Opettajan kommentti kaikkeen koulukeskustelin täällä
Miten ihmeessä tämä, äitien palsta, on näin koulu- ja opettajavastainen? Jokaisella on opettajien työtä, lomaa ja palkkausta koskevia mielipiteitä vaikka millä mitalla, mutta ei itsellä käsitystäkään opettajien työstä. Vaikka olette istuneet koulunpenkillä vuosikausia, että todella tiedä, mitä opettajien työ on. Siihen kuuluu hurjan paljon asioita, jotka eivät näy oppilaille. Palkkaus ja lomat ja äitiyslomat ym on tarkoin määritelty laeissa, niihin eivät opettajat ahneuttaan ole saaneet itseään miellyttäviä ratkaisuja. Opettajat eivät ole sen helpommassa asemassa kuin muutkaan työntekijät tässä yhteiskunnassa. On typerää arvioida täällä asioita, joista ei tiedä.
Löysin tämän palstan uudestaan nyt isompien lasten äitinä ja opettajana. Tätä palstaa oli mukava seurata ja pystyin varmaan monessa kommentissani auttamaan tietoa kaipaavia. Nyt olen parin päivän seuraamisen perusteella siirtymässä takavasemmalle, enkä jaksa enää kirjoitella, koska palsta on ihan täynnä opettajien työtä parjaavia nimettömiä kommentteja. Ei auta, vaikka kuinka yrittäisi selittää, miten asiat oikeasti ovat. En yhtään ihmettele, miksi lapset koulussa kiusaavat toisiaan, koska sitä samaa tekevät aikuisetkin, eivätkä näytä itse edes huomaavan sitä. Jään lomalle hurjan pahalla mielellä. Toivottavasti unohdan palstan ja sen pahansisuiset, ymmärtämättämät äidit nyt ikuisiksi ajoiksi. Mutta annan neuvon, että ottakaa asioista ensin omakohtaisesti selvää ennenkuin lyötte toisia. Kirjoittelunne ei ainakaan voimaannuta lapsenne opettajia tänä kesänä.
Kommentit (8)
Kannattaa muistaa, että täällä päivystää myös joukko trolleja ja opettajien palkka-, lahja- ja lomakinaaminen on liian herkullinen aihe ohitettavaksi.
Minä en koskaan lue opettaja-aiheisia keskusteluja täältä. Tämän luin, olkoon poikkeus. Kokemus on neuvonut, että kannattaa jättää lukematta ja varsinkin kesäloman alla. Suurin osa ihmisistä suhtautuu opettajiin ihan myönteisesti, mutta kuten kaikki, tämäkin kärjistyy palstalla. Aina on joku, joka huomaa tässä helpon tavan lyödä. Ala-arvoista toimintaa.
Ja sinulle, joka tunnet nyt paloa liiskata minut: en avaa tätäkään keskustelua enää uudestaan.
Ei täällä kannata mieltään pahoittaa. Toisesta sisään ja toisesta ulos
Minä haluan kiittää ekaluokkalaiseni opettajia. Hienosti meni pienen ihmistaimen eka kouluvuosi. Opettajien työ on korvaamatonta ja varmasti hyvin raskasta.
Pitkästä kesälomasta olen positiivisesti kade. Hienoa että teillä on sellainen. Itsestäni ei olisi opettajaksi (vaikka rakastan lapsia ja tulen heidän kanssaan hyvin toimeen) vaan koetan järjestää pitkiä vapaita muulla tavoin.
Meillä opettajille annettiin pullot kuohujuomaa ja kukat. Toivottavasti korkkaavat juomansa jossain mukavassa yhteydessä lämpimänä kesäiltana kulunutta kouluvuotta ja oppilaita muistellen.
Ap:lle tiedoksi: tämä palsta on pullollaan riidanhaluisten pikkunilkkien kommentteja. Nämä hyypiöt, jotka eivät oikeassa maailmassa todennäköisesti uskalla suutaan avata vaikka niiltä napattaisiin energiajuomatölkki kädestä ovat selvästi viallisia ihmisiä.
Mokomat klopit nälvii turvallisesti näppiksen takaa kaikkea ja kaikkia koska eivät normaaliin kanssakäymiseen kykene. Heitä ei ole kovinkaan monta, mutta koska niillä vätyksillä ei ole muuta elämää, ne sitten vittuilee täällä ihan kaikille. Koko ajan. Näistä mitättömyyksistä ei kannata välittää. Jos joku on niin urpo että harrastaa mussutusta, ei kannata ilahduttaa mokomaa lähtemällä mukaan sen surkuhupaisiin riitoihin. Nää on sellasia pellejä jotka tarttee yleisön. Ilman sitä niillä ei ole mitään.
Kateellisten panettelua ei kannata kuunnella/lueskella, ainakaan jos häiritsee :D
Minä ainakin teen hurjasti työtä palkkani eteen. Viime yönkin olin työpaikalla (ja vieläkin olen) vaikka loma on jo alkanut. Suhtaudun lomiin niin että ne ovat opetuksetonta aikaa, jolloin ehdin suunnitella. Töitä teen lukukausien aikana aamusta iltaan ja usein öitäkin. Juu, olen tyhmä ja tehoton mutta entäs sitten? Pidän itsestäni ja työstäni tällaisena. Olen yläkoulun aineenope ja minulla on noin 500 oppilasta vuodessa. Joskus kyllä ketuttaa se, että palkastani jää 1900 euroa käteen. Se ei riitä paljon mihinkään, tonni menee heti kättelyssä velkojen maksuun ja lopuilla pitäisi sitten ruokkia, vaatettaa ja harrasteluttaa 7-henkinen perhe joka koostuu enimmäkseen yli 190-senttisistä urheilevista äijistä. On se mieskin mutta sen palkka menee puolestaan sen velkoihin ja perheen juokseviin laskuihin.
Jaan ajatuksesi.
Kuulen tosi paljon tuttavilta ja tuntemattomilta kuitteja pitkästä kesälomastani. Nyt on heillä kamala ihmetys, että kuitenkin tällä ja jopa ensi viikolla menen töihin (lukion uusintakoe, arvioin rästejä ja parin HOJKS-oppilaan töitä ja olen mukana yliopiston pääsykokeissa haastattelijana). Yllätys on myös kova, kun menen takaisin töihin elokuun alussa suunnittelemaan tulevaa lukuvuotta. Jotkut tosiaan luulevat, että opettaja menee sinne koululle koulujenaloituspäivänä samaan aikaan oppilaiden kanssa.
Tahtoisin myös takaisin systeemin, että opettaja saisi koko vuoden palkkansa niitä opetuskuukausina, eikä tällä tavalla typerästi kesälle jaettuna. Vähentyisi marina opettajien loisimisesta kun palkka vain juoksee. Olen mieluummin kesän palkatta ja säästän talven aikana rahat kesälle.
Olen samaa mieltä. Tietämättömyys erilaista kohtaan näkyy tässä keskustelussa. Jos joku asia esim palkkaus tai lomien pituus on erilainen kuin muissa ammateissa, sitä ei ymmärretä ja sitten voidaan ruveta arvostelemaan. Ihan sama juttu näkyy maahanmuuttajavastaisuudessa: tietämättömyys luo ongelmia.