15-vuotiaalla pojalla äidinkieli ja ruotsi 5 todistuksessa.
Yllättäen näitä molempia opettaa pojan luokanvalvoja, joka ei tykkää pojastani. Muissa aineissa paljon parempia numeroita. Minusta nyt voisi opettajakin vähän katsoa peiliin, mutta ei kai tähän vanhempi voi mitenkään vaikuttaa?
Kommentit (32)
Sinulla on iso urakka kun opetat häntä tästä lähtien tunnin päivässä itse kyseisissä aineissa.
Mites englanti? Itsellä kielet oli aina vitosta ja kutosta. Peruskoulun, vuoden lukion ja kahden ammattitutkinnon jälkeen vasta amkissa todettiin lukihäiriö. Olis se elämä ollu ehkä helpompaa, jos diagnoosin olisin ajallaan saanut...
No ei ne muut aineet siihen vaikuta. Pitäisikö keskittyä tsemppaamaan äidinkielen ja ruotsin taitoja?
Ei se opettajakaan voi ihan mielivaltaisesti vitosia antaa kympin oppilaille, joten ehkä vika onkin pojassa? Ehkä hän vaan on yksinkertaisesti tyhmä tai vaihtoehtoisesti häntä ei kiinnosta kyseisten aineiden opiskelu.
tuskin noissa aineissa kovin isoa numeroa tulisi, vaikka antajana olisi joku muu opettaja.
Pojalle voisi järjestää tukiopetusta ruotsissa ja äikässä ja valvoa jatkossa läksyjen tekemistä. Kun seuraat lapsen opintoja, pystyt paremmin arvioimaan hänen todellista tasoaan. Ja jos numerot eivät vastaa tasoa, niin kouluun yhteyttä.
Pääsikö poika nyt ysiltä?
Nyt sitten poika vaan amispaikkaa hakemaan, hah hah haaaa!!!! Rasvalenkkari siitä tulee!
Äidinkieleen kannattaisi kyllä vähän panostaa, koska sen osaamiseen pohjautuu todella monet jatko-opinnot.
Peruskoulun arvosanoissa ON koulu- ja opekohtaista vaihtelua, mutta olisin silti helvetin huolissani, jos pojalla menisi äidinkieli noin huonosti. Nykyään puutteellisesti lukutaitoisena ja vaivalloisesti kirjoittavana on vaikea saada edes duunarihommaa. Jos et nyt reagoi, petaat pojalle syrjäytymistä.
Ope tosiaan tuskin antaa perusteettomasti huonoja numeroita. Luultavasti vaan poikasi ei tykkää opettajasta (koska kokee että tämä ei tykkää hänestä) ja sen takia ei edes yritä opiskella hänen aineissaan. Luultavasti häiriköi ja jättää kaikki hommat tekemättä, joten toki opettaja on hänelle "kiukkuinen" ja antaa huonot numerot ihan ansioista. Asennemuutos voi lähteä vaan pojastasi. Muuttakoon tyyliänsä oppilaana niin taatusti muuttuu myös opettajan "asenteellisuus".
t. yläkoulun opettaja
Vierailija kirjoitti:
Ope tosiaan tuskin antaa perusteettomasti huonoja numeroita. Luultavasti vaan poikasi ei tykkää opettajasta (koska kokee että tämä ei tykkää hänestä) ja sen takia ei edes yritä opiskella hänen aineissaan. Luultavasti häiriköi ja jättää kaikki hommat tekemättä, joten toki opettaja on hänelle "kiukkuinen" ja antaa huonot numerot ihan ansioista. Asennemuutos voi lähteä vaan pojastasi. Muuttakoon tyyliänsä oppilaana niin taatusti muuttuu myös opettajan "asenteellisuus".
t. yläkoulun opettaja
Wau! Siinäpä ammatillinen vastaus!
