Kuinka peruskoulun päättötodistuksen numerot muodostuvat?
Eritoten sellaisten aineiden, joissa on paljon kursseja?
Lapsellani on tämän tapaiset suoritukset ja lopputulos:
9, 9,9,9,9,10 => todistuksessa 9
ja
7,7,7,7,6,6,5 => todistuksessa 5
Määräytymisessä on varmaan joku logiikka, mutta mikä se on? Keskiarvo se ei ainakaan voi olla jälkimmäisen sarjan perusteella.
Kommentit (5)
Oppilaan suoritusta verrataan opetussuunnitelmasta löytyvin kriteereihin. Aineesta riippuen huomioidaan 7 ja 8 luokan numeroita, jos kriteeristössä on arvioitu vain näinä vuosina opetettuja asioita.
Tuo jälkimmäinen sarja kyllä vaikuttaa oudolta. Ehkä matikassa tai kielissä voi käydä niin että esim sanakokeet on menneet siedettävästi ja kurssisrvosanat on ok, mutta ysin kevään valtakunnalliset kokeet osoittavatkin, että mitään ei ole jäänyt päähän
Vierailija kirjoitti:
Tuo jälkimmäinen sarja kyllä vaikuttaa oudolta. Ehkä matikassa tai kielissä voi käydä niin että esim sanakokeet on menneet siedettävästi ja kurssisrvosanat on ok, mutta ysin kevään valtakunnalliset kokeet osoittavatkin, että mitään ei ole jäänyt päähän
Niin minustakin, se on kummallinen. Ehkä siinä on joku painotus viimeisellä / viimeisillä kursseilla.
Peruskoulussa ei kai ole niin yksioikoista kuin lukiossa, keskiarvo, pyöristys ja siinä on numero.
Ap
Opettaja antaa numerot lähes mielivaltaisesti sen mukaan miten haluaa niitä antaa.
Mielestäni arvioinnissa pitäisi siirtyä valtakunnallisiin kokeisiin ja numerot täysin puhtaasti niiden mukaan.
En tajunnut mitään.