SSRI- lääkkeen aiheuttama hikoilu? Meneekö ohi jossakin vaiheessa vai pysyvää?
Olen käyttänyt Escitalopramia jo muutaman kuukauden, mutta hikoilen pienestäkin ponnistuksesta tai lämpötilan ollessa yli 22 astetta huomattavasti varsinkin päänahasta, kasvoista ja ylävartalosta. Pitääkö lopettaa lääkkeen käyttö, vai meneekö tämä ohitse? En kehtaa kohta istua töissä asiakaspalvelussa kun hikikarpalot valuvat pitkin kasvojani ja hiuksetkin kostuvat niskasta ja olen siis nainen.
Kommentit (9)
On pysyvää. Käyttäjät haisevat todella kitkerältä. Itse ei sitä haista.
Uuden lääkkeen kanssa sitä on. En tiedä miksi enkä miten siitä pääsee eroon.
Minulla ei mennyt ohi. Melkein kaksi vuotta sinnittelin, kun en aluksi tajunnut hikoilun johtuvan lääkkeestä. Epäilin hormooneja. Paikallaan istuessakin selkä ja otsa valui hikeä. Paukkupakkasillakin valuin hikeä ulkon, vaikka oli kylmä. Nolotti joka päivä töissä. Lääkkeet lopetettua tilanne on taas palannut normaaliksi. Ihanaa kun saa pukea mitä vaan päälle ja pitää otsatukkaa.
Itsellä hikoilu jatkuu nyt vielä 4kk aloituksen jälkeen. Aiemmin en hikoillut ollenkaan, jonka takia esimerkiksi saunassa tuli tosi huono olo. Nyt hikoilen, enkä ole kokoajan kylmissäni, joten koen tästä olevan jopa jotain hyötyä, vaikka olenkin ainoa joka istuu koulussa toppi päällä kun muut ovat villapaidassa ja hupparissa :D
Terveyskirjaston artikkelissa todetaan:
"Hikoilu. Jopa joka viides masennuslääkkeitä käyttävä kärsii päivisin tai öisin ilmenevästä hikoilusta, joka ei yleensä vähene lääkkeen käytön jatkuessa. Haittaa esiintyy käytettäessä esimerkiksi SSRI-lääkkeitä. Hoitovaihtoehtoina ovat annoksen pienentäminen tai lääkkeen vaihto."
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01334
Vastuulliset lääkärit esittelevät potilaalle yleiset haittavaikutukset ennen kuin potilas päättää aloittaa lääkkeiden syönnin.
Mulla ei ole ollut hikoilua vaikka käytän tuota lääkettä psykoosilääkkeiden kanssa. Mulla käytössä Sertralin/Ketipinor/Olantsapiini.
Mulla ei ole käytössä SSRI-lääkitystä, mutta psykoosi- ja masennuslääke kylläkin. Joku tuossa mun nykyisessä lääkityksestä lisää syljeneritystä ja hikoilua runsaasti.
Syljeneritykseen lääkäri määräsi Scopoderm-pahoinvointilaastareita. Musta tuntuu, että tuo laastari auttaisi vähän hikoiluunkin.