Isännöitsijätoimistojen laskutusta as Oy:lle on kohtuullistettava!
Muistaako kukaan vielä niitä aikoja kun tavalliset ihmiset, osakkaat itse hoitivat itse yhtiöidensä asioita, tarvittaessa käyttivät ammattilaisia johonkin arviointihommaan? Silloin asukkaiden kulut pysyivät kurissa ja sehän se asunto-osakeyhtiöiden alkuperäinen tarkoituskin oli. Kuka meidät on saanut uskomaan että nykyään niitä hommia ei voi hoitaa kuin ammattmaiset kiinteistöyhtiöt?! Nehän kiskovat aivan tolkuttomia hintoja palvleuksistaan ja huoltokin ulkoistetaan tietty (missä vanhanajan talkkarit on?) joten vastikkeiden hinta on aivan järjetön!
Kiinteistöyhtiöillä menee todella hyvin, miksiköhän?
Kommentit (32)
Talkkarit katosi siinä vaiheessa, kun ko. palvelusta olisi pitänyt maksaa ALV. Eli ensin normaali palkka sivukuluineen ja siihen ALVi eli 22% päälle, ei ihan halpaa hauskuutta.
Siis te ihan oikeasti hyväksytte sen että pienstä kaksiostakin saa maksaa 500€/kk vastiketta?
Ap (joka ei kyllä,itse asu as oy:ssä)
Vierailija kirjoitti:
Talkkarit katosi siinä vaiheessa, kun ko. palvelusta olisi pitänyt maksaa ALV. Eli ensin normaali palkka sivukuluineen ja siihen ALVi eli 22% päälle, ei ihan halpaa hauskuutta.
Ihanko totta? Eikö as oy ole työnantaja siinä kuin mikä tahansa muukin? Lähde? Eihän palkasta makseta arvonlisäveroa muutenkaan, miksi taloyhtiön pitäisi? Vai tuliko joku laki, että talkkari on yrittäjä? Mutta miksi sitten pitäisi maksaa palkkaa, sittenhän maksetaan palkkio?
Meidän taloyhtiössä ainakin asukasisännöitsijä oli huijari. Veloitti palveluista jotka teki itse ja vielä päälle ulkoisti osan niistä hommista, joista hänelle jo maksettiin ja lähetti laskun taloyhtiölle. Hallituksen pj:n vaihtuminen aiheutti sen, että tämä tuli ilmi ja isännöinti meni ulkoistukseen.
Mulle, paljon reissaavana, se, että työt tehdään talkoilla, on ehdoton turn-off asuntoa hankkiessa. Täällä on ehdotettu, että palkatkaa joku tekemään ne hommat. No ei, mieluummin maksan yhtiövastiketta siitä, ettei tarvitse nähdä palkkaamisen vaivaa. Lisäksi mummot eivät tykkää, jos joku palkkaa huoltoyhtiön tekemään oman osuutensa, siitä tietojeni mukaan tulee vain riitaa. Sekä vuorojen vaihtamisesta valitetaan, "ei yksi voi vaihtaa vuoroaan koko heinäkuun ajaksi". Mutta kun me halutaa olla koko loma muualla! Siksi juuri ei hommata omakotitaloakaan, kun ei riitä aika hoitamaan sitä. Nyt mulla olis aikaa, kun loma on kesäkuussa, mutta silloin kun on miehen kanssa samaan aikaan, ei kyllä olla kotona.
Kyllä vieläkin monessa taloyhtiössä isännöitsijän tehtävät hoitavat joku talon asukas ja talonmiehen töitä tehdään talkoilla. Ei se ole tähtitiedettä.
Näin oli myös omassa taloyhtiössä, toistakymmentä vuotta, kunnes joku katkaisi kamelinselän ja kaikki ulkoistettiin ja nyt siitä maksavat kaikki talon asukkaat tasapuolisesti.
