Olen nuori ja näen tulevaisuuteni Itä-Euroopassa
Olen lapsesta saakka halunnut asua ulkomailla. Tällä hetkellä asun siis itäisessä Keski-Euroopassa, ja pakko sanoa että olen tyytyväinen valintaani. Suomen tämänhetkinen tilanne ei miltään suunnalta tarkasteltuna todellakaan houkuta palaamaan. Länsi-Eurooppa taas on syöksykierteessä alaspäin, 2000-luvun alussa olisin hyvinkin voinut sinne muuttaa.
Olen vielä nuori ja haluan nähdä maailmaa enenmän, mutta pidän ihan mahdollisena, että vielä tulevaisuudessa palaan itäiseen Keski-Eurooppaan. Mukava, turvallinen alue jossa on töitä eikä kuitenkaan liian kaukana Suomesta jotta perheen luokse pääsee helposti.
Havahduin tähän ajatukseeni. 15 vuotta sitten olisi varmaan tuntunut aika hassulta, että suomalainen kokee näin.
Kommentit (4)
Monet ajattelevat noin, juuri tuo ajattelutapa, että valitaan maa, jossa eniten mahdollisuuksia ja paras toimeentulo. Se herättää paljon närää Euroopassa tällä hetkellä. Minne kannattaa muuttaa, missä parhaat edut, joista päästä nauttimaan. Talouspakolaisuudeksi sitä kutsutaan.
No ottakaa Suomeen vastakin kaikki halukkaat tulijat suomalaisesta elintasosta nauttimaan, kun kerran on ihan ok valita asuinmaa noilla kriteereillä.
Samaa mieltä kanssasi. Euroopasta (erityisesti Länsi-eurooppa) on tullut todella turvaton alue viimeisten vuosien aikana. Suomessa sama kehitys. Harkitsen vakavasti muuttoa pois täältä.