Korkeat B1 ja B6- vitamiini-arvot. Outoa?
Kärsin pahoista oireista joille lääkärit eivät ole löytäneet mitään selitystä. Otettiin monenlaisia kokeita ja nämä arvot olivat yli viiterajojen. B1 oli 100 (28-85), B6 oli 380 (20-120). Lääkäri ei ottanut mitään kantaa kun ihmettelin korkeita lukemia, en voi ainakaan ravinnosta näitä liikaa saada kun on paljon allergioita... Eikös näiden vitamiinien pitäisi tulla virtsan mukana pois? Onko varmasti ok terveydelle tuollaiset ylitykset?
Kommentit (10)
Minulla oli joskus korkea B6-arvo. Asiaa ei selvitetty tarkemmin koska luultiin että johtui lisäravinteista. Tajusin myöhemmin ettei voinutkaan johtua niistä. (En jaksa selittää tarkemmin.) Minulla oli tuolloin äärimmäisen kovaa stressiä elämässä, en tiedä onko vaikuttanut jotenkin tuohon arvoon.
Sellasta tekstiä löytyi että B6 vitamiini on pahasta jos sitä saa liikaa ja pidemmän aikaa. Ei siis kannata syödä turhaan eri vitamiineja jos ei oikeasti kärsi puutoksista!
Vierailija kirjoitti:
Kärsin pahoista oireista joille lääkärit eivät ole löytäneet mitään selitystä. Otettiin monenlaisia kokeita ja nämä arvot olivat yli viiterajojen. B1 oli 100 (28-85), B6 oli 380 (20-120). Lääkäri ei ottanut mitään kantaa kun ihmettelin korkeita lukemia, en voi ainakaan ravinnosta näitä liikaa saada kun on paljon allergioita... Eikös näiden vitamiinien pitäisi tulla virtsan mukana pois? Onko varmasti ok terveydelle tuollaiset ylitykset?
B-ryhmän vitamiinit ovat rasvaliukoisia, eivät vesiliukoisia. Katso finelistä mitä syömäsi ruoat sisältävät ja karsi b-vitskun lähteet hetkeksi veks. Vitamiinivalmisteet samoin, jotain sä nyt syöt liikaa.
Oireet oli? Pahat ei kerro mitään.
Mulla oli korkeat folaatti- ja raudan ferritiinitasot sekä b-vitamiimit aika korkealla. Olen ollut puoli vuotta erittäin heikolla ravinnolla, tyyliin leipäpäiviä 2-3 krt vkossa, muulloin lämmin ateruia. Salaatteja en jaksa tehdä. ?laihtunutkin olen. Lääkärin mielestä hyvä juttu, vaikka esim. rauta yli viitearvojen (ei pahasti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B-ryhmän vitamiinit ovat rasvaliukoisia, eivät vesiliukoisia. Katso finelistä mitä syömäsi ruoat sisältävät ja karsi b-vitskun lähteet hetkeksi veks. Vitamiinivalmisteet samoin, jotain sä nyt syöt liikaa.
b ja c on vesiliukoisia, a ja d ovat rasvaliukoisia
Hermostollisia, neurologisia oireita ja paljon. Voimattomuutta, kipuja, pahoinvointia, lihasheikkoutta jne.jne. Olen joutunut käyttämään pyörätuolia. Että sen verran vakavia oireita on eikä syytä, diagnoosia vain löydy!
ap
Vähän tulee myöhässä tämä vastaus. Mutta sama tilanne, kauhean huono olo!!! Päänsärkyä, heikotusta, yleiskaamea olo! B6 oli 324 (viitearvot 20-120). Olen syönyt 4 vuotta monivitamiinia, jossa on B6:sta 75mg. Johtuneekohan huono olo tuosta ylityksestä...?
Lääkärin mielestä johtuu.
Selviää kuukausien kuluessa, poistuu kuulemma hitaasti myrkytysoireet.
B vigammiinit on rasvaliukoisiam rasvoittaa maksan ja tappaa
Jotain tietoa, kommenttia jollain....? Netistä ei aiheesta löydy juurikaan mitään.