Ihon ruskettaminen järkyttävän typerää!
Luin jutun aurinkovoiteiden paremmuudesta. Vitsi, että minua suututtaa yleinen, väärä luulo: aurinkoa voi ottaa ja maata ruskettamassa ihoaan, kun käyttää aurinkovoidetta! Paskat. Aurinkovoide ei suojaa ihoa palamiselta eikä rusketukselta, kun vartavasten maataan auringossa. Ihon ruskettaminen on vanhanaikaista. Ja hengenvaaraallista.
Oikea tapa olla auringossa on käyttää aurinkosuojavoidetta, aurinkohattua, olla varjossa, suojata iho vaatteilla, lojua vielä kerran varjossa. JA sielläkin huolehtia, ettei iho pala!
Ruskettunut iho on ruma. Auringossa ei voi olla, ellei päätä suojaa.
Mua ärsyttää, kun vertaillaan voiteita, että "voi maata auringossa". Kun ei voi. Iho palaa, halusipa tai ei.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille.
Ihosairauksiin kuten psoriin aurinko on lääke.
Aurinko tietty helpottaa psoria, mutta lääke siihen on oikea ravinto.
D-vitamiini vain purkista? Suomen kesä on lyhyt, nauttikaa auringosta!
Just joo, sekö on auringosta nauttimista, että naama palaa punaiseksi. Sitten 20 vuotta myöhemmin itketään lääkärissä kammottavan näköistä luomea.
Miten voi olla ihmiset niin tyhmiä, etteivät suojaa ihoaan kaikin tavoin palamiselta, rusketukselta, jne?
Sairas kauneusihanne.
Hmm, minä rusketun ihan omia aikojani nopeasti. En tiedä miksi, mutta koskaan ei ole iho palanut vaikka en mitään aurinkovoiteita edes käytä. Paras ystäväni sen sijaan kärähtää saman tiensä, minä saan vain kauniin (?) rusketuksen. :D
No onhan ruskettunut iho nyt ihan hemmetin paljon kauniimpi kuin suomivalkonen läpikuultava ja laikukas. Ottaisin aurinkoa mielin määrin jos en palais.
Mun mielestä ruskettunut iho näyttää hyvältä. Näytän sata kertaa hoikemmalta ja parempi-ihoisemmalta ruskettuneena.
Harmi vaan, että luonnollista rusketusta mulla ei ole koskaan ollut, eikä tule. En rusketu, vaan palan. Olen vuosien saatossa palanut niin monta kertaa ja pahasti sekä vahingossa että omaakin tyhmyyttä, että en aio enää ikinä varta vasten ottaa aurinkoa. Melanooma pelottaa. Laitan siis rusketusta purkista, mutta auringonottoa välttelen ja rasvaa läträän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille.
Ai jankuttaja on täällä taas.
Usko nyt vaan, että kaikille ei "oikea ravinto" auta psoriin.
En ymmärrä, mikä vika vaaleassa ja kalpeassa ihossa on?? Miksi se on aina "terve rusketus" ja "_kalman_kalpea"? Onkohan vaan asennevamma? Rusketus on yhtä cool kuin röökaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ruskettunut iho näyttää hyvältä. Näytän sata kertaa hoikemmalta ja parempi-ihoisemmalta ruskettuneena.
Harmi vaan, että luonnollista rusketusta mulla ei ole koskaan ollut, eikä tule. En rusketu, vaan palan. Olen vuosien saatossa palanut niin monta kertaa ja pahasti sekä vahingossa että omaakin tyhmyyttä, että en aio enää ikinä varta vasten ottaa aurinkoa. Melanooma pelottaa. Laitan siis rusketusta purkista, mutta auringonottoa välttelen ja rasvaa läträän.
Miksi rusketus purkista ei nostata kulmakarboja samalla tavalla kuin esim. aasialaisten ihonvaalennusvoiteet?
Estetiikalle hyväksi, jos huono iho. Muuten aika tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille.
Kyllä se vaan auttaa.
No voi ei, kun mun iho ruskettuu tosi helposti, vaikken sitä rusketakkaan. Mitähän mun pitäis nyt tehdä, kun oon niin ruskee??
Jotkut myös työskentelee ulkona. Helteellä ei oikein innosta suojaavissa kuumissa vaatteissa rehkiä. Mitenköhän nuo Etelä-Eurooppalaiset ovat hengissä pysyneet?
Niin mäkin luulin, että ehei, ei huolta auringosta. Joka kesä pikkulapsesta alkaen rusketin ihoani. Ei silloin suojattu ihoa palamiseltä, sehän vain lisäsi d-vitamiinituotantoa. "Juoskaa lapset nakuna, niin saatte aurinkoa!".
Ruskettunut iho oli niin paljon kauniimpi kuin luonnollinen iho. Niin paljon kivempi.
Vain ruskettunut iho oli kaunis. Palamisen kautta se ruskettui. Silmät, huulet, korvanlehdet, kasvot. Etenkin kasvot, joita foliolla rusketettiin heti maaliskuun hangilla auringossa.
Sitten lähisukulainen kuoli melanoomaan.
Sitten omalle kohdalle tapahtui ihosyövän esiaste.
Sitten omille lapsille tapahtui ihomuutoksia.
Antti Holma tietää mistä puhun. Seuraa viisi vuotta levisikö melanooma.
Pistän kymmenen vuotta. Ehtii monta kirjaa vielä. Ja kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille.
Kyllä se vaan auttaa.
Ei auta, vaikka vänkäisit siellä tuomiopäivään. Mutta saathan sinä olla uskoa vaikka menninkäisiin ja joulutonttuihin, oma ongelmasi.
Liika aurinko myös rypistää ja vanhentaa ihoa.
Itse olen aina vältellyt suoraa auringonpaistetta ja saman ikäinen ystäväni on korventanut itseään nuoresta lähtien joka kesä kolme viikkoa etelässä ja kaikki aurinkoiset päivät Suomessa.
Eron huomaa selvästi. Hän on todella ryppyinen.
Viisikymppisiä naisia olemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille.
Kyllä se vaan auttaa.
Ei auta, vaikka vänkäisit siellä tuomiopäivään. Mutta saathan sinä olla uskoa vaikka menninkäisiin ja joulutonttuihin, oma ongelmasi.
Surullista huomata, että on ihmisiä, jotka eivät ymmärrä ravinnon merkitystä hyvinvointiin.
Miten jotkut näyttävät ruskettuneina niin likaisilta? Suorastaan paskasilta. Hyi!!
Ei kaikille.