5 v lapsi oli hukkua uimahallissa
Käykääpä katsomassa mtv:n sivulta valviontavideo miten 5 v lapsi oli hukkua uimahallissa. Aivan järkyttävää että ihan vieressä on varmaan 10 ihmistä jotka ei tee mitään kun lapsi kelluu ja kelluu pää vedesssä. Linkki ei ehkä onnistu kännyllä.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/video-viisivuotias-kamppail…
Kommentit (256)
Samaa katsoin. Kai nyt kuolinkamppailun erottaa siitä normaalista polskimisesta. Ja lapsi oli yksin.
Puusilmiä ympärillä! Toivottavasti lapsi selvisi!
Ihan kamala. Tosi kauan taisteli, sitten viimisillä voimilla koitti vielä ojentaa kätensä tuota yhtä naista kohden joka katsoi kohti mutta siirtyi muualle..
Hyi että mun sielua ja sydäntä kylmää. Varmaan tosi kovat traumat jäi pienelle, Luojan kiitos jäi henkiin!!
Vierailija kirjoitti:
Sairas feminismi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan tolkutonta käytöstä noilta aikuisilta. Yks mieskin seisoo ihan vieressä, mutta ei voi tarkistaa, onko lapsi ok.
Toivottavasti uinninvalvoja on saanut potkut ja saa isot sakot.
Äidiltä pitäisi ottaa lapsi pois, ja linnaa ainakin kolme vuotta.Eihän nykyisin uskalla koskea tai puhutella vierasta lasta. Tulee helposti syytetyksi pedofiiliksi.t
Eli lapsen kuolema on pienempi paha kuin se, että joku ajattelee sinusta yhden perättömän ajatuksen? Hienon arvomaailman olet itsellesi rakentanut!
Jos sinulla on kaksi vaihtoehtoa.
A) joudut loppuelämäksesi olemaan pedofiilin leima otsassa, saat syytteen, joudut mahdollisesti vankilaan, menetät mahdollisesti vaimosi, lapsesi ja työpaikkasi etkä uusia helpolla enää saa koska ikuinen leima.
Vai
B) saatat ehkä pelastaa sinulle tuntemattoman ihmisenKumman valitset?
Voi hyvänen aika. Olet sairaalloisen itsekeskeinen ja vainoharhainen jos kuvittelet, että vaihtoehto A tapahtuu, kun tarkistat uimahallissa, onko lapsi kenties hukkumassa.
Miehen kohdalla pedofiilisyytös on aina olemassaoleva riski.
Lentokoneissa lapsia ei saa laittaa vieraan miehen viereen istumaan.
Ihan oikeasti, juttele näistä asioista mielenterveyden ammattilaisen kanssa. Eiköhän sinulle saada miespsykiatri, jos pyydät erikseen.
Kovin naisvaltainen ala. Jostakin syystä.
Miksi ihmeessä tuntisin syyllisyyttä, jos en kerran huomannut mitään?
Mielestäni myös kanssaihmiset altaassa ovat vastuullisia tilanteessa. Lapsen tilan tarkastamatta jättäminen on vastuutonta ja avunantovelvollisuuden törkeä laiminlyönti. Asianosaiset jotka jättivät tilanteessa toimimatta, pitäisi saattaa tilanteen laiminlyönnistä edesvastuuseen.
Väitän että olisin huomannut tilanteen jos olisin ollut tuolla ja yhtään sattunut katsomaan. Ja mennyt koputtamaan olalle ja nostanut pojan. Itselläni nimittäin saman ikäinen poika, joten seuraan lasten puuhia tarkkaan. Mutta voi toki olla etten olisi kuitenkaan huomannut, siis edes katsonut poikaan päin, vaan eteenpäin sinne minne olen menossa, kelloa jne.
Ihan hirveä juttu! Mikä onni ettei poika hukkunu, oli varmasti aivan pienistä hetkistä kiinni! En tajua millainen idiootti jättää pienen lapsensa valvomatta uimaan, edes lastenaltaaseen.
Tosta sais kohtauksen SAW elokuvaan.
