Tarvitsen nyt jotain puhekaveria, ahdistaa olla kotona ja tunnen itseni huonoksi ihmiseksi
Mies lähti kotikaupunkiini ja olen viikon itsekseni kotona yksin, ahdistaa jo nyt. Valvoin neljään, koska ahdisti laittaa silmiä kiinni. Tuijotin videoita, selailin kauniiden ja komeiden ihmisten Instagram-tilejä, ja mietin miksi en voi näyttää tuolta, miksi en voi olla kauniimpi, karismaattisempi ja rohkeampi. Aamulla heti paha olo, sängystä nousin vasta noin yhdeltä.
Eilen mies kertoi puhelimessa että hänen yksi kaverinsa on lähdössä kohta ulkomaanmatkalle samaan kohteeseen ja sattumoisin aika samaan aikaan kuin me. Olen jo pidempään pelännyt että mies on ihastunut tähän naiseen, hän on todella kaunis ja seksikäs. Olen töistä tosi stressaantunut ja odottanut lomaa todella innolla. Nyt pelkään, että loma menee pilalle kun murehdin, törmäämmekö tähän kaunokaiseen tai haluavatko nämä kaksi tavata keskenään.
Olen aloittanut uudessa työpaikassa syksyllä, ja vieläkin minua pelottaa jatkuvasti, etten ole riittävän hyvä, oma-aloitteinen ja rohkea. Yritän parhaani, mutta tuntuu että aina teen silti liian vähän. Kaiken kaikkiaan tunnen itseni paskaksi, mitäänsanomattomaksi.
Minulla on niin heikko itsetunto, että vaikka lähestyn kolmekymmentä, lisäilen Facebookiin selfieitä toisinaan, siinä toivossa että joku sanoisi niistä jotain hyvää. Kerran puolessa vuodessa joku ehkä säälistä sanoo kauniiksi. Jos taas otetaan vaikka kauniin isosiskoni tili, niin hän laittaa yhden kuvan, ja siinä on sydämiä ja 20 kaunis-kommenttia.
Äitini on aina haukkunut itseään rumaksi ja opettanut minutkin tällaiseksi. Minua hän on sanonut keskimääräistä paljon paremmannäköiseksi, mutta kuitenkin mitätöinyt sitä teini-iässäni erilaisilla ihme kommenteilla: "No ei sun siskolla esim. oo tollaisia sääriä", hän lohdutti minua kerran. Toisen kerran hän sanoi, että "Jos sä olisit liian hyvännäköinen niin se vois olla huono, voi olla että sun mies ei olis uskaltanut lähestyä sua". Ja yhteen kuvaan: "Onko sulla muka oikeasti noin vinot silmät? (ainoa kasvonpiirteeni, josta tykkään itse")".
Mieheni väittää että olen kaunis, ja monet hänen kaverinsakin ovat sanoneet spontaanisti että hän on kyllä onnekas mies, ja on minua kolmisenkymmentä ihmistä kehunutkin. Mutta mikään ei ole tarpeeksi, haluaisin olla yhtä kaunis ja seksikäs kuin tuo tyttö, johon mieheni on ehkä ihastunut, enkä näe oikein muuta vaihtoehtoa kuin plastiikkakirurgia. Siihen taas en ikinä kehtaa lähteä, eikä ole rahaakaan.
Tuntuu mälsältä elää normaalia elämää, olla niin keskinkertainen, huomaamaton. Miehelleni en oikein puhelimen välityksellä saa sanottua mitään, sillä hän ei ole epäluotettava ja jos vihjaan hänen tykkäävän toisesta tytöstä niin hän voi saada kuvan, että hän on tehnyt jotain väärää. Yritän ajatella niin päin, että jos se tyttö on parempi kuin minä, niin miehen kuuluukin lähteä minun luotani, ei suhde ole ylläpitämisen arvoinen, jos haluaa olla toisen kanssa. Heikon itsetunnon takia vain on äärivaikeaa ajatella noin, kun se tietoisuus omista puutteista iskee niin voimakkaasti silmille.
