Kokemusta kellään: Asunnon omistusosuuden muuttaminen myöhemmin?
Jos alunperin ostettu asunto esim suhteessa 50/50. Toinen maksaa enemmän lainaa ja toinen lapsien kanssa kotona. Erotilanteessa voiko riitauttaa osuuden (koska kuiteista näkyy vain toisen maksaneen melkein kaiken lainan), onko se koskaan muuttunut? Esim 80/20? Onko edes mahdollista riitauttaa? Kauanko päätökseen menee?
Mitään kokemuksia ko aiheesta?
Kommentit (12)
Ei sillä omistusoikeudella ole mitään merkitystä, jos ei ole avioehtoa. Toki voitte sopia keskenänne ihan mistä tahansa muusta kuin 50/50 -jaosta, mutta juridisesti omaisuuden arvot lasketaan yhteen ja summa jaetaan kahdella. Sen jälkeen varakkaampi maksaa köyhemmälle.
Hmm. Kai se oli teidän molempien päätös kumpi jää lasten kanssa kotiin ja mahdollistaa toisen töissäkäynnin? Miksei näitä puhuta reilusti auki? Pieniä vauvoja kun ei kunnalliseen saa kovin aikaisin hoitoon. 3 kk äitiysloman jälkeen vapaalle voi jäädä kumpi tahansa vanhemmista.
Itseasiassa on avioehto, mutta se ei koske tätä asuntoa.
Asunto arvioitiin 300000€ arvoiseksi, joten puolet kuuluu minulle, eli 150 000€. Mies jo suostui maksamaan, mutta peruu nyt puheensa ja uhkaa riitauttaa omistussuhteen, koska on maksanut enemmän... (tietysti, kun minä olen ollut kotona lasten kanssa). Aikoo nyt maksaa minulle 40 000€, eli olisin omistanut asunnosta vain 13%.
Onko tuollainen riitauttaminen mahdollista vai uhkaillaanko vaan? Taitaa käydä niin, etten nyt vähään aikaan rahojani näe, jos siis ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Kai se oli teidän molempien päätös kumpi jää lasten kanssa kotiin ja mahdollistaa toisen töissäkäynnin? Miksei näitä puhuta reilusti auki? Pieniä vauvoja kun ei kunnalliseen saa kovin aikaisin hoitoon. 3 kk äitiysloman jälkeen vapaalle voi jäädä kumpi tahansa vanhemmista.
Itsestään selvää, että minä jäin kotiin, tienaan vähemmän ja miehellä yritys. Mutta nyt mies vaan laskee ja laskee vanhoista tiliotteista kuka on maksanut lainaa. (Muita laskuja ei suostu edes ajattelemaan... ei vaatteita, ruokaa, harrastuksia, lahjoja, matkoja...) Vaan ASUNTOLAINA!!!
Ei voi riitauttaa. Hän voi yrittää vaatia sinua allekirjoittamaan avioehdon, mutta jos et allekirjoita, niin peli on selvä, 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Asunto arvioitiin 300000€ arvoiseksi, joten puolet kuuluu minulle, eli 150 000€. Mies jo suostui maksamaan, mutta peruu nyt puheensa ja uhkaa riitauttaa omistussuhteen, koska on maksanut enemmän... (tietysti, kun minä olen ollut kotona lasten kanssa). Aikoo nyt maksaa minulle 40 000€, eli olisin omistanut asunnosta vain 13%.
Onko tuollainen riitauttaminen mahdollista vai uhkaillaanko vaan? Taitaa käydä niin, etten nyt vähään aikaan rahojani näe, jos siis ollenkaan.
Jos ehto ei koske liiton aikana tienattuja tuloja ja hankittua omaisuutta, niin sitten ei voi riitauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin aikoinaan samasta asiasta asianajajalta. Mies oli maksanut asunnon laskut minun ollessani hoitovapaalla. Mies päätti käydä niistä tinkaamaan, koska hän oli kuulemma maksanut kaiken ja minä loisinut. Tosiasiassa minä olin maksanut kaikki juoksevat kulut ja asiat, ruuat, bensat yms. Asianajaja sanoi, ettei sillä ole väliä, kuka ne laskut on maksanut, kun avioliitossa ilman avioehtoa ollaan oltu, niin kaikki menee 50-50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestään selvää, että minä jäin kotiin, tienaan vähemmän ja miehellä yritys. Mutta nyt mies vaan laskee ja laskee vanhoista tiliotteista kuka on maksanut lainaa. (Muita laskuja ei suostu edes ajattelemaan... ei vaatteita, ruokaa, harrastuksia, lahjoja, matkoja...) Vaan ASUNTOLAINA!!!
Laitapa hänelle takautuvasti lasku lapsen kotihoidosta, hänen 50% osuutensa. Vai maksoiko sinulle palkkaa hoitoajalta.
Olette olleet ilmeisesti pidempään naimisissa ja teillä on yhteisiä lapsiakin?
En kyllä keksi mitään keinoa millä mies veisi sinulta puolikkaasi, taitaa nyt olla vaan känkkäränkkä iskenyt.
Puolet kuuluu sulle, sille ei voi mies mtn.Etkä allekirjoita mitään papereita.
Ja ei olla naimisissa?