Kuinka saan lihanmakua mauttomiin kasvisruokiini?
Kommentit (20)
Laita savustettua paprikaa! Siis ihan sellaista jauhemaustetta. Ihan loistavaa!
Täh? Miten kasvissyöjä voi himoita pekonia, itseäni oksettaa pelkkä hajukin.
Syö lihaa. Älä kerro muille, niin voit olla ihan vegaani rauhassa silti.
Ja pakkoko se on aina äärirajalle vetää kaikki? Mitä et kertoisi olevasi kasvissyöjä, mutta silti käytännössä ruokavaliosi olisi 95% kasviksia?
Kasvikset eivät ole mauttomia joten makuaistissasi on jotain vikaa.
Varaa aika lääkäriin.
Hassua sillä yleensä eläimenliha ruoka maustetaan kasviksilla kuten yrteillä, mausteilla ym. 😉
Eläimen lihahan ei maistu oikeasti miltään ilman maustamista tai muuten valmistamista.
Pekonissakin on suolaa, dekstroosia, stabilointiaineita, (E450, E451), hapettumisenestoaineita (E301), säilöntäaine (E250), ja savuaromi.
Savuaromilla, savupaprikalla, paprika + mustapippuri + suola + salvia...
Vierailija kirjoitti:
Täh? Miten kasvissyöjä voi himoita pekonia, itseäni oksettaa pelkkä hajukin.
Sama täällä. luulen, että ne ihmiset tajuaa tämän oksetuksen jotka ovat olleet hyvin pitkän ajan syömättä pekonia tai haistamatta sitä. Se haju on nykyään ihan oksettava, vaikka nuorena oli ihan hulluna siihen.
En ole ikinä syönyt pekonia, mutta minusta se tuoksuu hyvältä. Pidän valtavasti lihasta, mutta olen ollut kasvissyöjä 14 vuotta aatesyistä. Kiva jos teitä jotain lihaa ällöttää, mutta minun mielestäni sitä olisi kiva syödä, jos se olisi aatemaailmani mukaista.
Ja AP nyt on joku ihme trolli. Samalla tavallahan se lihakin pitää maustaa. Ei kukaan vedä nauta-sikaa suoraan paketista. Kokeile vaikka jotain Oumph BBQ, jos oikeesti kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Syö lihaa. Älä kerro muille, niin voit olla ihan vegaani rauhassa silti.
Ja pakkoko se on aina äärirajalle vetää kaikki? Mitä et kertoisi olevasi kasvissyöjä, mutta silti käytännössä ruokavaliosi olisi 95% kasviksia?
Mä teen näin paitsi kerron rehellisesti syöväni kasvispainotteisesti. Hittoako se kenellekään kuuluu miten syöt.
Mä joudun syömään aika paljon kasvisruokaa erinäisten suolisto ym ongelmien vuoksi, ja tuottaa kauheita vaikeuksia saada sitä maustettua niin että sen saisi alas. Esim hernerouhe ja härkis maistuu lastulevylle, papuja vatsa ei kestä ollenkaan, ei paprikaa, tomaattia, kaalia, raakaa sipulia.
Lihaliemessä keittäminen ja kuivatun ja paahdetun sipulirouheen lisääminen tuo makua.
Tykkäisin pihvistä jne mutta on vaan oltava enimmäkseen ilman.
-ohis
No ehkä palaat eläinpitoiseen ruokavalioon niin pääset helpommalla?
Itse tykkään esim. paistetun jauhelihan hajusta, mutta en voisi kuvitellakaan syöväni sitä näin 13:sta lihattoman vuoden jälkeen. Mielestäni on turha kituuttaa itseään - jos tykkää lihasta niin miksi sitten pupeltaa kaninruokaa ja toisinpäin.
Herätys.
Ostin Lidlistä kanan maustamiseen tarkoitetun maustesekoituksen, jossa on mm. porkkanaa, sipulia yms. jauheena ja menee ihan täydestä, kun sillä maustaa härkistä tai soijapaloja. Ei niitä kannata syödä maustamatta niitä, eihän lihakaan maistu millekään ilman mausteita... Kuten joku jo sanoi ja mitä tuo kanalle suunniteltu maustesekoituskin vähän jo vihjaa, niin kasviksistahan saadaan se maku ruokaan kuin ruokaan. Keiju on tehnyt voinmakuisen ruokaöljyn, joka on vegaaninen.
Kaipaat siis umamia. Eikun oriental kauppaan ostamaan. Sitä myydään 10kg säkeissä, kutsutaan myös natriumglutamaatiksi.
Lihaliemikuutioillahan se käy .Esim. soijarouheeseen imeytettynä se on melkein kuin jauhelihaa. (...jos nyt vielä tekee niin tiukkaa se lihanmaun puuttuminen)
Fuskaamistahan se kyllä on , mutta käy vielä tuossa siirtymävaiheessa
. Kalan syömisessä ei minusta ole kyllä mitään epäterveellistä,enkä ole kyllä koskaan nähnyt kenenkään lääkärin kirjoitusta, jossa pitäisi kalan syömistä jonain epäterveellisenä ruokailutottumuksena.
Itse syön ainoastaan kalan lihaa (niiden kaikkien mahdollisten kasvisruokien,vihannesten, hedelmien, marjojen ja sienien lisäksi.)
Kananmuniakaan en kaihda ruokavaliossani,enkä maitotuotteita tai viljatuotteita. Sokeria taas käytän mahdollisimman vähän, mutta kokonaan sitä en ole pois karsinut.(pakkohan sitä esim. sämpylöiden leipomisessa on muutama teelusikka käyttää.)
Ensin haet laatikollisen kasvisliemikuutioita ja tunget niitä joka keitokseen, johon makua kaipaat, ensin pohjaksi. Sitten alat lisäillä mausteita aina maun ja kasvisten mukaan. Mikäli savun makua kaipaat, savupaprika todella sopii ja savuaromiakin on ostettavissa (lisäaineet!). En tosin tajua, miksi vegeilet, jos hinkuat lihaa? Olisiko järkevämpi ilmoittaa olevansa sekasyöjä. Ihan reilusti siis. ;)
Savupaprika ja nestemäinen savuaromi tosiaan tuovat täyteläisyyttä. Käytän paljon myös kasvisliemikuutioita ja juustokuminaa. Jotain etikkaista/hapanta pitää muistaa laittaa kastikkeisiin.
Kasviksia ja kasviproteiineja, niitä lihankorvikkeita, ja tofua kannattaa marinoida seuraavan suuntaisesti : öljyä, balsamicoa tai sitruuna tai muuta hapanta, savumausteita, juustokuminaa, pippuria, valkosipulisilppua, mehua tai vettä. Marinadin sekoittaa nopeammin kuin tätä naputtelin.
En itse pidä enää yhtään ajatuksesta syödä lihaa, mutta sitä rakennetta ja täyteläisyyttä haen kasvisruokiin.
lisäämällä niihin pekonia ja grillikylkeä :D