Onko läheisellä haimatulehdus, vai mikä tällainen kipu voi olla?
Sukulaisnainen (+40 vuotta) on valitellut kahtena päivänä puhelimessa outoa vatsakipua. Kuulemma sattuu keskelle vatsaa, noin 5-10 cm navan yläpuolelle. Mikä sisäelin tuossa on? Kipu on satunnaista (ei satu koko aikaa) ja on viiltävä. Ei kuitenkaan niin paha, että hän olisi vielä mennyt lääkäriin. Tänään soitti vartavasten kertoakseen tästä kivusta, eli sattuu ilmeisesti kuitenkin jonkun verran.
Sukulainen on juonut viime vuodet aika paljon alkoholia ja sitten taas ollut pidempiä jaksoja raittiina. Sain käsityksen, että viime päivinä alkoholi on taas maistunut.
Pitäisikö houkutella hänet lääkäriin? Voiko tuo olla vakavaa?
Kommentit (10)
Mulla alkava vyöruusu oireili aluksi siten, että tuntui kipua vatsan alueella sisäpuolella. Tuli jo googleteltua kaikenlaiset syövät ja kirroosit, kunnes sitten iho-oireet alkoi muutaman päivän kuluttua.
Tuo voi olla mitä tahansa rintarankaperäisestä heijasteesta ummetukseen, vatsahaavaan, tulehdukseen tai syöpään. Jos ei asetu, lääkäriin.
Umpisuolen tulehdus? Kipu alkaa ylävatsan alueella ja laskeutuu sitten alavatsan kivuksi, suht paikallinen kipu on kai yleisin.
http://www.terve.fi/ruuansulatuselinten-sairaudet/umpilisakkeen-tulehdu…
Ei varmasti ole haimatulehdus. Itse haimatulehduksen kokeneena tiedän ettei siinä tule mieleen soitella kavereille, vaan numeroon 112.
Haima on tuossa kohdassa. Siitä en tiedä, millainen kipu haimatulehduksessa on.
Mulla oli vuosia sitten helvetinmoinen kipu tuossa ylävatsalla, luulin närästykseksi, vaikka sitä ei ollut aikaisemmin ollut. Neljä päivää kotona tuskailin otsa hiessä, niin kipeää teki. Sitten lääkäriin ja lähetteellä päivystykseen sairaalaan. Ultrattiin vatsa ja sappikivi oli kiilannut haimateihin ja aihettanut haimatulehduksen. Viikon olin antibioottitiputuksessa, rauhoiteltiin haima ja myöhemmin leikattiin sappi pois, oli kiviä täynnä. Lääkäri sanoi, että pari päivää olisi kotona riittänyt, haimatulehdus kun on kuolemaksi, jos ei hoidata sitä ajoissa. Tuttusi kannattaisi mennä lääkäriin, kun on tuota alkoholitaustaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti ole haimatulehdus. Itse haimatulehduksen kokeneena tiedän ettei siinä tule mieleen soitella kavereille, vaan numeroon 112.
Kiitos vastauksista. Kyseessä on siis siskoni, ei kuka tahansa kaveri. Soittelemme lähes joka päivä muutenkin ja voisin kuvitella, että nimenomaan hädässä hän soittaisi ensin juuri minulle. Mutta hyvä tietää, että haimatulehduksessa kivun tosiaan tunnistaa. Tuskin on siitä kyse. Jos ei ole mennyt ohi parissa päivässä, niin sitten yritän suostutella hänet lääkäriin.
Voihan se olla joku viaton tyräkin. Vaikea se on potilasta näkemättä neuvoa.