Miten päiväkodissa voi joka kesä henkilökunta muokata työaikojaan itselle sopiviksi?
Kun aamuisin vie lasta hoitoon, siellä on yleensä oma ryhmä kiinni ja joku vieras ihminen jossain ottaa vastaan ja iltapäivällä sanotaan, että ei nyt ole enää teidän ryhmän aikuisia töissä, mutta minulle voi sanoa heipat. Haen lapsen jo klo 16.15, niin luulisi joka ryhmässä olevan aikuisia paikalla. Tämä sama kesäsysteemi on ollut yhtä pitkään kuin minun lapsia on ollut päiväkodissa. Miksei niitä henkilöstön työaikoja voi laittaa niin, että on tuttuja hoitajia aamulla ja iltapäivällä? Missä muussa työpaikassa pystyy valitsemaan kesällä mieluisat työajat?
Kommentit (46)
Mitäs viette sinne lapsia häiritsemään henkilökunnan kesävuoroja. Se kai se on palveluasenne kaikkialla Suomessa.
Niin lapsia ei oo tarkoitus viedä hoitoon kesällä häiritsemään tätejä
Monissa päiväkodeissa ryhmiä yhdistetään ja toiminta supistuu kesäaikana, koska sekä lapsia että henkilökuntaa jää kesälomille. Kuvaamasi tilanne, jossa oman ryhmän aikuinen ei ole vielä ollut aamuvarhaisella töissä eikä ole enää klo 16 jälkeen, merkitsee sitä, että todennäköisesti hän on ollut paikalla klo 8-16, eli aikana jolloin paikalla on eniten lapsiakin.
Kumpi on tärkeämpää: se, että lapsi näkee tutut aikuiset vai se, että aikuinen näkee tutut aikuiset?
Meidän päiväkodissa on 1/3 vähemmän aikuisia, koska niin on lapsiakin. Teemme ihan normaalilla kierrolla avausta, keskivuoroa, sulkua. Nyt vaan ei ole enää niitä vanhoja ryhmiä... Syksyllä tulee taas uusia lapsia, uusia sijaisia, uusia työntekijöitä, vanhat saattavat vaihtaa ryhmää jne.
Tämä oli jo todella outo kysymys. Ole onnellinen, että se päiväkoti on ylipäätänsä auki.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs viette sinne lapsia häiritsemään henkilökunnan kesävuoroja. Se kai se on palveluasenne kaikkialla Suomessa.
No ne päiväkodin ihmisetkin tekevät sitä hommaa työkseen, ei vain tekemisen ilosta 24/7. Kesäaika kuitenkin aiheuttaa muutoksia lapsimäärissä, lomat jne. niin pakko niitä työaikojakin on muokata sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Sijaisilla yleensä loppuu työsopimukset kesäkuun vaihteessa ja ryhmiä yhdistellään, kun lapsia jää lomalle. Myös osa työntekijöistä jää lomalle jo kesäkuun alusta, eli ei siellä välttämättä ole lapsen omasta ryhmästä tuttuja aikuisia niin, että joka vuoroon riittäisi.
No höpöhöpö, tuolla on 3 oman ryhmän aikuista vielä päivittäin töissä, ymmärtääkseni juhannukselta alkaa heillä lomat. Sijaiset oli tänäänkin töissä, kun menin hakemaan lasta kotiin. Ilmeisesti vakkarit saavat mukavimmat työajat.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Monissa päiväkodeissa ryhmiä yhdistetään ja toiminta supistuu kesäaikana, koska sekä lapsia että henkilökuntaa jää kesälomille. Kuvaamasi tilanne, jossa oman ryhmän aikuinen ei ole vielä ollut aamuvarhaisella töissä eikä ole enää klo 16 jälkeen, merkitsee sitä, että todennäköisesti hän on ollut paikalla klo 8-16, eli aikana jolloin paikalla on eniten lapsiakin.
Miksi ne oman ryhmän kolme aikuista eivät sitten ole limittäin vuoroissa? Tänäänkin oli ollut ryhmässä 3 tuttua aikuista, mutta ei kukaan aikaisin aamulla tai klo 16 jälkeen.
-ap
Kyllä työvuorosuunnittelussa voidaan ottaa huomioon toiveita. Miksei päiväkodissa työskentelevillä voisi olla lapsia, esim. koululaisia, kotona. Jos kaikilla ei ole, voi sopia työvuoroista niin, että lapset näkee äitiä lomillaan (ettei tapaa vain klo 17.30 alkaen joka päivä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisilla yleensä loppuu työsopimukset kesäkuun vaihteessa ja ryhmiä yhdistellään, kun lapsia jää lomalle. Myös osa työntekijöistä jää lomalle jo kesäkuun alusta, eli ei siellä välttämättä ole lapsen omasta ryhmästä tuttuja aikuisia niin, että joka vuoroon riittäisi.