(möreällä äänellä): "Pirkko jätit silloin kerran sen pennun hukkumaan altaaseen, kun et muka nähnyt. Nyt on silmiesi tilalla oikeastikin puuta ja jalassa betoniporsas. Miltäs nyt tuntuu? koitahan pullikoida vapauteen sieltä lsaten altaasta"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta jo aivovamma jää. Oli niin pitkään hapetta.
Tossa on äidillä, uimavalvojilla ja kanssa-aikuisilla todella välinpitämätön asenne tilanteeseen. Äiti tuskin suomalainen.
Onko vaikea lukea se linkattu uutinen ennenkuin kommentoi höpöhöpöä? Äiti oli virolainen eikä lapselle jäänyt vammoja.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201706072200191487_u0.shtml
Ei kyllä mainita äidin kansalaisuutta ja että jäikö pojalle pysyviä vammoja.
Käräjäoikeuden mukaan tilanteessa on ollut varteenotettava vaara siitä, että pojalle olisi aiheutunut pysyviä vammoja tai hän olisi jopa hukkunut. Oikeudessa esitetyn lääkärinlausunnon mukaan poika on kuitenkin toipunut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ajassa 1:30 poika on kiinni altaan reunan kaiteessa turvassa mutta lähtee silti uiskentelemaan altaan keskelle. Miksi? Todella outoa. Itsemurhan yrityskö? Etenkin siksi näyttää vaan temppuilulta.
Oli raukalta voimat niin loppu jo siinä vaiheessa, että ei jaksanut pitää enää kiinni kaiteesta. Tajunnan rajamailla.
Hukkuva ei itsekään ymmärrä enää olevansa hukkumassa. Ei pyydä apua, ei heiluttele käsiään jne. Se näyttää varsinkin lapsella ponnaamisella pohjasta ja polskimiselta, jos sitä ei osaa katsoa: menee pinnan alle naama, hörppii vettä, keikkuu ylös alas jne. Poika kävi reunassa ja melkein sai pidettyä kiinni kaiteesta, mutta oli jo liian väsynyt ja dis-orientoitunut, jotta olisi kyennyt jäämään siihen. Veden virtaus vei mennessän jne. oli jo liian myöhäistä hänen omien voimiensa kanssa pelastautua, kun ei ollut uimataitoinen.
Opettakaa lapsillenne kelluminen: heti kellumaan, kun voimat vähenee ja apua, auttakaa en jaksa uida, viekää minut pois altaasta. Heti, kun väsyttää, pitää pyytää apua. Heti pitää huutaa apua, ei vasta sitten, kun on hukkumassa. Apua pitää huutaa silloin, kun on uupumassa, ei jaksaisi. Ja jos osaa, niin heti kellumaan ja polskuttaa sillä tavoin reunalle.
Minä olisin voinut olla metrin päässä,enkä silti olisi huomannut. Olen nimittäin todella vahvasti likinäköinen enkä käytä uimahallissa silmälaseja (piilareita en pysty käyttämään). En tämän takia käynyt koskaan lasten kanssa uimassa.
Oliko tuo Flamingossa? Siellä on törkeän huono valaistus allasosastolla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin voinut olla metrin päässä,enkä silti olisi huomannut. Olen nimittäin todella vahvasti likinäköinen enkä käytä uimahallissa silmälaseja (piilareita en pysty käyttämään). En tämän takia käynyt koskaan lasten kanssa uimassa.
Uimalaseihin saa vahvuuden, eivät edes ole kovin kalliita.
Katsoin videota vain hetken ja päätin että tästäkin edes nostan lapsia ihan vain tarkistaakseen ylös vedestä jos epäilen yhtään. Kerran olen vastaavassa tilanteessa lapsen uimahallissa nostanut mutta ilmeisen varhain kun poika sanoi hölmistyneenä kiitos ja lähti heti pois altaasta. Silmistä näki että jotain oli järkyttynyt. Olisin mennyt perään mutta näin että kävelee naista kohti joka jäi poikaa odottamaan.
Toisen kerran oltiin ulkona vesipuistossa, altaan reunalla käveli noin 1,5-2 vuotias tyttö kelluntapuvussa. Vahdin omia lapsia jonkin matkan päässä mutta satuin näkemään kun tämä tyttö tippui veteen ja tottakai kasvot veteenpäin. Se tyttö ei liikkunut yhtään! Samointein täysin liikumatta. Vähän toinen jalka sitten potki. Altaan vieressä oli terassi juuri siinä kohtaa missä tyttö tippui ja vedessä monta isoa lasta ja aikuista, uimavalvoja toisessa päässä allasta. Kukaan ei tehnyt mitään! Näin että moni muukin näki tapahtuneen! Huusin samalla että ottakaa tyttö ylös kun juoksin sitä kohdin jättäen hölmösti omat lapseni valvomatta. Ihan turhaa huusin, kukaan muu ei tehnyt mitään. Nostin tytön syliin, hän sylki vettä ja huuti niin kovaa että huulet alkoi sinertää. Nousin altaasta tyttö sylissä ja katselin ympärilleni etsien mahdollista vanhempaa. Vähän ajan päästä joku nainen käveli luokseni, nappasin tytön sylistä sanomatta yhtään mitään. Naisella oli vihainen ilme kasvoilla!!! Aika järkkyä!
Sanokaa mitä sanotte mutta aikuisella pitää olla pieni kynnys edes tarkistaa onko lapsi kunnossa!!! Oikeasti! Mä olen se saatanan hullu joka komentaa uimassa omia ja muiden lapsia, en anna leikkiä leikkejä missä huudetaan apua jne. Muistutan että kaveria pidetään silmällä enkä käännä selkääni lapsille hetkeksikään! Katson samalla muidenkin lapsia vaikka ei tarvitsisi. Seuraavan kerran annan kyllä vanhemmille palautetta jos sattuu samanlainen tapaus kuin tuon pienen tytön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2677 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis häh...sehän tekee jotain temppuja tuolla vedessä? eihän tuommosta nyt voi tietää että uiko vai hukkuuko.
Alussa olikin kunnossa sillä voltin tekeminen vaatii tekniikkaa.
Lopussa ei ole enää kunnossa.
Tilannetta pitää seurata että näkee kelluuko vai onko hukkumassa.Itse olisin tilanteen erottanut koska poika uinut kilpaa ja uimahypännyt niin olen nähnyt niin paljon lapsia vedessä.
Hukkunut ei koskaan huido pystyasennossa.
Lapsi oli uimataidoton, upposi pinnan alle heti alussa, eikä tehnyt mitään tekniikkatemppuja.
Samaa meinasin tulla sanomaan. Poika on heti hädässä ja näyttää ihan siltä että alussa se mies lapsen kanssa sanoo sille, että mee nyt helvetti muualle räpiköimään.
Niin tämä selvisi sullekkin lehteä lukemalla. Ei sulla ole sitä tietoa tuossa tilanteessa.
Ai kerrottiinko se lehdessäkin? Ei tullut luettua.
Hirveä tapaus mutta tässä ei nyt oteta huomioon muutamaa juttua... porealtaassa on vaikeaa nähdä veden alle, ja pintatasolta vesi taittaa niin että näkyvyys huononee entisestään. Hämärä valaistus ja kova melu vaikeuttivat myös tuon pojan huomaamista. Allas ei myöskään näyttänyt kovin syvältä, ja aika moni näytti viettävän altaassa aika vähän aikaa.
Mä en osaa kellua! Tai siis en pysy siinä. Olen kyllä ihan hyvä uimaan ja kellun niin kauan kuin pidän keuhkot täynnä tai lähes täynnä ilmaa. Kun hengitän ulos, jalat vajoavat heti ja vetävät vartalon mukaan alaspäin. Missä vika?
Vierailija kirjoitti:
No, toki ymmärrän, että tuo voi vierestä näyttää ihan harmittomalta, hengenhaukkomista ei ehkä kuule kun vieressä kohisee "vesiputous" ja pitäähän niitä omiakin mukuloita vahtia, mutta on se nyt jumalauta kumma, että tuossa esim. tuo ilmeisesti poreiden äärellä lillivä isokokoinen mies vasemmassa laidassa ei muka huomaa mitään, vaikka möllöttää kasvot poikaan päin pidemmän aikaa videon alussa ja keskivaiheilla. Ei mikään lamppu välky, vaikka poika ensin sätkii ja roiskii ja sitten jää hiljaisena veden alle. Tai tuo nainen, joka nostaa pojan lopulta vedestä. Ei herätä mitään ihmetystä, että poika lelluu pinnan alla kuin paraskin vapaasukeltaja haukkaamatta happea lainkaan..? Vasta kun se muksu tajuttomana osuu häneen, ja ilmeisesti tuo lapsen kanssa oleva nainen huikkaa jotain, niin tajuaa nostaa raadon pois vedestä.