Vierailija kirjoitti:
Ope tosiaan tuskin antaa perusteettomasti huonoja numeroita. Luultavasti vaan poikasi ei tykkää opettajasta (koska kokee että tämä ei tykkää hänestä) ja sen takia ei edes yritä opiskella hänen aineissaan. Luultavasti häiriköi ja jättää kaikki hommat tekemättä, joten toki opettaja on hänelle "kiukkuinen" ja antaa huonot numerot ihan ansioista. Asennemuutos voi lähteä vaan pojastasi. Muuttakoon tyyliänsä oppilaana niin taatusti muuttuu myös opettajan "asenteellisuus".
t. yläkoulun opettaja
Joko olet todella nuori opettaja tai sitten hyvin sinisilmäinen. Osa opettajista todellakin antaa arvosanoja liian tiukoilla kriteereillä kuvitellen ehkä näin olevansa itse parempia ja pitävänsä "tasoa korkealla". Käytännössä kuitenkin lannistavat oppilaan oppimishalut täysin. Uskon täysin, että ap:n lapsen luokanvalvoja kuuluu näihin tapauksiin. Toiset opettajat keskittyvät näkemään ne oppilaan vahvuudet, toiset näkevät pelkästään puutteet.
T. opettaja myös.
Mitä oli ko. aineiden koenumeroissa? Niissä oppilas voi näyttää taitonsa, eikä opettaja voi mielivaltaisesti laskea numeroita...
Minäkin annoin muutamalle oppilaalle arvosanan 5 ruotsista sekä myös englannista. Ne arvosanat on todella tarkkaan punnittu ja vielä työtoverin kanssa katsottu.että ollaan samaa mieltä arvosanoista ja perusteista. Ja samaan päädyimme ja myös rehtorille kerrottu perusteet. Ja se 5 on se oikea näissä tapauksissa. Tykkääminen puolin ja toisin ei vaikuta.
Jos lapsi on suomenkielinen ja äidinkieli 5 niin tarkoittaa sitä että ei ole käytännössä tehnyt niitä suorituksia joita olisi pitänyt.
Syksyllä vain kovasti ahkeruutta niin kyllå ne paremniksi muuttuu. Oma työnteko on avain.
Vanhemman ei kannata keskittyä opettajan haukkumiseen vaan käyttää sekim energia oman lapsen tsemppaaniseen opiskeluissa.
Äidinkieli on kouluaineista aivan ratkaisevin joten sen kanssa kannattaisi nyt kesällä tehdä töitä. LUKEA, LUKEA ja LUKEA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope tosiaan tuskin antaa perusteettomasti huonoja numeroita. Luultavasti vaan poikasi ei tykkää opettajasta (koska kokee että tämä ei tykkää hänestä) ja sen takia ei edes yritä opiskella hänen aineissaan. Luultavasti häiriköi ja jättää kaikki hommat tekemättä, joten toki opettaja on hänelle "kiukkuinen" ja antaa huonot numerot ihan ansioista. Asennemuutos voi lähteä vaan pojastasi. Muuttakoon tyyliänsä oppilaana niin taatusti muuttuu myös opettajan "asenteellisuus".
t. yläkoulun opettaja
Joko olet todella nuori opettaja tai sitten hyvin sinisilmäinen. Osa opettajista todellakin antaa arvosanoja liian tiukoilla kriteereillä kuvitellen ehkä näin olevansa itse parempia ja pitävänsä "tasoa korkealla". Käytännössä kuitenkin lannistavat oppilaan oppimishalut täysin. Uskon täysin, että ap:n lapsen luokanvalvoja kuuluu näihin tapauksiin. Toiset opettajat keskittyvät näkemään ne oppilaan vahvuudet, toiset näkevät pelkästään puutteet.
T. opettaja myös.
Osa opettajista näkee oppilaissa niin paljon enemmän vahvuuksia kuin muut että antavat ihan perusteetta tosi hyviä numeroita ja näin vääristävät oppilaiden käsitystä arvioinnin objektiivisuudesta. Mutta osalle on pääasia se että on kiva ope.
