Osaatko pukeutua? Ihan oikeasti? Olitpa lihava tai laiha
Kesän alussa käydään aina tämä lihava ihmiset+legginsit+tunika-keskustelu. Siinä ruoditaan miten rumalta lihava näyttää tuossa asussa. Se puetaan tietenkin vain mukavuussyistä. Lihavalla ei voi olla terveydellisiä ongelmia eikä mitään muutakaan järkevää selitystä, eikä se nyt herranen aika varsinkaan tyylikäs asu ole!
Enpä tiedä, onko hyvin monella normaalivartaloisella tai hoikalla niin hirveästi vara arvostella. Nykyään on aika harvinaista nähdä nainen joka on pukeutunut kauniisti ja ennenkaikkea tyylikkäästi. Suomi on toden totta tyylittömyyden perikuva. Luulen sen johtuvan siitä että itsetunto on heikko, kuvitellaan että kaikki mikä on muotia sopii. Nyt täällä itäisessä Suomessa näkee näitä nuoria joilla naama leivottu valkoiseksi meikillä, ruskea raita poskissa ja 3 senttiä leveät kulmakarvat. Converset jalassa ja merkkilaukku hyllyy iloisesti käsivarsilla. 15 vuotiaat näyttää 30 vuotiailta. Sekä juoksijoilta.
Ja 30 vuotiaat näyttää 15 vuotiailta. Meikataan samoin kuin teini-iässä eikä vaatemakukaan muutu. Hiuksissa shokkivärin jämät ja silmissä pikimusta rajaus. Kulahtaneet rintsikat näkyy kun saahan ne näkyä. Valkoisen hameen kanssa mustat stringit on ihan kelpo valinta. Paidasta näkyy ennemmän kuin kukaan haluaisi nähdä.
Monilla itseään laihana pitävillä on taipumus myös näyttää vartaloaan. Mikäpä tekeekään paremman vaikutuksen kun vaikka vähän liian pienet vaatteet, nehän hoikentaa lisää? Sehän näyttää hyvältä kun tursuaa ja pursuaa.
Ja miten kukakin käsittää sanan sopiva vaate? Kun katsoo naisia farkuissa, vyötäröllä on valtava mahamakkara. Kuin vyötärö olisi 3 numeroa liian pieni.
Kaverini osti kerran eräästä liikkeestä erään paidan, melkein polvipituinen löysä, rento paita. Juuri ihonmyötäisten housujen kanssa pidettävä. Muutaman päivän päästä tuli vastaan nainen jolla sama paita, ehkä pienin koko mikä löytyy ei niin pienessä vartalossa, hyvä että lantiolle ylsi. Molemmat näki paidan siis aika eri tavalla.
Hoikkuus ei sano että kaikki vaatteet näyttää hyvältä päällä. Ei todellakaan. Eikä lihavuus tarkoita sitä etteikö mikään näyttäisi hyvältä päältä.
Mistä sinä tiedät että pukeudut hyvin? Hyvällä maulla, tilaisuuteen sopivasti?
Toki, eihän kaikki huonosti pukeutuvat sitä edes itse tajua.
Kommentit (25)
En "osaa" pukeutua yleensä.
Kun ns. laittaudun, tähtään siihen, että näyttäisin mahdollisimman huomaamattomalta ja tavalliselta.
En arvostele muiden pukeutumista. Olen vain tyytyväinen, jos joku muu on tyylittömämpi kuin minä. :)
Osaan pukeutua aina tilanteen mukaan. Pakko on ollut opetella jo työnkin takia, paljon edustamista ja kansainvälisiä tilaisuuksia.
Hintakaan ei ole tyylikkään pukeutumisen este: olen juuri ostanut 2 tosi kaunista lyhythihaista "kotelomekkoa" joiden alehinta oli 13€:) Kukaan ei ikinä tule arvaamaan niiden mekkojen hintaa, näyttävät 10x kalliimmilta. Toista jo pidin ylioppilasjuhlissa ja sain paljon positiivisia kommentteja, toisen laitan tänään kesäjuhliin.
Gina Tricotista ostin ohuen kesäneuleen 10€ ja vaikka se kestäisi vain 2-3 vuotta käytössä se on silti maksanut itsensä moneen kertaan:D
Ja kun hyvin pitää vaatteita ne kestää 23v, sen ikäinen on mun vanhin käytössä oleva kapea hameeni. Tietty tämä edellyttää että pysyy samankokoisena myös.
Mitä mun kaapista puuttuu: matalavyötäröiset housut - ne ei vaan sovi kenellekään ellei ole mallimitoissa, paljastavat ja liian avoimet vaatteet (läpikuultavia kyllä on mutta niiden alla on toppi), liian pienet vaatteet, liian isot vaatteet, pantteri yms eläinkuosit, kimallukset ja paljetit (1 hopeakirjailtu juhlatoppi on), liian lyhyet hameet, löysälahkeiset caprit, crocsit, kuviolliset t-paidat tai logovaatteet/laukut/ yms.
Mä osaan ihmisten ilmoille lähtiessäni laittaa päälleni riittävän määrän ehjiä, puhtaita ja sopivan kokoisia vaatteita. Jos tämä ei jollekulle tavallisissa arkipäivän tilanteissa riitä, katsokoon toiseen suuntaan.
Kyllä osaan ihan itse pukeutua, olen osannut jo muutaman vuoden ikäisestä lähtien. Se on sitten ihan eri asia olenko pukeutunut kauniisti tai tyylikkäästi, riippuu keneltä sitä kysyy. Mutta koska voin pukeutua vain siten että itse olen tyytyväinen, enkä voi kysyä 7 miljardilta muulta ihmiseltä, niin olen tyytyväinen asuvalintoihini. Jos en ole, menen vaatekauppaan. Kuka sanoo sen viimeisen sanan milloin ihminen on kaunis ja tyylikäs?
En vaivaa tällä asialla päätäni, sillä en voi muuttaa toisten mielipidettä enkä voi elää miljoonien ventovieraiden ihmisten mielihalujen mukaan. Suosittelen muillekin samaa asennetta, elämä helpottuu kummasti, ei tule tarvetta kytätä ja arvostella muiden asuvalintoja, pysyy mielialakin parempana ja hyvät ihmissuhteet.