Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykäs, oletko jäänyt kiinni näistä älykkyyden sudenkuopista? 8 tapaa, joilla älykäskin ihminen näyttää typerykseltä

Vierailija
07.06.2017 |

Tässä muutama sellainen virhe, joihin älykäs ihminen helposti sortuu.

1. Älykkäät ihmiset luottavat älyynsä liikaa

Älykkäät ihmiset eivät usein tunnista, milloin he tarvitsevat apua. Ja kun he tunnistavat sen, heillä on taipumus uskoa, ettei kukaan muu kykene tarjoamaan apua.

2. Älykkäät ihmiset ovat kärsimättömiä muita ihmisiä kohtaan

Älykkäistä ihmisistä kehittyy helposti ylimielisiä persoonallisuuksia, koska asiat ovat heille helppoja. He eivät yksinkertaisesti ymmärrä, kuinka paljon muut ihmisistä joutuu tekemään töitä samojen asioiden eteen. Siksi he esimerkiksi hoputtavat toisia.

Älykkäät ihmiset siis asettavat tavoitteen liian korkealle.

3. Älykkään ihmisen on oltava aina oikeassa

Meidän kaikkien on vaikea hyväksyä sitä, että olemme väärässä. Älykkäille se on tavallista vaikeampaa, koska he ovat kasvavat siihen ajatukseen, että he ovat aina oikeassa. Siitä tulee osa heidän persoonaansa.

Väärässä oleminen voi tuntua älykkäästä henkilökohtaiselta hyökkäykseltä.

4. Älykkäältä ihmiseltä puuttuu tunneälyä

Älykkäällä ihmisellä on keskimäärin parempi tunneälykkyys, mutta näin ei ole aina. Kun fiksulla henkilöllä ei ole tunneälyä, tilanne on kaamea. Nämä poikkeuksellisen älykkäät, mutta heikon tunneälyn omaavat yksilöt pitävät maailmaa meritokraattina, paikkana, jossa valta jaetaan kykyjen, suoritusten ja pätevyyden mittareilla. Siinä maailmassa merkitsevät vain saavutukset. Ihmiset ja tunteet ovat vain tiellä.

5. Älykkäät ihmiset luovuttavat, kun epäonnistuvat

Jatkuva onnistuminen johtaa odotuksiin, että näin on maailman loppuun saakka. Silloin epäonnistumista on vaikea sietää, ja se saa mieluummin luovuttamaan kuin yrittämään uudelleen. Sen sijaan ihmiset, jotka ovat joutuneet ponnistelemaan ankarasti, ovat saaneet runsaasti käytännön oppia siitä, mitä on epäonnistuminen. He myös ymmärtävät, että epäonnistuminen on vain menestyksen kulmakivi.

6. Älykkäät ihmiset lankeavat vaihtoehtoon

Kun kaikki käy helposti, kova työ näyttäytyy negatiivisena asiana. Mutta kun älykkäät ihmiset eivät pysty tekemään jotain ilman suurta vaivaa, he tuntevat itsensä turhautuneiksi ja hämmentyneiksi. Tämä johtaa heitä tekemään väärän oletuksen, että jos he eivät pysty tekemään jotain helposti, heillä on jotain vikaa.

Tämän seurauksena älykkäät ihmiset pyrkivät siirtymään johonkin sellaiseen asiaan, joka vahvistaa heidän arvontunnettaan sen sijaan, että kehittäisivät kestävyyttään päästäkseen elämässään yhä korkeammalle.

7. Älykkäät ihmiset sortuvat tekemään monta asiaa yhtä aikaa

Älykkäät ihmiset hoksaavat asiat nopeasti, mikä voi tehdä heistä kärsimättömiä. Siksi he haluavat saada aikaiseksi useita asioita samaan aikaan. Heidän ajatuksenjuoksunsa on niin nopeaa, että kun he tekevät monta asiaa yhtä aikaa, heistä tuntuu siltä, että kaikki soljuu. Siksi he kuvittelevat tekevänsä enemmän. Tutkimukset kutenkin osoittavat, ettei näin ole.

Monen asian tekeminen yhtä aikaa ei ainoastaan tee ihmisestä vähemmän tuottavaa, vaan vähemmän tuottavan kuin sellaisen, joka mieluummin tekee yhtä asiaa kerrallaan.

