Vanha torppa ja remontti
Meillä on kesäpaikkana vanha mummonmökki, oikein suloinen pieni hirsitalo joka on suurelta osin alkuperäiskunnossa. Ongelmana on miehen hinku yliremontointiin. Kaikki pitäisi suoristaa ja hioa, vaihtaa, purkaa ja tiivistää. Minusta mökin tunnelma menee ihan pilalle jos esim vanhat ikkunat vaihdetaan, tai seinät koolataan suoriksi. Olen ehdottanut, että mies ikkunoiden vaihdon sijasta korjaisi vanhat, mutta ei ota ehdotusta kuuleviin korviinsa. On kuulemma vaikeaa ja hidasta. Hirvittää myös se, että aiheutamme näillä "korjauksilla" jonkun homevaurion, eikös se ole yleistä kun vanhoja taloja aletaan tiivistämään muoveilla yms.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos itse alkaisit niitä ikkunoita kunnostaa ja ostaisit sille miehellesi, vaikka jonkun Panu Kailan oppaista, esim Talotohtorin.
Tarjoiduin miehelle avuksi tuohon ikkunakunnostukseen, mutta asenne oli sellainen että ei halua edes yrittää. Pitää kai kokeilla jotain pikkuikkunaa korjata itse ja katsoa mitä siitä tulee. Itseäni kiinnostaa tuo perinnerakentaminen, mutta mies pitää sitä vanhanaikaisena ja haluaa tehdä kaiken rautakaupan myyjien ohjeiden mukaan.
Tärkeintä on tarkastaa ja tarvittaessa korjat katto, ettei pääse vesivahinkoa tapahtumaan, sekä seurata onko salaojitus toimiva, niiden laiminlyönti aiheuttaa enetin jatkosa ongelmia.
Pidä puolesi, vanhan säilyttäminen on arvokasta työtä ja kaunistakin.
Aika rauhassa kannattaisi vanhaa mökkiä ensin asustaa ja mietiskellä, mitkä korjaukset ovat välttämättömiä, varsinkin jos se säilynyt 70-80-luvun energiansäästövandaalien pilaamiselta.
Juu, älä päästä miestä sen talon kimppuun. Vanhaa pitää kunnioittaa, ei siitä saa uutta tekemälläkään.
Mitä, jos itse alkaisit niitä ikkunoita kunnostaa ja ostaisit sille miehellesi, vaikka jonkun Panu Kailan oppaista, esim Talotohtorin.