Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kai "kerrostalon kokoinen" ole yhdyssana!? Ope korjasi sen.

Vierailija
05.06.2017 |

Kolmasluokkalainen oli viimeisessä äikän kokeessa kirjoittanut yhdyssanatehtävässä mielestäni ihan oiken "kerrostalon kokoinen". Opettaja oli korjannut siihen kaaren alle yhdistämään nuo sanat, mutta eihän se voi olla yhdyssana! Kerrostalonkokoinen... Vai oonko mä nyt jotenkin ihan pihalla?
Kokeesta tuli vielä arvosanaksi 10-, tuoko sen miinuksen sitten aiheutti :D

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiayhteys.

Vierailija
2/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pihalla, yhteen kirjoitetaan.  vertaa tummanpunainen, pallonmuotoinen jne ja sijoita ne vaikka lauseeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-inen loppuiset (etenkin adjektiivit) ovat lähes aina yhdyssanoja :)

Vierailija
4/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on yhdyssana. Vain jälkimmäinen osa taipuu, esim kerrostalonkokoisessa.

Vierailija
5/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuolla nyt niin merkitystä, mutta jos vaivaa, kysy Kielikellolta. 

Vierailija
6/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanoja voi testata esim. kokeilemalla adjektiivia sanojen väliin. Jos väliin ei voi laittaa adjektiivia, sana on yhdyssana. Tässä tapaukasessa siis kerrostalon kaunis kokoinen, ei järkeä -> kaunis kerrostalonkokoinen, on järkeä.

Vierailija
7/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lauseyhteydestä, jos määriteosaan voin lisätä vaikka -kin päätten, niin erikseen:

Amerikassa on kerrostalonkin kokoisia autoja.

Näin tänään kerrostalonkokoisen auton.

Vierailija
8/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa tuommoiset -inen-adjektiiviin päättyvät kirjoitetaan todellakin yhteen (kreikankielinen, suurikokoinen), mutta rajansa kaikessa. Kerrostalon kokoinen on niin satunnainen sanayhdistelmä ja alkuosa on pitkä, että sen voi kyllä kirjoittaa erikseenkin. Itse ehkä näin tekisin. 

Vierailija
9/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettaja on tällä kertaa väärässä. Kerrostalonkokoinen ei ole mikään vakiintunut ilmaus, joka olisi perusteltua kirjoittaa yhteen. "Kerrostalo" ei myöskään ole määre, jota yleisesti käytettäisiin kuvailemaan asioiden ilmiasua. Muutenkin on aika harvoja tapauksia, joissa yhdyssana yhdistetään enää mihinkään muuhun sanaan. 

Kannattaa aina, kun epäilyttää, miettiä myös muilla sanoilla: miltä kuulostaisi "äidinkokoinen" tai "pöydänkokoinen" tai "suorakulmionmuotoinen" – siis ei todellakaan noin.

Vierailija
10/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh, onko se nyt oikein vai väärin :)

Jos sen voi kirjoittaa kummallakin tavalla, niin ei opettajan silloin pitäisi sitä vääräksi merkitä. Tehtävässä oli siis sanapareja, jotka oppilaan piti merkitä yhteen tai erikseen. 

AP

Vierailija
11/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up!

Vierailija
12/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-inen-loppuiset adjektiivit kirjoitetaan yhteen

Vierailija
14/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko maanjäristyksenröykytyksenkokoinenkin jokin yhdyssana:)?

Jaaha!

Vierailija
15/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmasluokkalainen oli viimeisessä äikän kokeessa kirjoittanut yhdyssanatehtävässä mielestäni ihan oiken "kerrostalon kokoinen". Opettaja oli korjannut siihen kaaren alle yhdistämään nuo sanat, mutta eihän se voi olla yhdyssana! Kerrostalonkokoinen... Vai oonko mä nyt jotenkin ihan pihalla?

Kokeesta tuli vielä arvosanaksi 10-, tuoko sen miinuksen sitten aiheutti :D

Ei tietenkään opettaja voi tietää, mitkä ovat yhdys sanoja, kyllähän meidän Jecce-Janisa saa sen ihan itse päättää.

Vierailija
16/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalokokoinen yhteen

Kerrostalon kokoinen erikseen

Vierailija
17/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon linkatun kielitohtorin mukaan vakiintunut ilmaus esim. kissankokoisin kirjaimin kirjoitettaisiin yhteen, mutta erikseen kirjoitetaan harvinaiset, vakiintumattomat sanaparit. Kyse on siitä, onko kerrostalonkokoinen kokeen laatijan mielestä vakiintunut ilmaus vai ei. Itse opettajana hyväksyisin molemmat, koska perustelusta riippuu kirjoitetaanko tämä sana yhteen vai erikseen. En tosin laittaisi näin moniselitteistä sanaa kokeeseen alunperinkään...

Vierailija
18/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin talonkokoisen yhteen, mutta joku fucking kerrostalonkokoinen... huh huh.

Vierailija
19/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon linkatun kielitohtorin mukaan vakiintunut ilmaus esim. kissankokoisin kirjaimin kirjoitettaisiin yhteen, mutta erikseen kirjoitetaan harvinaiset, vakiintumattomat sanaparit. Kyse on siitä, onko kerrostalonkokoinen kokeen laatijan mielestä vakiintunut ilmaus vai ei. Itse opettajana hyväksyisin molemmat, koska perustelusta riippuu kirjoitetaanko tämä sana yhteen vai erikseen. En tosin laittaisi näin moniselitteistä sanaa kokeeseen alunperinkään...

Alun perin ei ole yhdyssana.

Vierailija
20/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä.

Minulle kyllä tulee mieleen, että kerrostalon kokoinen erikseen kirjoitettuna tarkoittaisi ihan kirjaimellisesti kerrostalon kokoista, mutta yhteen kirjoitettuna kerrostalonkokoinen olisi kuvaannollista kieltä (esim. juuri tuo "kissankokoisin kirjaimin", jolla ei tietenkään tarkoiteta kirjaimellisesti kissan kokoisia kirjaimia).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi