Voiko sairaiden ihmisten vlogien seuraaminen päivittäin aiheuttaa ahdistusoireita?
Jos on hyvin empaattinen ihminen ja seuraa tuntemattomien ihmisten vlogeja, joissa he kertovat vakavista sairauksistaan (esim. ovat kuolemassa syöpään), luuletteko että on mahdollista saada siitä ahdistusoireita?
Olen puolisen vuotta seurannut monta kertaa viikossa vakavasti sairaiden vlogeja. Muutama heistä on tänä aikana jo kuollut pahoissa tuskissa. Itken vlogeja katsellessani, joskus kommentoin heille lohduttavasti, olen lahjoittanut rahaa näiden sairauksien säätiöille ja osallistunut tietoisuudenlevittämiskampanjoihin yms.
Muutaman viime kuukauden aikana olen kärsinyt selittämättömästä ahdistusoireistosta, esim. nukkumaan käydessä on vaikea rentoutua, sydän tykyttää, on vaikea lopettaa kauheiden ihmiskohtaloiden pyörittäminen päässä (ei välttämättä näiden vloggareiden, mutta muiden joista olen lukenut lehdistä jne.).
Mitä luulette, voiko sairausvlogien ja ahdistusoireiston välillä olla kytkös? Seuraisitteko itse sairausvlogeja? Miksi? Miksi ette?
Kommentit (2)
Kyllä, ilman muuta voi.
En itse seuraisi. Olen aivan liian herkkä.
Kyllä, ja pätee myös trumpin twitterinlukemiseen