Viinille allerginen?
Huomaan, että mulle tulee viinistä silmien kutinaa ja niveloireita. Voiko viinille olla allerginen? Onko joku viini vähemmän allergisoivaa? Kohtalotovereita...?
Kommentit (16)
Hapettumisenestoaineita siis. Auto correct teki tepposia :D
Minulla on kaksikin kaveria, joille tulee punaviinistä oireita. Naama alkaa punottaa ja huulet turpoavat. Valkoviinistä en ole kuullut vastaavaa, mutta ei varmaan sellaista ainetta olekaan, jolle ei joku voisi herkistyä.
Mulla alkaa iho punoittaa ja henkeä ahdistaa. Tätä aiheuttaa myös mm. lonkerot ja siiderit, johtuu luultavasti sulfiiteista. Sulfiititonta viiniä löytyy kyllä jos haluat kokeilla johtuisiko siitä. Toinen vaihtoehto on että sulle ei sovi tanniini.
Vierailija kirjoitti:
Kaliumdisulfiitista (E224) voi johtua. Myös E220 tekee joillekin oireita. Yleisesti käytettyjä hakeutumisenestoaineita. Viineissä on suldiitteja lisättynä, sekä luontaisesti. Sen takia niissä lukee aina että "sisältää sulfiitteja". Sellaisia viinejä löytyy jotka ovat ns. lisäaineettomia, eli ihmisen lisäämäät sulfiitit puuttuu.
Kiitos tiedosta! Myydäänkö viinejä ilman noita aineita? Luomuviini?
ap
Mulle tulee oireita myös valkoviinistä, joten ei ilmeisesti kyse tanniinista.
ap
Mä olen valkoviiniallergikko, joku joskus muinoin selitti sen johtuvan rypäleiden käymisen aikana syntyvistä rikkiyhdisteistä... Meniköhän oikein.. kuitenkin, valkoviinistä saan oikein kunnon oireet, kun taas punaviini ei ole ongelma.
Onko astmaa? Entä sopiiko olut? Monikin reagoi alkoholeihin. Aika harva vodkaan vedellä. Histamiinit, sulfiitit, väriaineet, salisylaatit, hiiva jne voi aiheuttaa oireita. Aika yleistä astmaatikoilla.
Mulle tulee kaikista alkoholijuomista oireita: kasvot turpoavat hiukan ja nilkat tosi paljon. Olen jättänyt alkoholin, koska en halua erittäin kohtuukäyttäjänä näyttää suurkuluttajalta. Nenä menee myös tukkoon. Couperosa alkaa rehottaa. Ei, en halua käyttää enää, enkä yrittää ottaa selvää, mitä alkoholijuomaa voisin ehkä käyttää: ei kiinnosta. Selvääkin selvempää, ettei elimistöni halua.
Sulfiititonta viiniä ei ole olemassa, sillä rypäleissä itsessään on jonkin verran sulfiitteja (kuten kaikissa hedelmissä), mutta sellaisia löytyy joihin ei ole lisätty. Luomuviineissä lisätyn sulfiitin maksimiraja on säädetty alhaisemmaksi, mutta luomuviiniin saa kyllä sulfiitteja lisätä, ja lisätäänkin.
Biodynaamisissa viineissä ei yleensä käytetä, ja löytyy muutamia lisäaineettomia tuotteita, kuten Etelä-Afrikkalaiset Running Duck -viinit, ja ranskalaisella Gerard Bertrand -tuottajalla on oma lisäaineeton sarja, muistaakseni nimeltään Naturae.
Minulle tulee myös välillä viinistä (puna- ja valko-) allergisia oireita, ihon kutinaa ja punoitusta. Jo pienestä lasista saattaa lehahtaa poskille kuumottava puna.
Mahdollisia syitä tähän on todella monia, kuten tästäkin ketjusta näkee. Yksi syy, mitä en huomannut vielä mainitun, on viininviljelyssä käytetyt torjunta-aineet. Siitä syystä moni viinille herkistynyt sietääkin paremmin luomuviinejä. Kannattaa ainakin kokeilla.
Mulla on histamiini-intoleranssi. Ei viiniä, tomaattia, pähkinää, juustoja ym. Saan hirveän ihottuman ja punkusta välittömän yrjömigreenin.
Elämä on aika tylsää :(
Vierailija kirjoitti:
Mulla on histamiini-intoleranssi. Ei viiniä, tomaattia, pähkinää, juustoja ym. Saan hirveän ihottuman ja punkusta välittömän yrjömigreenin.
Tuliko tämä sinulle aikuisena? Oliko minkä alan erikoislääkärin toteama? Miehelläni on näitä oireita, mutta ei vielä diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko tämä sinulle aikuisena? Oliko minkä alan erikoislääkärin toteama? Miehelläni on näitä oireita, mutta ei vielä diagnoosia.
Itseasiassa tämä oli ihan työterveyslääkärin mutu-diagnoosi :D
Mutta oireet helpottivat välittömästi välttelevällä ruokavaliolla.
Ei ole astmaa. Histamiini-allergiaa ei ole, koska tomaatti ym. sopii. Muutenkaan ei ole mitään ruoka-aineallergioita. Kemikaaliyliherkkyyksiä kyllä on: hajuvedet ja pyykinpesuaineet.
Luulen että oireita tulee kyllä muustakin alkoholista, nimenomaan tuota turvotusta käsiin ja nilkkoihin.
Mutta pitää kokeilla noita viestissä 11 mainittuja lisäaineettomia viinejä!
ap
Kaliumdisulfiitista (E224) voi johtua. Myös E220 tekee joillekin oireita. Yleisesti käytettyjä hakeutumisenestoaineita. Viineissä on suldiitteja lisättynä, sekä luontaisesti. Sen takia niissä lukee aina että "sisältää sulfiitteja". Sellaisia viinejä löytyy jotka ovat ns. lisäaineettomia, eli ihmisen lisäämäät sulfiitit puuttuu.