Ja kyllä käyn myös terapiassa, mutta seuraava aika on vasta 2 viikon päästä. Eli en tiedä kenelle puhua, mitä sanoa, mitä tehdä.
Kommentit (13)
Tämä olo ei vain tunnu helpottavan. En jaksa edes hakea itselleni ruokaa.
Sanoit olevasi lähes kolmekymppinen? Järkkyä. Kasva aikuiseksi. Miehesi on syytäkin lähteä vetämään toisen naisen kanssa. Ei tuollaista kukaan jaksa. Olet ruma, hyväksy se.
Vierailija kirjoitti:
Sanoit olevasi lähes kolmekymppinen? Järkkyä. Kasva aikuiseksi. Miehesi on syytäkin lähteä vetämään toisen naisen kanssa. Ei tuollaista kukaan jaksa. Olet ruma, hyväksy se.
tuo nyt ei ehkä ihan olis ollut tarpeen...
aloittajalle: minulla on myös äiti ja isä, jotka ovat opettaneet minut mitätöimään itseäni. eli tiedän kuinka hemmetin syvässä se voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuo nyt ei ehkä ihan olis ollut tarpeen...
aloittajalle: minulla on myös äiti ja isä, jotka ovat opettaneet minut mitätöimään itseäni. eli tiedän kuinka hemmetin syvässä se voi olla.
Ymmärrän... Välillä jopa tiedostan sen, kun joskus tulee sellainen olo, että hitsi olenpas oikeastaan aika hyvännäköinen - ikään kuin äidin ääni takaraivosta tulee tyrmäämään: älä luule itsestäsi liikoja! Samanlainen rumilus olet kuin minä. Jos joku kehuu minua, sisäinen puheeni tyrmää sen heti - se kehuu säälistä, tai siksi, että "kuuluu" kehua...
Tuskin sinun miehesi oisi sua valinnut, jos olisit ihan vastenmielisen näköinen sen mielestä. Eikä se varmaankaan väkisin sun kanssasi oo 7 vuotta ollut
Nyt keräät itseluottamuksesi riippeet ja uskot olevasi upea ihminen tehdessäsi parhaasi :)
Ethän vertaa itseäsi muihin, koska se ei ole rakentavaa.
Keskustele avoimesti miehesi kanssa tuntemuksistasi. Toivottavasti hän ymmärtää ja tukee sinua. Ja on uskollinen ja luotettava.
Tsemppiä 💛
Vierailija kirjoitti:
Nyt keräät itseluottamuksesi riippeet ja uskot olevasi upea ihminen tehdessäsi parhaasi :)
Ethän vertaa itseäsi muihin, koska se ei ole rakentavaa.Keskustele avoimesti miehesi kanssa tuntemuksistasi. Toivottavasti hän ymmärtää ja tukee sinua. Ja on uskollinen ja luotettava.
Tsemppiä 💛
Kiitos paljon 💛 hän on aivan ihana mies. Luotettava, vilpitön, rehellinen, empaattinen, älykäs. En voisi enempää toivoa. En vain haluaisi rasittaa häntä ongelmillani, olen tehnyt sitä meinaan melkoisen paljon suhteemme aikana.
Enemmän se rasittaa, jos jätät kertomatta ja sitten räjähdät/murrut sen patoamisen takia
Vierailija kirjoitti:
Enemmän se rasittaa, jos jätät kertomatta ja sitten räjähdät/murrut sen patoamisen takia
hyvä pointti. tuntuu vain vaikealta puhua puhelimen välityksellä näin isoa asiaa. toisaalta en jaksaisi odottaa...
Tuommosestako tarvii käydä terapiassa?
Mitä olet oppinut?
Älä selaa sitä Facebookia enää. Se voi joskus ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuommosestako tarvii käydä terapiassa?
Mitä olet oppinut?
En mä nyt sentään tämän takia pelkästään käy terapiassa... Vaan koska ahdistuneisuushäiriö, stressi, ylisuorittaminen, heikko itsetunto, joita on puitu
soita sille miehellesi