaan sekä hänen luokkansa että paljon oppilaita viideltä rinnakkaisluokalta, naapurien samanikäisiä lapsia eri kouluista ja esikoisen edellisen koulun kaksi luokkaa ja kukaan meidän tuntemistamme nuorista ei viettänyt "peruskoulusta valmistujaisia". Olen itse yläkoulun aineenope ja tää on eka kerta, kun törmään tällaiseen käsitteeseen.
Ilmeisesti tavat ovat erilaisia eri puolella Suomea. Täällä Takahikiällä peruskoulun päättötodistuksen saaminen ykköset päällä on nuorille juhlava asia.
Kyllä täällä Espoossakin nuorilla oli ykköset päällä koululla, kun heille jaettiin todistukset, ja paikalla olivat myös vanhemmat. Mutta ei sitä sitten enää kotona juhlittu eikä kukaan sellainen, joka ei ollut koululla, lähettänyt onnitteluja. Ensimmäistä kertaa elämässäni kuulen, että ysiluokan päättävälle nuorelle pitäisi lähettää onnitteluja. Jospa isovanhemmatkin ovat yhtä tietämättömiä kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun päättyminen ja juhliminen on ihan sivuseikka tässä aloituksessa. Isovanhempien lapsellisesta käytöksestähän tässä oli kyse.
Ei ne voi tietää tällaisesta uudesta juhlasta jos ei kukaan kerro!
Vierailija kirjoitti:
Asuvatko isovanhemmat samalla paikkakunnalla? Jos eivät, niin todennäköisesti he eivät vain tiedä, että teillä on tapana juhlia peruskoulusta "valmistumista" ja nnitella siitä.
Asuvat kaukana. Mykkäkoulu on jatkunut jo joulusta lähtien eli tässä ei ole nyt kyse pelkästään yhdestä tekstiviestistä. Pidän todella junttina sitä, etteivät he ole mitenkään vastanneet heille lähetettyihin onnitteluihin, edes lasten lähettämiin.
En ymmärrä, mitä he tavoittelevat koko mykkäkoululla ja feidaamisella ylipäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun veikkaus: isovanhemmillakin pitää niin kiirettä provojen väsäämisessä nettipalstoille, etteivät millään ehdi lähetellä onnittelusähkeitä peruskoulusta valmistuneille.
Oliko tuo vitsi? Lähetetäänkö enää nykyään sähkeitä muutenkaan? Ei yksi tekstiviesti olisi maksanut paljoa. Olisivat onnitelleet ja toivottaneet kaikkea hyvää jatkossa. Mitään sen henkilökohtaisempaa ei olisi tarvinut kommentoida.
Mistä isovanhemmat tietävät, että peruskoulun päättäneille on teidän paikkakunnalla tapana lähettää onnitteluja? Minä en ollut koskaan ennen kuullut tällaisesta tavasta.
En tiedä onko paha asia, jos lapset ei oo tommosten isovanhempien kanssa tekemisissä. Jos ne sanois yhdenkin väärän sanan vaikka homojen oikeuksista, aika varmasti sais vihat niskaansa isovanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuvat kaukana. Mykkäkoulu on jatkunut jo joulusta lähtien eli tässä ei ole nyt kyse pelkästään yhdestä tekstiviestistä. Pidän todella junttina sitä, etteivät he ole mitenkään vastanneet heille lähetettyihin onnitteluihin, edes lasten lähettämiin.
En ymmärrä, mitä he tavoittelevat koko mykkäkoululla ja feidaamisella ylipäänsä?
Minusta sinä nyt yhdistät kaksi täysin eri asiaa: viesteihin vastaamattomuus ja mykkäkoulu on typerää ja epäystävällistä. Mutta sen sijaan isovanhemmat eivät voi mitenkään mielenosoituksena jättää onnittelematta peruskoulun päättänyttä, jos he eivät ole koskaan kuulleet, että tällaiset onnittelut ovat teillä tapana.
hehehee mahtaisiko jossakin olla aloitusta "isovanhempia ei kutsuttu lastenlasten peruskoulun valmistujaisiin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä isovanhemmat tietävät, että peruskoulun päättäneille on teidän paikkakunnalla tapana lähettää onnitteluja? Minä en ollut koskaan ennen kuullut tällaisesta tavasta.
Äidin sisarukset ovat varmaan Facebookissa. Näkevät kuinka teiniä onnitellaan ja toivotetaan hyvää kesänjatkoa. Luulisi hieman ihmeteyttävän jos omat vanhemmat eivät kommentoi mitään kun toisetkin ainakin peukuttavat tmv.
Vierailija kirjoitti:
hehehee mahtaisiko jossakin olla aloitusta "isovanhempia ei kutsuttu lastenlasten peruskoulun valmistujaisiin"
Porvoossa kutsutaan isovanhemmat ja he myös onnittelevat. Ja yläasteelta valmistituneet pitää myös valittaa lahjasta lahjan antajalle, niin että hän alkaa itkemään.
Porvoossa tuntuvat juhlivan.