Olin 16 v sitten oikomishoidossa ja yhä alahampaiden takana kaari
Yksikään hammaslääkäri ei oo sitä koskaan lähtenyt poistaa ja mietin että jääkö toi loppuelämän ajaksi?:D Tommonen liimattu metallikaari mikälie retentiokaari tjsp.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
saa olla koko loppuelämän jossei siitä ole mitään haittaa, halutessasi voit pyytää ottamaan sen pois, mutta varmempi sitä on pitää jos pystyy, ettei vahingossakaan hampaat ala liikkumaan takaisin väärille paikoille
Ai ei ole haittaa. Oletko kuullut lankaamisen hyödyistä
Se on loppuelämän yleensä. Sulle on tehty silloisen oikojan toimesta arvio, puretaanko retentio jossain vaiheessa vai ei. Aika harva ret.kaari poistetaan.
Toki voit sen käskeä poistamaan, mutta oikojan arvion mukaan hampaat saattaa lähteä vaeltamaan sitä asentoa kohti, mistä oikominen alunperin aloitettiinkin. Tällöin olet toiminut hoitosuunnitelman vastaisesti ja mikään ei korvaa sitä, jos hampaita joudutaan uudestaan oikomaan.
Opettelet elämään kaaren kanssa tai hyväksyt sen, että hampaat pyrkii palamaan entiseen asemaansa.
Vierailija kirjoitti:
saa olla koko loppuelämän jossei siitä ole mitään haittaa, halutessasi voit pyytää ottamaan sen pois, mutta varmempi sitä on pitää jos pystyy, ettei vahingossakaan hampaat ala liikkumaan takaisin väärille paikoille
Miksiköhän ylähampaiden taakse sitä ei laitettu. Toisaalta mulla on väli etuhampaiden välissä niin johtunee siitä..
kiitti vastauksesta:) ihmettelen miten toi on noin hyvin pysynyt hampaissa.
t. ap
Jos haluat että alaetuhampaasi ovat kuten nyt, pidät kaaren.
Jos se lanka kovin potuttaa otata pois (15-20min), sen jälkeen alaetuhampaat kääntyvät epätasaiselle kaarelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut SuperFlossista?
Mullakin on retentiokaari ja ihan olen kyllä hampaita langannut viimiset kymmenen vuotta tuolla erikoislangalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ylähampaiden taakse sitä ei laitettu. Toisaalta mulla on väli etuhampaiden välissä niin johtunee siitä..
kiitti vastauksesta:) ihmettelen miten toi on noin hyvin pysynyt hampaissa.
t. ap
No tottakai se on pysynyt, sehän yhdistelmämuovilla sementoitu kiinni. Samaa kamaa, millä hampaita paikataan. Ei se noin vain irtoile (ellei ole kovin karioituneet hampaat). Ei sitä tarvi ihmetellä.
Mulla kaari ylähampaiden takana. Tällä menty jo 25 vuotta ja mennään hautaan saakka:)
Ei kannata poistattaa, hampaat alkaa siirtyä, joku hammas työntyy vinoon tms. Itselle kävi näin.
Minulla on retentiokaari ala ja yläetuhampaiden takana. Jostain ääliömaisestä syystä ylähampaiden taakse kaari laitettiin kahdessa osassa. No siksi ylähampaat ovat liikkuneet.
Hammaslankaa en voi käyttää mutta ns. hammasvälipuhdistintikkua voin käyttää.
Tiedän henkilön, jolla on retentiolanka laitettu samaan ikäisenä kuin ap:lla ja rauta on edelleen paikallaan. Kuulemma oiotut etuhampaat ns. levahtaisivat paikalleen muuten melko pian. Hän on joutunut uusimaan langan muutamaan otteeseen, kun se on irronnut. Kielen koko kyseisellä mieshenkilöllä aiheuttaa tämän retentiolangan pysyvän tarpeen. Itsekin oletin joskus, että oikomishoito noin ei olisi mitenkään pysyvä asia, kun omakohtaisena kokemuksena on hampaat oiottu perinteisemmällä hammasrautasysteemillä.
Mulla on näin:
ylähampaat: pysyvä kaari poistettu, nyt pitää laittaa joka yö irroitettava kaari
alahampaat: vielä takana kaari, mutta hammaslääkäri sanoi, että se voidaan poistaa myöhemmin. Kun se poistetaan, yöksi täytyy laittaa irroitettava kaari
Itsekin mietin oikomishoitoa siltä kantilta, olenko halukas pitämään jotakin muovisysteemiä suussani koko loppuelämäni ajan öisin. Oikomishoitoon voisin ryhtyä mutta tämä sen jälkeinen tulosten pysyminen askarruttaa kyllä
Mulla on kans, en koe että siitä on mitään haittaa. Paitsi hammaskivi, koska en jaksa langata. Aikoinaan sanottiin, että voi poistattaa sitten joskus (olikohan 10 vuoden päästä) ja kun sitten asiasta kysyin, sanottiin tuo että ei kannata poistaa jos ei ole häiriötä siitä.
Olin ala-asteikäisenä oikomishoidossa nelisen vuotta, yöraudat (niskaveto) ja telaketjut sain kokea. Pelästyin ihan helkkaristi kun viisureita alkoi puskea aikuisiässä ja tuntui, että oiotut hampaat alkoivat liikkua vinksin vonksin jälleen. Ei kiitos oikomista enää aikuisiällä, joten retentiokaari saa jäädä :D
Mulla sellainen on ylähampaiden takana, ollut jo melkein 25 vuotta.
Itsellä retentiokaari poistettiin ylhäältä 25v:nä, oli 12 vuotiaasta asti. Neljä vuotta myöhemmin ei ole mitään näkynyt tapahtuvan. Halusin pois kun helposti reikiintyvät hampaat. On vähentänyt hammaskiven kertymistäkin kun sai pois. Kaikki viisaudenhampaat oli tuolloin 25v:nä jo vedetty pois vaikka suuhun mahtuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut SuperFlossista?
Mullakin on retentiokaari ja ihan olen kyllä hampaita langannut viimiset kymmenen vuotta tuolla erikoislangalla.
En ole kuullut mutta tästä kuvasta kyllä tajuaa kuinka mahdotonta lankaaminen on jos hampaiden takana on joku kaari
Väitän että jää tekemättä monelta
Kävin varmaan 10 vuotta kaiken maailman oikomishoidoissa. Lopulta hampaat oli ihan ok ja alahampaiden taa jätettiin samanlainen kaari. Se kuitenkin irtosi aina välillä ja yks hammaslääkäri ei sitä enää laittanut paikoilleen, vaan arveli, että en tarvi sitä.
No siitä lähtien hampaat ovat vaeltaneet entisille paikoilleen ja näytän siltä, kun ei olis koskaan tehty mitään oikomisia. Harmittaa ihan hitosti! Olisin ihan mielelläni pitäny metallikaarta hampaiden takana tai vaikka muovikiskoja öisin.