Ja voi sitä valituksen ja arvostelun määrää niiltä asukkailta, jotka eivät itse laittaneet tikkua ristiin. Teit niin tai näin, aina oli jotakin vikaa. Mikään ei ollut hyvä.
Ja sama ongelma on monessa taloyhtiössä, kun vapaaehtoisia hallituksen jäseniä ei enää saada, kun kukaan ei halua olla sylkykuppina ja haukuttavana.
Kyllä se on peiliin katsomisen paikka ap, jos taloyhtiöstä ei löydy vapaaehtoista talkoohenkeä. Olisihan se kiva, kun mikään ei maksaisi ja saisi arvostella ja pitää sylkikuppinaan naapuria, joka hoitaa yhteisiä asioita. Eikä ole yön ja päivän rauhaa, kun pommitetaan puheluin ja tekstiviestein ja haukutaan mitä on tehnyt tai jättänyt tekemättä, vaikka kaikki työn on tehnyt korvauksetta.
Vierailija kirjoitti:
Siis te ihan oikeasti hyväksytte sen että pienstä kaksiostakin saa maksaa 500€/kk vastiketta?
Ei kaksiosta vastike voi olla noin paljon kuin poikkeustapauksissa, jossain öky-yhtiössä uima-altaineen. Tuossa on luultavasti lainaosuus mukana tai kerätään remonttivastiketta etukäteen. Moni ei ymmärrä vastikkeen ja yhtiölainan eroa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tuskin muodostuu hoitovastikkeesta, vaan mukana on varmasti lainaa, vesimaksua jne. tai sitten taloyhtiössä on ollut suurempi remppa.
Samaa mieltä kuin ap. Omakotitalon kulut saa maalämmöllä 250-300€ kk kaikkineen.
Kerrostaloissa on aivan järkyttävän suuria vastikkeita pienissäkin 400€
Isommissa 500-700€
En todellakaan maksa tollasta summaa lainan päälle, se on typerää.
Mutta yhtiöt ei edes kilpailuta isännöitsijöitä, isännöintifirmat on miesten juttuja ja ne laskuttaa ihan sikana. Huoltoyhtiöt on jotain siivousfirmoja joissa ei puhuta edes suomea eikä osata siivota kunnolla. Laskuttaa kyllä osataan.
Castike on eka asia mitä pitää katsoa ennen kuin ostaa asuntoa.
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/13738856
Hoitovasti ilman lainan osuutta tuossakin yli 400€ ja päälle vesi jne
Meillä rivarissa vastike 250€/kk!!! Rahoitisvastike asia erikseen,sitäkään meillä ei enää ole.
Meidän taloyhtiössä kilpailutettiin isännöitsijä ja heitettiin huono (=urakat meni kaverille) pihalle. Vastike 90 neliön 70-luvun asunosta on n. 230 euroa, siihen sisältyy vesimaksuennakko. Lainaosuutta tuohon tulee päälle kun pian tehdään viemäriremontti. Vesiputket on remontoitu. Kaikki työntekijät ovat olleet suomalaisia. Samoin kun työntakia asuin tilapäisessä vuokra-asunnossa, suomalaisia siivoojia oli. Näyttäisikin siltä, että rappusiivoukseen halutaan mieluiten lähettää suomenkielisiä. Ehkä siksi, ettei taloyhtiön yleistilojen avaimia haluta antaa ihan kelle tahansa? Remontteja joutuu tekemään omakotitalossakin ihan yhtä lailla, jos haluaa sen arvon säilyttää. Ei vanha omakotitalo säily hyvänä ilman remontteja. Yhtiölaina ja hoitovastike on kaksi täysin eri asiaa, vaikka ne myyntihinnoissa onkin niputettu yhteen.
Yhteiset tulee aina kalliimmaksi. Meille tuli Tampereen kaukolämmöltä kaukolämpölaskun mukana vertailutaulukko. Omituista, että kerrostalot ja rivarit vielä enemmän käyttävät kaukolämpöä per asumiskuutio selvästi enemmän kuin omakotitalot kaikissa ikäluokissa. Suhde rivareihin on miltei kaksinkertainen. Kerrostalotkin vie selvästi enemmän, mikä jo tuntuu oudolta, kun asumismuoto on kuutio ja sillä tavoin lämpötaloudellinen.