8. Älykkäiden ihmisten on vaikea hyväksyä palautetta

Älykkäät ihmiset yleensä aliarvioivat muiden ihmisten mielipiteitä, mikä tarkoittaa, että heillä on vaikeuksia uskoa, että kuka tahansa on pätevä antamaan heille hyödyllistä palautetta. Tämä taipumus ei ainoastaan estä heidän kasvuaan ja vähennä suorituskykyään, vaan se voi johtaa vihamielisiin ihmissuhteisiin sekä työelämässä että vapaa-ajalla.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kohta 1 voi mennä myös: "Minulla on koulutus asiaan X, joten olen täysin kykenevä kommentoimaan koulutusalan/aihealueen Y asioita, joista en todellisuudessa tiedä mitään".

Vierailija
2/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomaan, että varmasti kärsin tuosta, että luovutan nopeammin. Olen myös hyvin kärsimätön, eikä se aina ole hyvä asia.

Musta tuo koko lista on sellainen, että tunnistan itsessäni tai tutuissa henkilöissä jotain asioita, mutta sitten vaikkapa luovuttaminen voi liittyä muihinkin asioihin kuin vain tuohon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt yhtään mitään.😮

Vierailija
4/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei kerro älykkäästä vaan itserakkaasta ja ylimielisestä ihmisestä.

Vierailija
6/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnistan itsessäni tuon kärsimättömyyden. Olen yleensä kärsivällinen ja ymmärtäväinen, jos joku on hitaampi oppimaan jonkin asian, joka itselleni on helppoa. Olenhan itsekin kärsinyt oppimisvaikeuksista tietyillä osa-alueilla, joten tiedän, että kaikki asiat eivät luonnistu kaikilta yhtä sutjakkaasti. Sen sijaan yksisilmäinen kauhistelu, moralisointi ja suoranainen tyhmyys pistävät ärsyttämään ihan kunnolla. Olen varmasti antanut itsestäni röyhkeän kuvan, kun en enää ole jaksanut kuunnella yhtään "Miksi nuoret on niin itsekkäitä eikä tee lapsia" tai "Kyllä töitä löytyy, työttömien pitää vaan ryhdistäytyä" -mallin jankkaamista kommentoimatta.

Vierailija
7/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 ja 7 ovat ainoat jotka pätevät itseeni, ja nykyään olen burnoutin kokeneena joutunut kiinnittämään niihin enemmän huomiota. Apua pitää yrittää pyytää vaikka koittaa olla niinkuin ei tarvitsisi, ja usein tulee tehtyä liikaa asioita kerralla.

2 kanssa minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa, 8 ja 3 joskus mutta nykyään koen kasvaneeni niin että ymmärrän ettei aina voi olla oikeassa, ja hyvin annettu palaute voi auttaa paljon.

4 on itselläni aivan päinvastoin, lähinnä liiallinen empaattisuus on välillä jopa riesa (tämä siis ihmiseltä joka lapsena ei halunnut että huonoja lihapullia heitetään roskiin kun "ne tulee surullisiksi kun niitä ei syödä").

5 ja 6 olivat outoja. Ymmärrän konseptin että älykäs pääsee joissakin asioissa helpommalla, mutta ei se automaattisesti tarkoita etteikö älykäs kohtaisi vastoinkäymisiä tai epäonnistuisi usein. Samaten pyrin kehittämään ja haastamaan itseäni jatkuvasti, enkä pitäydy vain niissä asioissa joissa koen olevani hyvä. Kummallisia väitteitä.

Vierailija
8/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sikatyhmän kuopat? Kyllä muuten fiksut naiset nauravat tyhmille versioille.

Vierailija
9/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös kohtaa 8. Jos on vaikkapa itse pitkälle koulutettu, toinen pitkälle koulutettu osaa antaa palautetta tietynlaisin sanankääntein ja muutenkin perustella sanomisiaan niin, että pitkälle koulutettu ymmärtää sen: pääsee paremmin siis käsiksi ajatuksiin ja käsitteisiin. Mutta sudenkuoppa on juuri se, että vähemmän koulutettu ei osaa muotoilla ajatuksiaan yhtä hyvin, tai sitten sellaisella tavalla, jonka pitemmälle kouluttautunut hyväksyisi omalla kohdallaan palautteena. Ja ei asia tietenkään ole niin, että aina vähemmän koulutetun palaute olisi puhdasta kultaa, mutta sitten on varmasti niitä hetkiä, jolloin kannattaisi pureutua myös siihen, mitä tällä on sanottavana piittaamatta siitä, kuinka hän asian muotoilee.