No höpöhöpö, tuolla on 3 oman ryhmän aikuista vielä päivittäin töissä, ymmärtääkseni juhannukselta alkaa heillä lomat. Sijaiset oli tänäänkin töissä, kun menin hakemaan lasta kotiin. Ilmeisesti vakkarit saavat mukavimmat työajat.
-ap
miksi sä luulet että päivävuoro on jotenkin mukavampi työvuoro kuin muut?
Onko itsekkyydellä rajaa? Sinäkö ap haluat tehdä työvuorolistat? Mä olen tyytyväinen, että oma päiväkoti on juhannukselle auki :) Ettei tarvi viedä varahoitoon. Ei meillä ainakaan ketään oikeasti vieraita tätejä ole, kyllä niitä toisten ryhmien hoitajia lapset näkee toimintavuoden aikana ulkona, tuurauksissa, ruokailussa jne.
Voisko niillä päiväkotitädeilä olla tyln ulkopuolella ihan se omakin elämä, joka on otettu huomioon työvuoroja suunnitellessa 😉
Mulle kelpais kyllä eri ryhmien täditkin, jos vaan päiväkoti olisi koko kesän auki.
Omalla työpaikalla on kiertävät lomaryhmät. Päiväkoti taas on aina juhannuksesta alkaen ja koko heinäkuun kiinni. Ja vaikka sattuisi itselle se heinäkuun lomavuoro töissä, silti pitää kesäkuun viimeinen viikko kikkailla lapselle hoito.
Minä olen ainut ryhmämme oma aikuinen joka nyt kesäkuussa töissä (kaksi muuta olivat sijaisia ja työsopparit päättyivät heillä toukokuun loppuun) ja kaksi aikuista kahdesta muusta ryhmästä (kesällä yhdistetty 3 ryhmän lapset ja aikuiset yhteen).
Teen vuoroja 6-14, 8-16 ja 9-17. Ei ole mahdollista että olisin paikalla kun tuot ja haet lastasi jos lapsesi hoitopäivä yli 8 h. Muuten tekisin ylityötä joka päivä klo 6-17... Heinäkuun lomailen, joten silloin ei ole ketään oman ryhmän aikuista paikalla. 😮
Kyllä, mekin olemme vaib töissä päiväkodissa eikä asuta siellä. t.lto
Ehkä syistä jotka eivät sinulle todellakaan kuulu. Perhesyyt, työterveyteen littyvät seikat, opettajien suunnitteluajan järjestäminen yms. On myös erilaisia vastuualueita, joihin työntekijöitä on voitu sijoittaa kesän ajaksi. Lto ja lh tekevät usein erilaisia työaikoja/-vuoroja.
Tai että kokeneimmat työntekijät jaetaan perehdyttämään uusia työntekijöitä/sijaisia eri ryhmiin. Tai että hoitajat tutustuvat eri ryhmissä tulevan syksyryhmänsä lapsii jo etukäteen.
Eikö ne toisten ryhmien aikuiset ole tuttuja sulle ja lapselle ennestään?
Vierailija kirjoitti:
Mulle kelpais kyllä eri ryhmien täditkin, jos vaan päiväkoti olisi koko kesän auki.
Omalla työpaikalla on kiertävät lomaryhmät. Päiväkoti taas on aina juhannuksesta alkaen ja koko heinäkuun kiinni. Ja vaikka sattuisi itselle se heinäkuun lomavuoro töissä, silti pitää kesäkuun viimeinen viikko kikkailla lapselle hoito.
Niin tämäkin päiväkoti on kiinni juhannuksesta elokuulle. Miten se liittyy aiheeseen? Meillä on ihan samaa kikkailua monta viikkoa.
-ap
Ei joka päiväkodissa ole tuollaista, vaan otetaan yleensä huomioon, että lapsella olisi tuttu aikuinen aamuisin ja iltapäivisin. Vuoroja suunnitellaan yleensä kaikille tasaisesti, eikä sijaiset saa aina niitä myöhäisimpään vuoroja, joita ei kukaan himoitse. Aikoinaan vuoropäiväkodissa oli jatkuva riita, kuka joutuu tekemään iltavuoroja ja saako joku enemmän aamuja kuin toiset. Tilanne ratkesi kiertävillä listoilla.
Anteeksi, mutta mä en ymmärrä tätä itkua, että pitää olla "tutut aikuiset" ja mikään ei ikinä koskaan saisi muuttua. Tiedän eräänkin äidin joka väänsi itkua päiväkodin pihalla kun kuuli, ettei lapset ryhmässä jatka syksyllä kukaan entinen hoitaja. Oli jopa valittamassa kunnalle asiasta, mikä on mielestäni melkoista ylireagointia.
Koska tuollainen on mulle täysin vierasta, kiinnostaisi tietää onko ne lapset vain niin nyhveröitä vai onko meidän lapset jotenkin erityisen reippaita