Sitä tosiaan olen miettinyt, että omakotitalossa asumiskulut on kaksion luokkaa. Eikä taloyhtiöillä ole koskaan rahaa mihinkään vaan kaikki remontit kerätään erikseen. Ja ne vasta maksaa. Joku putkiremontti on vähintään 500 Euroa/m2 eli tämmöisen kokoisessa kerrostalossa 70 000 Euroa. Haloo? Me remontoitiin koko 34 vuotta vanha omakotitalo noin 50 000 Eurolla ja siinä meni uusiksi kaikki valokatkaisijoita ja kaapistoja myöten ja tietysti lattiat, seinät, pesuhuone, vessa, sauna, keittiö jne. Eikä olla ammattilaisia, paljon töitä tilattiin sivusta.
Vierailija kirjoitti:
No me asumme rivitalossa, jossa vastike 150€kk. Neliöitä 75, joten ei kannata yleistää. Minusta halpa vastike, vesikin kuuluu siihen.
Mikään ei estä
A) Kilpailuttamista
B) Hommien ottamista itselle
Vierailija kirjoitti:
Hoitokuluihin ei saa menemään noin paljon, tuossa pitää olla pääomavastiketta mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me asumme rivitalossa, jossa vastike 150€kk. Neliöitä 75, joten ei kannata yleistää. Minusta halpa vastike, vesikin kuuluu siihen.
Minä asun rivariasunnossa, 78 neliötä, vastike 230 sisältää veden -ennakko, minulla riittää, aina tulee hiukan palautusta - ja lämmön, kaukolämpö. Taloustilanne hyvä, kassassa rahaa korjauksiin. Aikaisemmin minulla oli omakotitalo, kyllästyin lumitöihin ja pihanhoitoon, iso tontti ja remonttikulut isot, kun talo ikääntyi. Ison talon lämmitys sähköllä tuntui myös turhalta yksinasujalle.
Minä olen tyytymätön meidän isännöintiin, on mm. paljastunut ettei isännöitsijä ole edes käynyt taloyhtiön pihalla, ihmetyttää, miten voi pyytä tarjoukset pihanhoidosta, isännöinti on mm. myöntänyt lupia terassien rakentamiseen tuomatta niitä edes hallitukseen. Ketjusta kyse, minusta laitonta toimintaa, olen lakimiestä tarkistanut myös, mutta minkäs teet yksin. Surettaa, ja myönnän, kiukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun rivariasunnossa, 78 neliötä, vastike 230 sisältää veden -ennakko, minulla riittää, aina tulee hiukan palautusta - ja lämmön, kaukolämpö. Taloustilanne hyvä, kassassa rahaa korjauksiin. Aikaisemmin minulla oli omakotitalo, kyllästyin lumitöihin ja pihanhoitoon, iso tontti ja remonttikulut isot, kun talo ikääntyi. Ison talon lämmitys sähköllä tuntui myös turhalta yksinasujalle.
Minä olen tyytymätön meidän isännöintiin, on mm. paljastunut ettei isännöitsijä ole edes käynyt taloyhtiön pihalla, ihmetyttää, miten voi pyytä tarjoukset pihanhoidosta, isännöinti on mm. myöntänyt lupia terassien rakentamiseen tuomatta niitä edes hallitukseen. Ketjusta kyse, minusta laitonta toimintaa, olen lakimiestä tarkistanut myös, mutta minkäs teet yksin. Surettaa, ja myönnän, kiukuttaa.