Vierailija
10/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse allekirjoita 2, 5 ja 7. Kohta viisi enemmän sen takia, ettei mulla ole kunnianhimoa ja olen laiska.

Vierailija
11/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs sikatyhmän kuopat? Kyllä muuten fiksut naiset nauravat tyhmille versioille.

Avaa toki oma ketju.

Vierailija
12/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google translatella käännetty?

Vierailija
13/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä kerro kenestäkään yksittäisestä ihmisestä vaan siinä on listattu piirteitä.

Vierailija
14/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen ei kuulosta oikealta, jos on älykäs ymmärtää kyllä että ns. todellisuus muuttuu sen mukaan mitä uutta informaatiota on saatavilla. Silloinhan ihminen voi olla vaikka kokoajan väärässä vaikka olisi tosi älykäs, jos jollain toisella on parempaa tietoa.

Vierailija
15/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta7) Teen montaa asiaa yhtä aikaa mutta tosiaalta en kykene siihen. Ei ole mitään harhakuvitelmia asian suhteen. Toisaalta en kilpaile tekemisen määrällä.

Kohta 8)

Pitää paikkansa.

Paitsi että en tyrmää saamaani palautetta vaan tyrmään palautteen antajan. Kun itse tietää ja tunnistaa omat puutteensa niin palautteen antaja alkaa vaikuttamaan typerykseltä, kun tarkoitus ei kuitenkaan kai ole mässäillä toisen puutteilla. Älykäs ihminen joka tapauksessa työstää myös itseään ja olemustaan jatkuvasti niin hän tuntee itsenä joka tapauksessa parhaiten. Jonkun idiootin antanma palaute on aika heikoissa kantimissa.

Vierailija
16/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole.

Vierailija
17/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmonen ei kuulosta oikealta, jos on älykäs ymmärtää kyllä että ns. todellisuus muuttuu sen mukaan mitä uutta informaatiota on saatavilla. Silloinhan ihminen voi olla vaikka kokoajan väärässä vaikka olisi tosi älykäs, jos jollain toisella on parempaa tietoa.

Naulan kantaan. Älykäs tietää, ettei hän voi tietää kaikkea. Tyhmä ei tätä usein tajua.

Vierailija
18/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä kerro kenestäkään yksittäisestä ihmisestä vaan siinä on listattu piirteitä.

Ilman mitään perusteluja. Voi jopa kuvata jotain tekstin kirjoittajaa ärsyttävää henkilöä.

Vierailija
19/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta3)

Ei älykäs kuvittele olevansa aina oikeassa. En usko että älykäs edes kovin paljon antaa painoa oikeassa ololle. Paitsi siinä tapauksessa että laiva on ajamassa karille. Älykäs ymmärtää että tyhmiä on mahdoton paimentaa ja sen takia tyytyy yleensä seuraamaan sivusta.

Vähemmän älykäs tuntee että älykäs pröystäilee ja ylpeilee  tiedoillaan ja haluaa lytätä tietämättömän mutta ei se niin mene. Älykäs vain jakaa tietoa.

Vierailija
20/29 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta7) Teen montaa asiaa yhtä aikaa mutta tosiaalta en kykene siihen. Ei ole mitään harhakuvitelmia asian suhteen. Toisaalta en kilpaile tekemisen määrällä.

Kohta 8)

Pitää paikkansa.

Paitsi että en tyrmää saamaani palautetta vaan tyrmään palautteen antajan. Kun itse tietää ja tunnistaa omat puutteensa niin palautteen antaja alkaa vaikuttamaan typerykseltä, kun tarkoitus ei kuitenkaan kai ole mässäillä toisen puutteilla. Älykäs ihminen joka tapauksessa työstää myös itseään ja olemustaan jatkuvasti niin hän tuntee itsenä joka tapauksessa parhaiten. Jonkun idiootin antanma palaute on aika heikoissa kantimissa.

Onko älykästä leimata palautteen antaja idiootiksi miettimättä palautteen sisältöä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi