Hei, mitä mieltä olet junista? Onko sinulla suosikkijunaa? Minun suosikkijunani on VR:n eli Valtion Rautateiden sähköjunamoottoriyksikkö Sm3 Alstom-Ferroviaria Pendolino joka on käytännössä hyvin erittän samanlainen kuin Alstomin valmistama sähköjunamoot
Hei, mitä mieltä olet junista? Onko sinulla suosikkijunaa?
Minun suosikkijunani on VR:n eli Valtion Rautateiden sähköjunamoottoriyksikkö Sm3 Alstom-Ferroviaria Pendolino joka on käytännössä hyvin erittän samanlainen kuin Alstomin valmistama sähköjunamoottoriyksikkö Sm7 Allegro. Juna koostuu kuudesta vaunusta, ensimmäisessä vaunussa on Extra-luokka joka oli ennen Business-luokka ja sitä ennen ensimmäinen luokka. Toinen vaunu on normaali Eko-luokan vaunu joka oli sitä ennen toisen luokan vaunu. Kyseisessä vaunussa on yksi junan sähkömoottoreista ja siinä on junan ainoat invapaikat ravintolavaunua lukuunottamatta. Ravintolavaunu on junan kolmas vaunu josta löytyy junan ainoa invaramppi ja ravintolapalvelut sekä konduktöörinhytti. Ravintolavaunun nimi on Prego ja sitä ylläpitää Avecra.
Prego ravintolavaunun teema on Italia koska juna on valmistettu Italiassa. Neljäs vaunu ja viides vaunu ovat samanlaisia kuin toinen vaunu mutta ilman invapalveluita.
Kuudes vaunu on lemmikkivaunu joka on junan toinen ohjaamo. Lemmikkiosasto on ihan päädyssä, kuljettajakopin seinän toisella puolella. Siinä on kaksi paikkaa varattu suurille koirille ja loput paikat ovat pienille koirille.
Minua kiehtoo Pendolino-junassa sen ovat koska siinä on vain yksi nappula ja jostain syystä hyvin tyydyttävän kokoinen ja muotoinen ikkuna. Kun ovet avautuvat sen alta aukeaa yksi lisäaskelma helpottaakseen sähköjunayksiköstä poistumista ja sisäänastumista.
Oletko kuullut Kehäradasta, se on yksi suomen ratahistorian suurimpia saavutuksia koska se luo kaksi uutta suomen ensimmäistä maanalaista raskaan junakaluston rautatieasemaa?
Kommentit (23)
Kaikessa omaperäisydessään ja ainutlaatuisuudessaan minua viehättää lähes päivittäinen työmatkajunani, jonka tyyppiä en osaa nimetä, mutta se kulkee D-tunnuksin. Siinä on jotakin vanhan ajan junameininkiä, joten pyrin aina osumaan D:hen mieluummin kuin R:ään.
Sheldonin suomenopinnot edenneet :)
Siis eikö se Pendo pysty vetämään kuin kuutta vaunua? Ei onko pidemmissä,junissa kaksi veturia?
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö se Pendo pysty vetämään kuin kuutta vaunua? Ei onko pidemmissä,junissa kaksi veturia?
Pendolino on yksi pitkä pötkö. Voi liittää vaikkapa kaksikin yhteen.
Eikä, kuin fanfic ja todellisuus kohtaisivat kun Sheldon löytänyt av-palstan :D
Lme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö se Pendo pysty vetämään kuin kuutta vaunua? Ei onko pidemmissä,junissa kaksi veturia?
Pendolino on yksi pitkä pötkö. Voi liittää vaikkapa kaksikin yhteen.
Niin. Pötköhän se eittämättä on. Mutta mistä tulee ap:n kuvaus kuudesta vaunusta? Yksi pendo veturi ei jaksa enempää? Vai onko se joku eu säädös? Vai ihan hyvin vois olla myös kahdeksan?
En kyllä tiedä junista mitään. Kivoja kulkuvälineitähän ne, muutaman kerran vuodessa tulee käytettyä. Pääsee nopeasti paikasta toiseen.
Inhoan junavaihtoja, koska ne tuo lisästressiä matkaan. Jos vain mahdollista, niin valitsen aina suoran yhteyden määränpäähän.
Junien ravintolavaunussa on kallista. Yritän välttää tarvetta käydä siellä, vaikka joskus houkutteleekin...
Vierailija kirjoitti:
Sheldonin suomenopinnot edenneet :)
:DD
Vierailija kirjoitti:
Lme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö se Pendo pysty vetämään kuin kuutta vaunua? Ei onko pidemmissä,junissa kaksi veturia?
Pendolino on yksi pitkä pötkö. Voi liittää vaikkapa kaksikin yhteen.
Niin. Pötköhän se eittämättä on. Mutta mistä tulee ap:n kuvaus kuudesta vaunusta? Yksi pendo veturi ei jaksa enempää? Vai onko se joku eu säädös? Vai ihan hyvin vois olla myös kahdeksan?
Pendo ei ole veturi, joka vetää vaunuja. Se on yksi kokonaisuus samalla tavalla kuin raitiovaunu tai metrojuna tai lähiliikenteen junat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö se Pendo pysty vetämään kuin kuutta vaunua? Ei onko pidemmissä,junissa kaksi veturia?
Pendolino on yksi pitkä pötkö. Voi liittää vaikkapa kaksikin yhteen.
Niin. Pötköhän se eittämättä on. Mutta mistä tulee ap:n kuvaus kuudesta vaunusta? Yksi pendo veturi ei jaksa enempää? Vai onko se joku eu säädös? Vai ihan hyvin vois olla myös kahdeksan?
Pendo ei ole veturi, joka vetää vaunuja. Se on yksi kokonaisuus samalla tavalla kuin raitiovaunu tai metrojuna tai lähiliikenteen junat.
Niin niin, myönnän että on pötkö. Mutta onko tosiaan niin että yhteen pendoon kuulu kuusi vaunua? Aina?
Flirtit on parhaita, ei voi puhua edes samana päivänä niiden vanhojen karjavaunujen kanssa. Onneksi ovat tainneet korvata ne jo kokonaan.
kyllä vanha SM1 on paree
siinä on sitä rujoa suomalaiskansallista kauneutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö se Pendo pysty vetämään kuin kuutta vaunua? Ei onko pidemmissä,junissa kaksi veturia?
Pendolino on yksi pitkä pötkö. Voi liittää vaikkapa kaksikin yhteen.
Niin. Pötköhän se eittämättä on. Mutta mistä tulee ap:n kuvaus kuudesta vaunusta? Yksi pendo veturi ei jaksa enempää? Vai onko se joku eu säädös? Vai ihan hyvin vois olla myös kahdeksan?
Pendo ei ole veturi, joka vetää vaunuja. Se on yksi kokonaisuus samalla tavalla kuin raitiovaunu tai metrojuna tai lähiliikenteen junat.
Niin niin, myönnän että on pötkö. Mutta onko tosiaan niin että yhteen pendoon kuulu kuusi vaunua? Aina?
Kyllä. Sellaisiksi ne on rakennettu. Kun pitempää junaa tarvitaan, liitetään 2 Pendoa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Flirtit on parhaita, ei voi puhua edes samana päivänä niiden vanhojen karjavaunujen kanssa. Onneksi ovat tainneet korvata ne jo kokonaan.
On siellä niitä 1980-luvun alun punaisia Sm1/2-lähijunia vielä joillakin osuuksilla käytössä, mm. Riihimäeltä Lahteen. Eikä Flirtillä ajeta myöskään pisimipiä vuoroja eli R:ää ja Z:aa. Ne ajetaan Sm4:llä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa omaperäisydessään ja ainutlaatuisuudessaan minua viehättää lähes päivittäinen työmatkajunani, jonka tyyppiä en osaa nimetä, mutta se kulkee D-tunnuksin. Siinä on jotakin vanhan ajan junameininkiä, joten pyrin aina osumaan D:hen mieluummin kuin R:ään.
Sen tyyppi on Eil. Tai oli, koska Eilit ovat poistuneet käytöstä, ja D-junat on ajettu Sm2-kalustolla 19.6. alkaen. Eil-junien poistuminen johtui siitää, että ne tarvitsivat enemmän henkilökuntaa. Niissä oli pakko olla kuljettajan lisäksi konduktööri, koska esimerkiksi ovia ei voi hoitaa veturista, ja lisäksi tarvittiin kolmas henkilö huolehtimaan vaihtotöistä ja testaamaan jarrut. Sm2 kulkee pelkällä kuljettajallla.
CRH2 on minun lemppari kun se on niin nopea.
Kaiiki Höyryjunat ovat suosikkeja
Kyllä ne vanhat vaunut oli parhaita. Pehmeät penkit ja hyvin tilaa. Ja vessakin toimi.
Vieläkö niillä vanhoilla sinisillä vaunuilla liikennöidään? Olivat pikajunakäytössä ainakin vielä viitisen vuotta sitten. Niissä oli ihanat, pehmeät penkit ja korkeat selkänojat, hyvä nukkua pitkillä matkoilla. Ja vessa toimi aina, paitsi jos jäätyi umpeen :)
Paljon mielenkiintoista tietoa sulla, aloittaja =)
Suosikkejani ovat kaksikerroksiset inter-cityt, Pendolinot ja lähiliikenteen flrt-junat. Mutta enpä niistä sen enempää nippelitietoa tiedä. Inter-cityjen ravintolavaunut olivat mielestäni ennen uudistamista paremmat, siis tilajärjestelyiltä, nyt pitää varata ennakkoon jos haluaa ruokapuolelle 2. kerrokseen mennä. Kesälomaa ja perinteistä junamatkaa odotellessa.