Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko neuvolatätiä kieltää teettämästä tiettyjä asioita lapsella neuvolakäynnin aikana?

Vierailija
04.06.2017 |

Olen kuullut aika hurjiakin juttuja mitä neuvolassa laitetaan lapset tekemään ja olen sitä mieltä nyt 3kk tytön äitinä, että en suostu siihen että lapsi laitetaan sellaisia juttuja tekemään sitten aikanaan kun aletaan osallistuvuutta lapselta vaatimaan. Ymmärrän toki perusjutut, kuten juoksemisen, kyykistymisen, palikoiden tunkemisen reikiin jne., koska niiden hallitseminen on aika olennaista elämässä.
Mutta esim. kuperkeikan tekeminen ei ole olennainen taito, enkä halua lapseni sitä tekevänkään, ellei sitten se liity johonkin lapsen harrastukseen ja hän tekee sen ammattilaisen valvonnassa. Mutta neuvolassa en kyllä anna mitään kuperkeikkoja tai muuta mahdollisesti vahingollista tehdä.
Mitä neuvolassa sanotaan jos äiti kieltää teettämästä tiettyjä juttuja lapsella?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meillä ainakin etelä-pohjanmaalla on ollut 4v neuvolassa kuperkeikka

Vierailija
22/37 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi kun tungen samaan topaan mutta mä puolestani haluisin tietää että onko niihin vanhempia koskeviin kysymyksiin pakko vastata? kun siellä kuulemma kysellään että harrastetaanko seksiä jne, mikä ei tosiaan kuulu muille kuin minulle ja miehelle... ja neuvola dokkarissa sanottiin että kyselevät raha-asioista ja muusta henkilökohtasesta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Neuvola on pakollinen, ja jos lapsi ei suostu tekemään mitä käsketään, niin neuvolan täti ottaa lapsen suoraan huostaan ja lähettää Lappiin lastenkotiin. Jos vanhemmat alkavat hankalaksi, kutsutaan poliisi. Neuvolan täti on virkamies, jonka vastustamisesta tulee linnaa.

- No heko-he!

Vierailija
24/37 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on 5v. eikä ole kyllä tarvinut neuvolassa kuperkeikkaa tehdä. Monesti riittää kun sanoo että osaa.

Vierailija
25/37 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun lapseni olivat vauvoja ja neuvolan täti nosti lapsen pöydän päällä olevan kapean vaa`an päälle. Pelkäsin että vauva kierähtää siitä alas, se oli neuvolakäynnin stressaavin kohta minulle aina.

Vierailija
26/37 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

anteeksi kun tungen samaan topaan mutta mä puolestani haluisin tietää että onko niihin vanhempia koskeviin kysymyksiin pakko vastata? kun siellä kuulemma kysellään että harrastetaanko seksiä jne, mikä ei tosiaan kuulu muille kuin minulle ja miehelle... ja neuvola dokkarissa sanottiin että kyselevät raha-asioista ja muusta henkilökohtasesta..

No ei kysellä että harrastetaanko seksiä. Ja aikuisten ihmisten ei ole pakko vastata mihinkään kysymyksiin.

Vierailija
27/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni lapset, jotka olivat pieniä vielä 2000-luvun puolivälissä, joutuivat 4v neuvolassa tekemään kuperkeikan ja neuvolantätin työpöydän reunalta olisi pitänyt hypätä lattialle niin ettei alas tullessa ota tukea käsillä lattiasta. Ja tämä tapahtui pääkaupunkiseudulla.

Taitaa olla "tätikohtaista" mitä siellä pistetään tekemään.

Vierailija
28/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikkopp kirjoitti:

Tungetaanko siellä kuitenkin reikiin palikoita?

Kyllä pyöreisiin reikiin suorakaiteen muotoisia palikoita.

Joo, sama kuin poliisikoulussa sitten aikuisena.

Vierailija
29/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni lapset, jotka olivat pieniä vielä 2000-luvun puolivälissä, joutuivat 4v neuvolassa tekemään kuperkeikan ja neuvolantätin työpöydän reunalta olisi pitänyt hypätä lattialle niin ettei alas tullessa ota tukea käsillä lattiasta. Ja tämä tapahtui pääkaupunkiseudulla.

Taitaa olla "tätikohtaista" mitä siellä pistetään tekemään.

Onpa melkoisia tätejä.  Taitaa tätillä olla melkoiset vastuuvakuutukset.

Vierailija
30/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kysellä että harrastetaanko seksiä. Ja aikuisten ihmisten ei ole pakko vastata mihinkään kysymyksiin.

Voit vastatajos kysytään raha-asioistasi, että hyvin ovat hallussa.  Ei tarvitse kertoa mitään omista raha-asioistaan yhtään kenellekään.  Edes sinun miehesi ei ole pakko tietää säästöjäsi.

Vierailija
31/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole neuvolassa kuperkeikkoja. Provo.

Toinen asia on se, että jos uskoo 4-vuotiaan terveyden vaarantuvan kuperkeikasta kannattaa mennä juttelemaan ja esittämään kysymyksiä esim. lääkärille.

Vierailija
32/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 185/110 mitoiltani ikää 42 vuotta mies. Pystyn silti tekemään kuperkeikan eteenpäin JOPA monta peräkkäin ja yhden kuperkeikan taaksepäin.

Hienoa, että sinäkin saat onnistumisen elämyksiä elämässäsi!

Vierailija
33/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuperkeikka vaarallinen? Hei nyt vauhkomammat valoja päälle.

Vierailija
34/37 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kans yksi joukon jatkoksi kyselemään ryhtyvä; eli onko neuvolassa pakko olla mies mukana? haluaisin pitää ne istunnot ihan omana tietonani, enhän ota miestä muillekaan terveyskäynneille mukaan

Vierailija
35/37 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täällä kans yksi joukon jatkoksi kyselemään ryhtyvä; eli onko neuvolassa pakko olla mies mukana? haluaisin pitää ne istunnot ihan omana tietonani, enhän ota miestä muillekaan terveyskäynneille mukaan

Ei ole pakko olla mukana, mutta varaudu siihen että alkaa hirveä utelu ja neuvominen jos mies ei ole mukana.

Vierailija
36/37 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta ja mies ei ole ollut kenenkään yhdelläkään neuvolakäynnillä mukana eikä siitä ole ikinä udeltu tai kyselty yhtään mitään.

Ja meilläkin vaarallisimmat hommat olleet pallon heittely ja jotakin viivaa pitkin kävely. Lapset on tykänneet aina neuvolan tehtävistä. Eipä olisi tullut pieneen mieleenkään kieltää mitään.

Vierailija
37/37 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä kieltää tekemästä vaikka mitä eikä sinne ole pakko mennä ollenkaan. Omista asioistaan ei tarvitse puhua eikä sitä miestäkään tarvitse ottaa mukaan. Moni ottaa miehen ekalle käynnille mukaan mutta aika harva kai sen jälkeen enää.

Melkoisen hysteeristä kyllä kieltää kuperkeikka, joskaan sitä ainakaan eillä 4-vuotisneuvolassa edes kyselty. Ap:n kannattaa varautua kuitenkin siihen että se lapsi tekee sen kammoksutun kuperkeikan yllättäen kotona vaikka pesuhuoneen lattialla.