Maitoallergia lievenemässä, millä lehmänmaitotuotteilla kannattaa aloitella?
Eli 1v7kk tytöllämme on ollut pääasiassa suolioireinen (pienin ihottumaoirein) maitoallergia vuoden ajan. Nyt ollaan kotona ohjeen mukaan kokeiltu varovasti voileipäkeksiä, ruokacremeä ruuassa ja maitojäätelöäkin kertaalleen ja näyttäisi sietävän niitä - ainakin pieninä annoksina.
Tarkoitus olis nyt lisätä pikkuhiljaa maitoproteiinia ruokavalioon. onko kellään kokemusta tästä? Millä kannattaa aloittaa? Hapanmaitotutteilla?
Kannaattaako alkuun käyttää laktoosittomia tai vähälaktoosisia vaikkei niillä maitoproteiinittoman kanssa olekaan mitään tekemistä? itse pähkäilin että ettei sitten lapselle tulisi tuosta laktoosista oiretta kun ei ole sitäkään siis saanut maidottomalla dieetillään...
Onko ketään tämän vaiheen kokeneita - maidottomasta maidolliseen?
Kommentit (3)
eli homogenoimattomilla tuotteilla. Jogurtti ei käy vaikka onkin hapanmaitotuote kun se on homogenoitu. Myös rahka, juustot, voi ja luomujogurtti sopivat meille!
Vaippa-alue hieman punoitti eilen muttei todellakaan mikään ärtsyn punainen ollut. Pääoireena meillä oli silloin ripuli, oksentelu ja mahakivut. Aion kuitenkin jatkaa tätä ' siedätystä' mikäli enempää oiretta ei tule. Olisi niin mukava päästä jo perheen ruokavaliolle.
Kiitoksia vaan teille, pienellä rahka-annoksella jatketaan tänään :)
Ja jos jollain on vielä tästä vaiheesta kokemusta niin mielelläni lukisin!
Mulle sanottiin allergiapolilta,että kokeilu kannattaa aloittaa hapanmaitotuotteilla esim.jugurtti,juusto,raejuusto...ja lopulta ihan normaalia kevytmaitoa kokeilla. No,minähän kokeilin (poju 2v) ja alku näytti loistavalta. 8 päivän kokeilunkaan jälkeen ei mitään oireita ja iho loistavassa kunnossa kunnes sitten tulikin ne oireet. Toki sai perunaakin rinnalla joka ei myöskään ole meillä sopinut joten jäi hieman epäselväksi kumpi niitä oireita enemmän aiheutti. Nyt olen pitänyt taukoa,mutta polilta käskettiin vielä kokeilla varovasti uudelleen. Eli meilläkin voi olla,että pieniä määriä jo sietää. Toivottavasti...