Miten rohkaista ujoa teiniä sosiaalisissa tilanteissa ilman että
se tuntuu painostavalta? Kovasti toivon että teinini uskaltautuisi enemmän mukaan keskusteluihin yms ihmisten kanssa, mutta on luonteeltaan harkitseva hitaastilämpiävä tarkkailija, jää helposti sivuun vian seurailemaan eikä osallistu keskusteluihinkaan kovin aktiivisesti. Itse olen täysin erilainen, puhelias ja tempaudun keskusteluihin jopa lähes tuntemattomienkin kanssa helposti. Tämä vastakohtaisuutemme tekee osin haasteelliseksi sen että miten osaan ohjata häntä mukaan tilanteissa. Ideoita, keinoja?
Kommentit (2)
Kiitos hienosta vastauksesta! Hänellä on todellakin monia hyviä taitoja eikä tuo harkitsevaisuus ole oleenkaan huono asia tässä elämässä. Joskus vaan mietin kun tämä nykyinen maailma ja varsinkin työkulttuuri paljolti edellyttää itsensä esiin tuomista yms että pääseekö hän hiljaisempana mukaan. Tosin tuohon työelämään on vielä aikaa. Todella annoit ajattelemista nro 2, sillä olen itse melkoinen pälättäjä ja hyvin helposti innostuva joten tekee mulle hyvää miettiä näitä asioita toisenlaisen temperamenttityypin kannlta. ap
Ainoa mitä voit tehdä, jos olet itse tilanteessa mukana, kommentoit jotakin asiaa mihin tyttäresi liittyy. Ei voi pakottaa tai painostaa, mutta voi ns. vetää vähän mukaan juttuun ilman että hänen itsensä tarvii siihen aloitetta tehdä. Häneltä voi vaikka kysyä jotakin ja saa tuntea olonsa huomioiduksi ja hyväksytyksi. Ei se hänestä välttämättä puheliaampaa ja sosiaalisempaa tee, mutta itsetunnolle se voi tehdä hyvää. Kaikista tärkeintä on sinun muistaa ja muistuttaa häntä, että hän on hyvä ja riittää juuri sellaisena kuin on. Ei kaikkien tarvitse olla rohkeita lärpättäjiä. Hänellä on monia piilossa olevia taitoja ja ominaisuuksia, joita hänen olisi itse opittava arvostamaan. Sinä voit auttaa siinä.