No herran jestas, teidän pitää vaihtaa isännöitsijää. Ei tulisi mieleenkään tuollaista sietää. Meillä on yhtiökokoukset aina jonkun asukkaan kotona, johon isännöitijä tulee. Samalla kierrellään pihalla, joskus ollaan grillattu yhtiökokouksen yhteydessä. Hallituksen kanssa isännöitsijä kokoontuu 3-4 kertaa vuodessa hallituksen puheenjohtajan kotona. Te maksatte, joten vaatikaa laatua. Ei tuollaisesta pidä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta? Eikö as oy ole työnantaja siinä kuin mikä tahansa muukin? Lähde? Eihän palkasta makseta arvonlisäveroa muutenkaan, miksi taloyhtiön pitäisi? Vai tuliko joku laki, että talkkari on yrittäjä? Mutta miksi sitten pitäisi maksaa palkkaa, sittenhän maksetaan palkkio?
Meidän taloyhtiössä ainakin asukasisännöitsijä oli huijari. Veloitti palveluista jotka teki itse ja vielä päälle ulkoisti osan niistä hommista, joista hänelle jo maksettiin ja lähetti laskun taloyhtiölle. Hallituksen pj:n vaihtuminen aiheutti sen, että tämä tuli ilmi ja isännöinti meni ulkoistukseen.
Mulle, paljon reissaavana, se, että työt tehdään talkoilla, on ehdoton turn-off asuntoa hankkiessa. Täällä on ehdotettu, että palkatkaa joku tekemään ne hommat. No ei, mieluummin maksan yhtiövastiketta siitä, ettei tarvitse nähdä palkkaamisen vaivaa. Lisäksi mummot eivät tykkää, jos joku palkkaa huoltoyhtiön tekemään oman osuutensa, siitä tietojeni mukaan tulee vain riitaa. Sekä vuorojen vaihtamisesta valitetaan, "ei yksi voi vaihtaa vuoroaan koko heinäkuun ajaksi". Mutta kun me halutaa olla koko loma muualla! Siksi juuri ei hommata omakotitaloakaan, kun ei riitä aika hoitamaan sitä. Nyt mulla olis aikaa, kun loma on kesäkuussa, mutta silloin kun on miehen kanssa samaan aikaan, ei kyllä olla kotona.
Ihan totta. Kyse on kiinteistöhallintapalvelun oman käytön arvonlisäverotuksesta.
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/20…
Isännöitsijän palkkio on vain pienikuluerä, vaan sen lisäksi merkittäviä ovat lämmitys, jätehuolto, kiinteistön ja koneiden huolto, vakuutukset, kiinteistöverot, vesi, tontin vuokra jne. jne.
Onko tontti oma vai vuokra, sillä on suuri merkitys yhtiövastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa, terassin saa rakentaa, jos sitä ei ole säännöissä kielletty. Sellaista rakennelmaa ei voi kieltää, mikä ei vaadi rakennuslupaa. Jopa saunan saa tehdä pelkästään ilmoittamalla, jos saa rakennusluvan viranomaisilta. Tämä tuli itsellenikin yllätyksenä, mutta näin se vain on. Eli mikä ei ole kiellettyä, sen on sallittua näissä rakentamisasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta. Kyse on kiinteistöhallintapalvelun oman käytön arvonlisäverotuksesta.
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/20…
Kiitos! Nyt viisastuin ja hämmästyin. Mulla on kaupallinen koulutus ja kävin as-oy lakiakin kurssin, mutta tämä ei ollut vielä silloin vuonna miekka ja kivi. Tarvitsen lisää koulutusta.
No, heivaatte huoltoyhtiöt ja teette kaiken talkoilla, sillähän se vastike alenee. Porrassiivouksiinkin kiertävät vuorot. Voi olla, että taso laskee, kun osa porukasta mieluummin maksaa siitä ettei työpäivän jälkeen tarvitse lähteä kolaamaan parkkipaikkaa tai pesemään saunaa. Talonmiehistä on luovuttu juuri sen vuoksi, että ne tulivat kalliiksi, niinhän kaikkialla muuallakin on tehty. Tuo on tosin minust tyhmä kohde säästää julkisissa rakennuksissa.