Samaa mieltä kuin monet vastanneet. Äikkä on varmaan se kaikkein tärkein aine jatkoa ajatellen. Poikasi ei ole tehnyt annettuja tehtäviä, jos 5 sai. Asennemuutos ja pian ennen kuin mahdollisuudet kapenee!
Ap, sanoppa rehellisesti montako kirjaa poikasi on lukenut viime kouluvuoden aikana? Onko lukenut edes niitä neljää pakollista? Äidinkielen numero kertoo paljon myös yleisestä kypsyydestä, joten todennäköisesti aika lapsellinen on vielä 15-vuotiaasi, tai asennevammainen kun ruotsikin on 5. Olisiko tuen tarve pitänyt arvioida aikaisemmin, vai romahtiko numerot vasta tänä keväänä? Vielä ehditään lukihäiriökin todeta jos siitä no kyse.
Opettajan tykkäämisellä ei ole mitään tekemistä arvosanan kanssa. Käytöskin arvioidaan eri numeroon. Itse olen antanut tänä keväänä matematiikassa useita kymppejä, mutta myös joitakin vitosia. Valitettavasti on todettava, että näillä vitosen tasolle jääneillä oppiminen ja omaksuminen on tullut peruskoulussa tiensä päähän. Ei enää tunnu menevän mikään opetettava asia perill. Kännykkä kiinnostaa enemmän kuin opiskelu.
Ei mikään ihme, että peruskoulun päättävillä voi olla seitsemän vuoden ero osaamisessaan. Fiksuimmat tokaluokkalaiset pärjäävät matematiikassa jo yhtä hyvin kuin heikoimmat ysit. Opettajan tykkääminen ei tätä muuksi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope tosiaan tuskin antaa perusteettomasti huonoja numeroita. Luultavasti vaan poikasi ei tykkää opettajasta (koska kokee että tämä ei tykkää hänestä) ja sen takia ei edes yritä opiskella hänen aineissaan. Luultavasti häiriköi ja jättää kaikki hommat tekemättä, joten toki opettaja on hänelle "kiukkuinen" ja antaa huonot numerot ihan ansioista. Asennemuutos voi lähteä vaan pojastasi. Muuttakoon tyyliänsä oppilaana niin taatusti muuttuu myös opettajan "asenteellisuus".
t. yläkoulun opettaja
Joko olet todella nuori opettaja tai sitten hyvin sinisilmäinen. Osa opettajista todellakin antaa arvosanoja liian tiukoilla kriteereillä kuvitellen ehkä näin olevansa itse parempia ja pitävänsä "tasoa korkealla". Käytännössä kuitenkin lannistavat oppilaan oppimishalut täysin. Uskon täysin, että ap:n lapsen luokanvalvoja kuuluu näihin tapauksiin. Toiset opettajat keskittyvät näkemään ne oppilaan vahvuudet, toiset näkevät pelkästään puutteet.
T. opettaja myös.
Osa opettajista näkee oppilaissa niin paljon enemmän vahvuuksia kuin muut että antavat ihan perusteetta tosi hyviä numeroita ja näin vääristävät oppilaiden käsitystä arvioinnin objektiivisuudesta. Mutta osalle on pääasia se että on kiva ope.
Vitosen oppilas on kyllä niin heikko, että luulisi muidenkin oppiaineiden olevan sitten lähes yhtä heikkoja. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole ja kyseiset kaksi oppiainetta eivät ap:n mukaan korreloi muiden lukuaineiden kanssa. Eli edelleen kehotan osaa kollegoista näkemään suurempia kokonaisuuksia arvioinneissaan, sitähän uusi opsikin tavoittelee. Kurkatkaa sieltä tynnyristä ulos.
Ei niitä numeroita tykkäämisen perusteella anneta vaan osaamisen.
Tietysti, kun numero on rajamailla saattaa alitajuisesti oppilaan persoona vaikuttaa ratkaisuun.
Mutta lohduttaisiko se kutonen nyt sitten?