Olen itse ollut joitakin kertoja tilanteissa, joissa joku on satuttanut itseään tai on tapahtunut onnettomuus, ja oman kokemukseni perusteella se tyhmäksi heittäytyminen, mitä monet sivulliset harrastavat, lähentelee välinpitämättömyyttä tai jopa tarkoituksellista käsien pesemistä "hankaluuksista". Ei muka mitään muuta osata tehdä, kuin ehkä ottaa kauempaa videota tai juuri ja juuri soittaa hätänumeroon. Kerrankin, kun oli eloton ihminen keskellä autotietä onnettomuuden jäljiltä, minun piti erikseen karjua joillekin niistä _kymmenistä_ tilannetta sopivan etäisyyden päästä seuranneista, että nyt joku saatana menee tuonne varoittamaan muuta liikennettä ja joku tulee tänne auttamaan elvytyksessä. Ihan normaalit aikuiset ihmiset tönöttivät tumput suorina ja katsoa tollottivat suu auki. Kerran junassa pyörtyi joku tyttö, niin porukka VÄISTI pois alta. :'D Minä tungin tungoksessa kauempaa auttamaan, kun vieressä seisoneet lähinnä hieman kiinnostuneina kurkkivat, että kuoliko se. Sitten kun on jossain rusakonpoikanen ilman emoa, niin soitetaan heti ambulanssi ja palokunta ja poliisi paikalle.
Aivan samaa olen kokenut, Helsingin Pasilassa aamujunassa ihmiset väisteli ettei sairaskohtauksen saanut osuisi heihin. Lopulta mies kaatui junan ovesta ulos ja jäi asemalle asfalttiin tajuttomana makaamaan. Siinä sitten ihmiset salkkujensa kanssa hyppivät asemalta sisään miehen yli. Minä jäin laiturille ja yritin huutaa että jääkö joku muukin auttamaan kun tyyppin päästä tuli verta ja jäi tosiaan tajuttomana makaamaan. Ei kuulemma ehdi, kiire töihin. Hienoa toimintaa ihmisiltä. Onneksi sain ambulanssin tilattua ja mies virkosi hetken päästä, ilmeisesti epilepsiakohtaus. Täytyy vaan toivoa että itselle ei koskaan satu sairaskohtausta julkisella paikalla, sen verran jäätävää oli suomalaisten reaktiot..
Vierailija kirjoitti:
Jos jotkut sivullisista olisivat huomanneet, niin he olisivat olleet joko juuri ennen poikaa altaaseen tullut pitkähiuksisempi mies, joka hengasi altaan reunalla, tai heti perässä pikkutytön kanssa tullut mies jonka edessä poika räpiköi ja teki kuperkeikan.
Se mies kahden tytön kanssa huomasi, mutta ei välittänyt. Kun tajuaa, että poika kelluu elottomana, niin osoittaa äkkiä tytöille, että uidaan kauemmaksi, että ei jää kiinni. Harmi vaan, kun videolta näkyy selvästi tuo.
Tuo on sitä vastuunsiirtoa, jota tapahtuu lähes aina kun enemmän ihmisiä paikalla onnettomuus- tms. tilanteessa. Ihminen on koukkoeläin, kuin lammas ja tarkkailee aina muun joukon käytöstä ja olettaa, että tulee käyttäytyä kuin kaikki muutkin.
Vaikka jokainen näkee, että nyt varmaan pitäis tehdä jotain, niin niitä epäilyksiä alkaa epäillä, kun huomaa ettei kukaan muukaan tee mitään.
Jos tuolla altaassa olisi ollut pojan lisäksi yksi tai kaksi ihmistä, he olisivat todennäköisesti puuttuneet asiaan paljon aiemmin.
Se on kyllä perseestä ja vaarallinen toimintamalli. Onneksi usein on paikalla joku, joka uskaltaa poiketa massasta! Mutta ei vain aina.